hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > ورزشی > عقاب از قفس پرکشید

عقاب از قفس پرکشید

برای روس‌ها هزاربار دیدنی‌تر از فینال‌های کشتی المپیک‌ بووایسار سایتیف بود و برای ایرلندی‌ها یک پایان غم‌انگیز. اسطوره ایرلندی‌ها، کانر مک‌گرگور در مقابل حبیب نورماگومدوف روس در قفس MMA شکست خورد تا روس‌ها برنده یک جدال طولانی‌مدت با چاشنی طعنه، توهین‌های نژادی و مذهبی در برابر اروپایی‌ها باشند.

مسابقه‌ای که بیش از 3میلیون بیننده تلویزیونی در شبکه‌های کابلی و اینترنتی داشت و فروش 17میلیون دلار بلیت مسابقه، یک رکورد بزرگ را در در ورزش خشن MMA به‌وجود آورد؛ شاید بی‌دلیل نبود که این مسابقه را رقابت قرن لقب داده‌ بودند.

  نورماگومدوف کیست؟
بامداد یکشنبه شاید هیچ‌کدام از مردم جهان، به اندازه مردم داغستان، جمهوری نیمه‌خودمختار در روسیه خوشحال نبودند. مردمی که سال‌هاست از زمان شیخ شامل داغستانی که در نیمه قرن هجدهم به پاخاست تا امروز در کوهستان‌های سرسبز به‌دنبال هویت خود هستند. در داغستان همه کشتی‌گیر هستند.
حبیب نورماگومدوف پیش از حضور در MMA دو مدال طلای جهان در رشته کشتی سامبو در کارنامه داشت و علاوه بر آن دارای کمربند مشکی جودو نیز بود. او کشتی را در ماخاچکالا زیرنظر ساجید ساجیدف نامدار فراگرفت و در حد یک کشتی‌گیر حرفه‌ای آموزش دید. حبیب تنها مسلمان حاضر در سازمان UFC است که توانسته در 27مسابقه MMA پیروز از قفس خارج شود. نورماگومدوف ملقب به عقاب روسیه با غیبت کانر توانست کمربند قهرمانی UFC را به‌دست آورد. ولی کانر به محض بازگشت به مسابقات شروع به کری‌خوانی کرد و مدعی شد هیچ‌کس نمی‌تواند صاحب کمربند قهرمانی UFC باشد جز او.

   زیرگیری؛ راه نجات ستاره روس‌ها
همان لحظه که مسابقه شروع شد نورماگومدوف زیرگیری کرد و کانر را زمین زد. این اتفاق در 3راند دیگر هم افتاد. در راند چهارم حبیب با زیرگیری، حریفش را زمین زد و در ادامه در یک کش‌وقوس با تب کردن گلو (فنون قفل کردن که حریف چاره‌ای جز تسلیم ندارد) مبارزه را پیروز شد. ولی این پایان کار نبود. حبیب که همیشه آرام بوده است، روی دیگرش را در پایان مبارزه با کانر نشان داد. او محافظ لثه‌اش را به سمت دیلون دنیس (هم‌تیمی کانر) پرتاب کرد و سپس الفاظی بین هردو رد و بدل شد تا اینکه حبیب از بالای قفس به بیرون پرید و زد و خوردی تمام‌عیار به راه انداخت. طرفداران حبیب هم بی‌کار نماندند و با حمله به کانر که یک گوشه نشسته بود، فضا را متشنج‌تر کردند. در نهایت این تنش‌ها سبب شد کمربند قهرمانی به نورماگومدوف اهدا نشود و او با اسکورت پلیس سالن مسابقات را ترک کرد.

   مسابقه‌ای پرحاشیه
برگزاری این مسابقه هم بسیار مشکل بود. نشست‌های پیش از بازی طبق پیش‌بینی‌ها با حواشی زیادی همراه بود. کانر با نوشیدنی الکلی ایرلندی در نشست حاضر شد و با کری‌خوانی برای حبیب و هم‌تیمی‌هایش جنجال آفرید. هر دو ورزشکار بارها علیه هم سخنان تندی به زبان آورده بودند و حتی همراهان آنها نیز در کنارشان با یکدیگر مشغول کری‌خوانی بودند. اوج این ماجرا به مسائل نژادی و مذهبی کشیده شد. مک‌گرگور به عبدالعزیز مدیربرنامه‌های حبیب اتهام زد که «در ۱۱سپتامبر۲۰۰۱ با 5پاسپورت از قاهره به نیویورک آمده و اصلاً مشخص نیست چرا چنین فردی باید در آمریکا باشد.» او حتی مدعی شد که عبدالعزیز سابقا عضو سازمانی تروریستی به نام «جماعه الفقراء‎» بوده است.

در مراسم معرفی بارها مک‌گرگور به اعتقادات و خانواده و نژاد حبیب طعنه زد و گفت او یک داعشی است. در مقابل حبیب بیشتر وقت‌ها سکوت کرد. شاید به همین دلیل بود که بعد از ناک‌اوت به جایگاه ویژه حمله برد و شروع به زدن یکی از نزدیکان مک‌گرگور کرد. دانا وایت، رئیس سازمان UFC گفته: «ممکن است حبیب را با محرومیت و جریمه روبه‌رو کنیم. اگر محرومیت او طولانی‌مدت باشد ممکن است کمربند قهرمانی را از او بگیریم. رفتاری که او بعد از مبارزه داشت مورد پسند نیست و قطعا با او برخورد خواهد شد.» چک پاداش حبیب فعلا به او پرداخت نشده و در اختیار سازمان است. این در حالی است که پاداش حضور مک‌گرگور در این مسابقه به او پرداخت شده است. البته حبیب نورماگومدوف بعد از این مبارزه از رفتار خود عذرخواهی کرد و گفت: «من از رفتاری که بعد از این مبارزه داشتم عذرخواهی می‌کنم. MMA جای درگیری و دشنام دادن نیست.»

مسابقه قرن زیر سایه ورزش MMA البته تبعات سیاسی هم داشت؛ از تماس تلفنی پوتین با حبیب بعد از پایان مسابقه و تبریک به او تا موج حمایت خاص همراه با سلاح و تیراندازی داغستانی‌ها. مسابقه‌ای که در بزرگ‌ترین بلیت‌فروشی تاریخ UFC با 17میلیون دلار رکورد زد؛ رکورد قبلی در جولای2016 با فروش 10.7میلیون دلاری بود. همچنین فروش برای تلویزیون‌های اینترنتی و کابلی با قیمت 65دلار برای مسابقه، به مرز 3میلیون رسید و در مجموع چیزی در حدود 200میلیون دلار عایدی داشت.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد