hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > ‌مشکلات کمبود روغن در زنجان پابرجاست/ اتاق اصناف: به زودی روغن جامد به بازار تزریق می‌شود

‌مشکلات کمبود روغن در زنجان پابرجاست/ اتاق اصناف: به زودی روغن جامد به بازار تزریق می‌شود

کمبود روغن جامد در راستای سیاست‌های مسئولان بهداشت برای حذف روغن جامد از سفره خانوار و مسائل مرتبط با سلامتی است ولی اتاق اصناف اعلام کرده است که روغن جامد به زودی به بازار زنجان تزریق می‌شود.
حدود یک ماه قبل بود که به یکباره عرضه روغن جامد و مایع در بازار به شدت کاهش یافت و حتی چند روزی روغن در بازار نایاب شد، همین موضوع سبب افزایش تقاضا و اقدام به خرید بیش از نیاز از طرف مردم و ادامه‌دار شدن این کمبودها شد. با توجه به اینکه در استان زنجان کارخانه تولید روغن نیز وجود دارد، وقوع چنین موضوعاتی دور از انتظار است و حداقل این استان نباید با قطع کامل توزیع روغن مواجه می‌شد.
در همان روزها به دلیل اینکه روغن یکی از نیازهای روزمره و اساسی خانوار است همه مسئولان استان پای کار آمدند و با گرفتن سهمیه روغن از خارج استان و همینطور کارخانه روغن نباتی جهان در زنجان به میزان مورد نیاز استان، روغن مایع در بازار توزیع شد. هرچند در همان موقع هم سئوالاتی در خصوص دلیل عدم توزیع روغن انبار شده در کارخانه روغن نباتی جهان مطرح شد، فرضیه احتکار روغن که از سوی برخی رسانه‌ها منتشر شده بود تکذیب شد و خبری در این خصوص رسانه‌ای نشد. البته مصطفی طاهری نماینده مردم زنجان در مجلس در گفت‌وگو با این رسانه تایید کرده بود که صاحب کارخانه روغن نباتی جهان با مسئولان همکاری نمی‌کند.
با این حال امروز با گذشت نزدیک به یک ماه از این ناآرامی‌هایی که روغن به وجود آورده بود، همچنان نیاز روغن جامد استان برطرف نشده است و اگر روغن جامدی هم در بازار باشد با قیمت‌های بسیار بالا و صف‌های طولانی و گاها در خفا به فروش می‌رسد و همه شهروندان زنجانی به دنبال خرید روغن هستند.
مشکلات کمبود روغن جامد تنها دامن‌گیر خانواده‌ها نبوده و مصرف‌کنندگان صنعتی نیز در تامین روغن مورد نیاز خود با مشکل مواجه شده‌اند. روغن یکی از نیازهای اصلی صنف قنادان و شیرینی فروشان است و این در حالی است که فعالان این صنف بیش از یک ماه است در تلاش برای تامین روغن مورد نیاز خود تنها با وعده وعیدهای خوش آب و رنگ از سمت مسئولان مواجه می‌شوند در حالی که اگر نتوانند روغن مورد نیاز خود را تامین کنند باید واحد صنفی خود را تعطیل کنند. بارها رئیس اتحادیه این صنف اعلام کرده است که سهمیه روغن و آرد این صنف محدود است و قنادان با مشکلات جدی مواجه هستند.
بر این اساس باید این موضوع بررسی شود که مشکلات کمبود روغن خصوصا روغن جامد در استان کجاست و چه زمانی مشکلات خانوار و واحدهای صنفی به خصوص قنادان برطرف خواهند شد؟
اسماعیل مسلمی، رئیس بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در گفت‌وگو با تسنیم ضمن تائید کم بودن روغن جامد در بازار، اظهار داشت: با توجه به سیاست‌ها و روش‌هایی که وزارت بهداشت اعلام کرده است، تولید روغن جامد در سطح کلان کم‌تر شده است.
وی تصریح کرد: در گذشته به دلیل در نظر گرفتن شرایط سلامت جامعه، تولید روغن کم شده بود و در حال حاضر با توجه به مشکلاتی که در بعضی حوزه‌ها تولید روغن نباتی به وجود آمده است تولید کاهش بیشتری پیدا کرده است.
رئیس بازرسی و نظارت سازمان صمت استان زنجان در ادامه با اشاره به دلایل افزایش قیمت روغن جامد، گفت: با توجه به  کاهش تولیدات و افزایش قیمت ورقه ظرفی که بسته بندی روغن را انجام می‌دهند، افزایش قیمت صورت گرفته است. بر این اساس ما همچنان نتوانسته‌ایم نیاز توزیع روغن استان را برآورده کنیم.
مراحل تامین روغن در حال انجام است
مسلمی در خصوص روغن صنعتی مورد نیاز اصناف، افزود: در استان واحدهای تولیدی عمده نظیر شرکت مینو و واحدهای صنفی داریم که برای تامین روغن سهمیه‌ای معرفی شده‌اند و مراحل تامین روغن آن‌ها در حال انجام است ولی تا به این لحظه روغن سهمیه‌ای در اختیار این واحدها قرار نگرفته است.
از سوی دیگر سیدمحمود موسوی، رئیس اتاق اصناف استان زنجان در گفت‌وگو با تسنیم از تزریق روغن جامد در بازار زنجان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: خبرهای شنیده شده حاکی از آن است که مواد اولیه روغن جامد به کارخانه‌های تلوید کننده روغن تحویل داده شده است.
آغاز توزیع روغن جامد
وی بیان کرد: طبق اطلاعاتی که ما داریم هم روغن جامد و هم روغن مایع قرار است به زودی در استان توزیع شود، اما به غیر از مشکلات مواد اولیه در حوزه روغن، بهداشت هم تمایلی به عرضه روغن جامد ندارد و دلیل کمبود آن هم می‌تواند همین موضوع باشد. البته توزیع روغن جامد به زودی انجام می‌شود.
محمدرضا آبی‌پور معاون امور اقتصادی استانداری زنجان هم در گفت‌وگو با تسنیم در واکنش به کمبود روغن جامد در بازار زنجان مدعی شد: تقاضای روغن جامد در جامعه به قدری نیست که بخواهیم این روغن را در بازار عرضه کنیم.
با این تفاسیر آنچیز که مشخص است روغن جامد در زنجان با کمبود مواجه است و فعلا مسئوالان در این راستا قدمی برنداشته‌اند. البته کارشناسان بهداشت بارها تاکید کرده‌اند که استفاده از روغن جامد توصیه نمی‌شود ولی آنچیزی که معلوم است تقاضا برای این کالا همچنان وجود دارد. البته خود این موضوع یک ضعف برای مسئولان کشور محسوب می‌شود که چرا به یک دفعه تکلیف این کالا را مشخص نمی‌کنند. هنوزم که هنوز است مسئولان به یک نتیجه واحد در خصوص روغن جامد نرسیده‌اند و همین عدم نتیجه‌یابی درست مسئولان سبب شده مردم هم سردرگم شوند.
در کنار این مسئله موضوع تامین روغن صنعتی که مورد نیاز صنایع و صنوف مختلف است هم از اهمیت بالایی برخوردار است و با توجه به اینکه مدت نسبتا زیادی از زمان این کمبودها می‌گذرد ولی فعلا خبری از تخصیص سهمیه روغن به اصناف و قنادان نیست. باید ببینیم مسئولان‌ استانی چه زمانی دست به کار‌ می‌شوند و موضوع کمبود روغن جامد و همینطور روغن مورد نیاز اصناف و قنادان را در بازار مرتفع می‌کنند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد