hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > ورزشی > هیچ کس به خاطر بی‌پولی از تیم کنار گذاشته نشده است

هیچ کس به خاطر بی‌پولی از تیم کنار گذاشته نشده است

مدتی پیش، انتشار یک کلیپ از رختکن دختران اینلاین هاکی ایران باعث شد مردم و ورزش‌دوستان با یک رشته جدید و شاید ناشناخته در ایران آشنا شوند اما اخبار موفقیت های اینلاین هاکی ایران خیلی زود کمرنگ شد و زیر سایه اخبار و حاشیه های فوتبال یا مسائل مدیریتی ورزش کشور قرار گرفت.
                       

مدتی پیش، انتشار یک کلیپ از رختکن دختران اینلاین هاکی ایران باعث شد مردم و ورزش‌دوستان با یک رشته جدید و شاید ناشناخته در ایران آشنا شوند اما اخبار موفقیت های اینلاین هاکی ایران خیلی زود کمرنگ شد و زیر سایه اخبار و حاشیه های فوتبال یا مسائل مدیریتی ورزش کشور قرار گرفت. به همین خاطر با کاوه صدقی، سرمربی تیم‌های اینلاین دختران و پسران گفت وگو کردیم تا اطلاعات بیشتر و دقیق تری در باره ورزشی که به نظر می رسد به جرگه ورزش‌های افتخار آفرین کشورمان اضافه شده، به دست بیاوریم. كه در ادامه آن را مي‌خوانيد.

در مورد موفقیتی که برای شما و تیم‌های‌تان به دست آمد، صحبت کنید.

اولین اعزام اسکیت هاکی در سال 1384 و پس از تاسیس فدراسیون انجام شد. در آن اعزام ما آخر شدیم و به همین ژاپنی که امسال از ما شکست خورد، 16بر يك با ختیم. فکر می کنم همین مقایسه به خوبی نشان می دهد ورزشی که به آن توجهی نمی شده و ریشه قدیمی بین سایر رشته‌های ما ندارد، تا چه حد پیشرفت داشته است. روند 13-12 ساله فدراسیون اسکیت و زحمات مختلفی که مربیان زیادی برای این تیم کشیدند، به اینجا رسید که ما امسال قهرمان آسیا شدیم.

در بسیاری از رشته های ورزشی، شاید یک ورزشکار بتواند به صورت گلخانه ای بالا بیاید یا با هزینه خودش به موفقیتی دست پیدا کند اما وقتی در مورد تیم هاکی صحبت می کنیم، در مورد یک سازمان و گروه صحبت می کنیم. ما یک تیم 20نفره پسران و یک تیم 20 نفره دختران داشتیم. حدود 40 نفر برای تهیه تجهیزات تمرین، زمین، هماهنگی‌ها و... تلاش می کنند. به همین دلیل می توان گفت مدال ورزش مدرن اینلاین هاکی با مدال ورزش‌های دیگر متمایز و متفاوت است. بازی بانوان دوره ای بود و بر اساس امتیاز تیم ها رتبه بندی شدند.

6 تیم در مسابقات بودند و همه با هم بازی کردند. ما بر اساس امتیاز در این مسابقات سوم شدیم. در بخش مردان، سه گروه وجود داشت که از هر گروه یک تیم صعود کرد. ایران، ژاپن و چین تایپه برای برای مقام قهرمانی با هم به صورت دوره ای بازی کردند. بازی ژاپن در عمل فینال شد چون نتیجه این بازی، قهرمان را مشخص می کرد.

آیا بازیکنی هست که شاخص تر از بقیه و تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد.

در این مسابقات تمام بچه های ما بسیار خوب ظاهر شدند. از دو بازیکن ایرانی مقیم خارج از کشور استفاده کردیم. بنجامین غفاری از سوئد و جرمی رضاپور از آمریکا در این بازی ها بسیار خوب درخشیدند و کمک کردند اما در کل، ورزشکاران هردو تیم پسران و دختران ما یکدل و یکصدا بودند و همه در کنار هم تلاش کردند تا این موفقیت‌ها به دست بیاید.

برنامه های مهم پیش روی شما چیست؟ 

در 6 ماه آینده درگیر لیگ خواهیم بود. ضمن اینکه قصد داریم در تورنمنت بارسلوناکه تیر 98 برگزار می شود، با تیم های جوانان و بزرگسالان دختران و پسران حاضر شویم. برنامه بلند مدت ما نیز بازی های 2020 هند است که امیدواریم در آنجا مدال طلای پسران را حفظ کنیم و در بخش دختران نیز به طلا برسیم. تمام تلاش‌مان این است که در جام جهانی بارسلونا روی سکو بایستیم و برای این موضوع برنامه‌ریزی جدی کرده ایم. در بخش بانوان نیز جام جهانی می تواند میدان خوبی باشد تا تجربه خوبی به دست بیاورند و به امید خدا بتوانیم در مسابقات آسیایی 2020 مدال آن ها را خوش‌رنگ تر کنیم.

اعزام تیم جوانان نشان می‌دهد که توجه خوبی هم به رده پایه دارید.

در برنامه های میان مدت و بلند مدت روی تیم جوانان سرمایه گذاری جدی خواهیم داشت. علاوه بر اینکه در جام جهانی از آن ها استفاده خواهیم کرد، قصد داریم در مسابقات هند نیز تیم جوانان را اعزام کنیم. این جوانان هستند که در آینده باید جایگزین ستاره های فعلی شوند و امیدوارم با این روند بتوانیم موفقیت ها را ماندگار کنیم.

نقش فدراسیون در این موفقیت ها چقدر است؟

بچه های ما کمک ویژه ای از جایی نداشتند و همه با تلاش خودشان و زحمات خانواده های‌شان و همچنین یک فدراسیون بی بضاعت، طلا گرفتند. فدراسیون اسکیت با تمام کمبودها در کنار این ورزشکاران بود و باید از مسئولان و دست‌اندرکاران این فدراسیون تشکر کرد. نگه داشتن این موفقیت‌ها راحت نیست و کار ما از این به بعد سخت‌تر می شود. در ورزش های زمستانی، هاکی روی یخ ما یک رشته المپیکی است و در این رشته اتفاقات خوبی در حال برنامه‌ریزی و شکل گیری است. به عنوان مثال، حدود دو ماه دیگر پیست اسکیت روی یخ ایران‌مال را افتتاح خواهیم کرد و این مساله برگ جدیدی از اتفاقات بسیار خوب اسکیت هاکی ایران خواهد بود. همه این کارها و موضوعات با تلاش‌ها و پیگیری های فدراسیون، بهتر و راحت تر انجام می شوند بنابراین نمی توان گفت فدراسیون اسکیت نقش پررنگی در این موفقیت ها ندارد.

تفاوت اینلاین هاکی و هاکی روی یخ چیست؟

درست ترین تعریفی که می شود كرد، این است که این دو رشته، ورزش تابستانی و زمستانی رشته هاکی هستند. اینلاین‌هاکی نیاز به یخ ندارد، زیر کفش‌ها چرخ وجود دارد اما در آیس‌هاکی، زیر چرخ ها ریل قرار دارد و روی یخ انجام می شود. چارچوب بازیدر هردو یکی است اما کمی در قوانین با هم تفاوت دارند. به عنوان مثال در آیس هاکی پنج بازیکن و یک دروازه بان در زمین حاضرند اما در اینلاین هاکی چهار بازیکن و یک دروازه بان هستند. ما زیرمجموعه فدراسیون اسکیت هستیم. رینگ‌هاکی، اینلاین هاکی و هاکی روی یخ، رشته‌های اسکیت هاکی هستند. چون پیش نیاز آن‌ها اسکیت است. یعنی کسی که اسکیت را بلد نباشد نمی تواند وارد این رشته شود. بیشتر بچه‌های ما در گذشته قهرمان های رشته های مختلف اسکیت بودند. باید به این نکته نیز اشاره کنم که در ایران رینگ‌هاکی نداریم. ضمن اینکه تجربه هاکی روی یخ را برای بانوان نداریم اما به امید خدا با افتتاح پیستی که به آن اشاره کردم، هاکی روی یخ بانوان را نیز راه اندازی خواهیم کرد.

آیا تفاوتی بین این دو رشته در ایران وجود دارد؟ 

بچه های ما در هر دو رشته، مشترک هستند؛یعنی همان افرادی که در اینلاین هاکی کار می کنند، در هاکی روی یخ نیز فعالیت دارند. تمام گرفتاری ما در این سال ها با کشورهای آسیایی بر سر همین مساله بوده است. تیم هایی مانند ژاپن، کره جنوبی و چین کشورهای قدرتمند آیس هاکی هستند و هرزمان در اینلاین هاکی حاضر می شوند از بازیکنان حرفه ای خودشان استفاده می کردند. ما این مشکل را همیشه داشتیم. ما امکانات پیست یخ را نداریم اما آن ها این امکانات را دارند و به خوبی استفاده می کنند.

مسابقات داخلی از چه زمانی شروع می شوند؟

لیگ ما در ابتدای آبان آغاز می شود و در 6 ماهه دوم سال، فصل شلوغی پیش روی هاکی خواهد بود. در بخش مردان 12تیم و در بخش بانوان نیز 6 تیم اعلام آمادگی کرده اند. همیشه نیمه دوم سال زمان شروع لیگ های ماست اما امسال به خاطر بازی‌های آسیایی، برگزاری بازی ها را یک ماه به تعویق انداختیم. امسال دوازدهمین دوره لیگ اسکیت‌هاکی ما خواهد بود.

اینکه گفته می شود تیم اینلاین هاکی بانوان ما، شامل افرادی است که خودشان دورهم جمع شده اند و با هزینه شخصی به مسابقات رفته اند، چقدر صحت دارد؟

به هیچ عنوان درست نیست. ما در اسکیت هاکی، به جز هزینه سنگین اعزام، هزینه تجهیزات ورزشکاران را نیز داریم که سرسام آور است. خوشبختانه با توجه به این موفقیت به دست آمده، ريیس کمیته ملی المپیک به ما قول دادند که در تهیه تجهیزات بچه ها کمک کنند.

یکی، دوبار برای ما پیش آمده که به خاطر این هزینه ها، بازیکنی به تیم اضافه نشده اما هیچ وقت بازیکنی به خاطر اینکه پول داشته، وارد تیم نشده است. اینکه بچه های ما با متانت زیاد و با رعایت موازین کشورشان، پرچم را بالا می برند و روی سکو می ایستند کار لذتبخشی است و درست نیست که بگوییم آن ها تیم ملی نبوده اند.

با این حساب این رشته، ورزش گرانی است.

بله؛علاوه بر اینکه ورزش گرانی است، بچه‌های ما نیز از نظر مالی توانمند نیستند. بچه های ما از قشر متوسط و حتی رو به پایین جامعه هستند چون جسارت و خطر کردن یکی از ویژگی های اصلی این ورزش است.

آن‌گونه که شنیده بودیم، تصور می‌کردیم ورزشکاران این رشته، پولدار و به‌نوعی از قشر مرفه هستند! 

خیر! این تصور جالب است چون برای مثال در تیم دختران ما سه بازیکن از شهرری هستند. یک بازیکن از منطقه جوادیه داریم و دو بازیکن ما از ورامین هستند. پیشنهاد می کنم سری به محل زندگی و یا تمرین بچه‌ها بزنید. مطمئن هستم شگفت زده خواهید شد! من به‌شخصه و تا جایی که در توانم بوده، با قرض و بدهی اجازه ندادم مشکلات مالی بچه ها را تحت فشار بگذارد. در این دو سال مبلغ زیادی را از جیب خودم خرج کردم و هنوز از فدراسیون طلبکار هستم. ممکن است بازیکنی داشته باشیم که حتی یک ریال هم توانایی هزینه کردن نداشته باشد اما چون نیاز تیم بوده، پای او ایستادیم و هزینه‌هایش را تامین کردیم. بازیکنی که توانایی حضور در تیم ملی باشد، هیچ گاه به خاطر بی پولی کنار گذاشته نشده است.

سرودی که توسط تیم بانوان در رختکن اجرا شد، بسیار مورد علاقه مردم قرار گرفت. 

ما کمپینی داریم که افراد مختلف به صورت داوطلب در آن عضو هستند.

حدود 50 نفر به عنوان تیم پشتیبانی فعالیت دارند. یک نفر پوستر طراحی می کند، یک نفر کلیپ می‌سازد، یک نفر رسانه های اجتماعی آن ها را می‌گرداند، یک نفر کار ترجمه انجام می دهد و... . همه آن ها نیز افراد بزرگی هستند که به کسب و کار خودشان مشغولند و فقط به خاطر علاقه ای که به این مملکت دارند، به ما کمک می کنند.

آیا برای خواندن این سرود، از قبل برنامه‌ریزی شده بود؟

تصمیم گرفتیم سرودهایی را برای بازیکنان در نظر بگیریم که در مناسبت های مختلف تیمی، از آن‌ها استفاده کنند. روانشناس تیم ، دکتر الهیاری که نزدیک یک سال است در کنار تیم حضور دارد، از لحاظ روحی-روانی به بچه ها اعتماد به نفس می دهد. این شعر بر اساس مواردی که ایشان در نظر داشتند تا بچه‌ها به باور برسند، حدود سه ماه پیش نوشته شد و آن ها نیز در تمرینات این شعر را دسته جمعی می‌خواندند.

پوشش ورزشکاران تیم بانوان، تذکری را در پی نداشته است؟

تنها تیم بانوان خاور میانه را ما داریم. لباس این ورزش نیز هیچ مشکلی ندارد و انگار بر اساس آموزه های دینی ما آن را طراحی کرده اند. براساس قوانین جهانی ورزشکار حتی باید موی خودش را نیز بپوشاند. لباس ها بیسار گشاد است و آنقدر تجهیزات دارند که جایی از بدن دیده نمی شود. به این ترتیب شرایطی به وجود آمده که این رشته، رشته ای مناسب برای دختران ایرانی و مسلمان کشورمان است تا بتوانند خودشان را در عرصه بین المللی به خوبی نشان دهند. آن ها در خاک کره جنوبی این کشور را شکست دادند. چین و هند را بردند که شاهکار عجیب و غریبی است.

سرمربیگری هر دو تیم بر عهده شماست؛ آیا این مشکل ساز نیست؟

مربیگری بانوان ما بر عهده ماریا فاگو از کشور فرانسه است. او کاپیتان تیم ملی فرانسه بود و تا سال قبل نیز بازی می کرد و امسال اولین سال مربیگری او محسوب می شود. خانم ها اعظم ثنایی و هدی احمد‌بیگی نیز مربیان تیم هستند که به او کمک می کنند. در بخش مردان نیز کریس مولر مربی تیم است و فرزاد هوشیدری به عنوان مربی به او کمک می کند. چون از لحاظ فنی اسکیت هاکی نیازبه هماهنگی های لازم و جدی دارد، بنده نیز با مسئولیت سرمربیگری، برنامه های فاگو و مولر و درواقع تیم دختران و پسران را زیر نظر دارم.

آیا اسپانسر و بخش خصوصی برای همکاری با شما علاقه ای نشان داده است؟

در حال حاضر پیشنهادات بسیار حرفه ای برای بحث اسپانسرینگ ما وجود دارد اما متاسفانه وضعیت خراب اقتصادی باعث شده تا ما همچنان بدون اسپانسر باشیم. با این‌حال توجهات خوبی به تیم می شود. مهندس کریمی، مدیرعامل شرکت توسعه قول جدی داده اند که زمینی را در اختیار ما قرار بدهند. در جلسه ای که با دکترصالحی امیری داشتیم، ایشان بسیار کارشناسانه راهکارهایی را پیش پای ما قرار دادند که فکر می کنم اگر آن‌ها عملی شوند، اسکیت هاکی ما 10سال جلو می‌افتد. در این هفته به امید خدا، بچه ها با فراکسیون ورزش مجلس و همچنین با جناب ابطحی، ريیس صندوق حمایت از قهرمانان، دیدار خواهند کرد. درمجموع خودمان را به آب و آتش می زنیم که به واسطه این نمایش شایسته بچه‌ها، زمینه راحتی آن ها در ورزش و همچنین زندگی را فراهم کنیم تا از سختی‌های کارشان کم شود.

                    
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد