hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > خراسان جنوبی| دام سودجویان برای شکار هوبره

خراسان جنوبی| دام سودجویان برای شکار هوبره

شکار «هوبره» ممنوع است اما این ممنوعیت تاکنون نتوانسته جلوی شکار غیرمجاز این پرنده کمیاب را بگیرد؛ شورای عالی سازمان حفاظت محیط‌زیست به دلیل وجود تهدیدهای جدی در زمینه انقراض این پرنده، برای شکار غیرقانونی هر قطعه از این پرنده حمایت‌شده بین‌المللی، 200 میلیون ریال جریمه نقدی در نظر گرفته اما سودجویان هرساله هزاران تله زنده گیری هوبره را در دشت‌های مرزی خراسان جنوبی برای قاچاق این پرنده کمیاب جا‌گذاری می‌کنند که این اقدام نسل آن را در معرض نابودی قرار داده است. علاقه اعراب کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به شکار هوبره سبب شده هرساله افرادی سودجو، مرزنشینان را تحریک به زنده گیری این پرنده کمیاب کنند، طمع و نداری، ساکنان نوار مرزی را نیز وسوسه می‌کند تا باقیمت‌های اندکی که از سوی دلالان پیشنهاد می‌شود، نسبت به زنده گیری هوبره اقدام کنند.


اما سود هنگفت شکار هوبره به جیب سودجویان و دلالان در سایه نشسته می‌رسد و سهم افرادی که در روستاها، تحت تأثیر حرف‌های واسطه‌ها می‌شوند، پولی اندک است.

هوبره از تیره درناسانان و ازلحاظ ظاهری تا حدودی به بوقلمون ماده شباهت دارد؛ پرنده رو به انقراض هوبره در زیستگاه‌های بیابانی و مناطق خشک دشتی زادوولد می‌کند؛ این پرنده ارزشمند دارای گردن و دم خرمایی‌رنگ دراز و از حشرات، بی‌مهرگان، دانه و بذر گیاهان تغذیه می‌کند.

واسطه‌های وسوسه‌گر در زیر کوه

مدیر حفاظت محیط‌زیست زیر کوه در این زمینه گفت: پرنده هوبره از اواخر شهریورماه به مناطق مرزی این شهرستان مهاجرت می‌کند که فعالیت قاچاقچیان فرصت‌طلب از جنوب کشور برای اغفال افراد محلی برای زنده گیری این پرنده کمیاب نیز در این فصل آغاز می‌شود. مرتضی تقی زاده ادامه داد: بسیاری از دلالان هوبره با حضور در روستاهای مرزی با پرداخت مبالغ ناچیز باعث تحریک قشر بیکار در روستاها برای زنده گیری پرنده هوبره می‌شوند.

او توضیح داد: قاچاقچیان هوبره خود در منطقه حضور ندارند بلکه با تزریق پول به سرشاخه‌های اصلی خود در شهرستان از آنان می‌خواهند که هوبره را از افراد محلی خریداری کنند.

تقی زاده ادامه داد: با توجه به نبود اشتغال و خشکسالی افراد محلی نیز سالانه هزاران تله و تور زنده گیری را ساخته و در زیستگاه این پرنده نادر کارگذاری می‌کنند. او با بیان اینکه اکنون گل سرسبد شکارچیان غیرمجاز هوبره است، افزود: از جامعه محلی این شهرستان انتظار داریم از همکاری با سودجویان پرنده نادر و درخطر انقراض هوبره خودداری کنند. مدیر حفاظت محیط‌زیست زیر کوه با تأکید بر اینکه تمام تلاش خود را با همکاری نیروی‌های مرزبانی، مرزنشینان، منابع طبیعی و افراد بسیجی برای جلوگیری از زنده گیری و شکار هوبره بکار گرفته‌ایم، ادامه داد: برای پیشگیری از شکار غیرمجاز این‌گونه کمیاب، هفته‌ای 2 بار گشت و کنترل منظم و کمین‌های موردی در زیستگاه‌های این پرنده در حال انجام است. تقی زاده توضیح داد: هوبره در منطقه سیرخون، حوزه مشترک و مرزی خواف، زیر کوه و دشت گلورده حوزه مرزی و مشترک زیر کوه با شهرستان درمیان زیست می‌کند؛ برای برخورد جدی با سودجویان، همکاری‌های خوبی در خصوص شکار غیرمجاز این‌گونه جانوری، زنده گیری، جمع‌آوری تله‌های زنده گیری و گشت‌های مشترک با فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست خواف نیز در سطح منطقه انجام می‌شود.

شکارچیان یک‌قدم جلوتر از محیط‌بانان

مدیر حفاظت محیط‌زیست زیر کوه درباره زنده گیری و قاچاق پرنده هوبره در این شهرستان گفت: هرچند همه مسئولان و محیط‌بانان از تمام توان خود استفاده می‌کنند اما کم و کاستی‌ها اجازه نمی‌دهد آن‌طور که بایدوشاید از پس شکارچیان غیرمجاز برآیند.

او ادامه داد: به دلیل نداشتن تجهیزات و نیروی انسانی کافی همیشه شکارچیان مجهز یک‌قدم جلوتر از ما هستند یعنی از هر دری که محیط‌بانان وارد می‌شوند، باز آن‌ها ترفندی به‌کاربرده و آن را خنثی می‌کنند. مدیر حفاظت محیط‌زیست زیر کوه یادآور شد: هرچند با اقدام‌های انجام‌شده سال گذشته قاچاق و زنده گیری هوبره در شهرستان کاهش‌یافته اما تلاش ما این است که قاچاق هوبره به حداقل ممکن کاهش یابد و جای کار کردن برای این منظور وجود دارد. تقی زاده افزود: از ابتدای امسال یک هزار و 400 تله زنده گیری هوبره در این شهرستان جمع‌آوری‌شده است.

جمع‌آوری یک هزار تله زنده گیری هوبره در درمیان

مدیر حفاظت محیط‌زیست درمیان گفت: هوبره از اوایل مهرماه به علت مساعد بودن آب‌وهوا در دشت گلورده این شهرستان ساکن می‌شود. هاشم آزموده افزود: برخی از مرزنشینان به دلیل نبود شغل و درآمد به زنده گیری پرنده هوبره روی می‌آورند؛ به اذعان افراد محلی واسطه‌ها و دلالان برای هر قطعه هوبره زنده حداقل 500 هزار تومان پرداخت می‌کنند. او یادآور شد: قاچاقچیان بیشتر واسطه‌های خود را در شهرستان زیر کوه و قاینات دارند و در شهرستان درمیان نیز گاهی اوقات توسط دامداران و افرادی محلی این پرنده زنده گیری و به واسطه‌ها در این دو شهرستان فروخته می‌شود. آزموده گفت: برای جلوگیری از قاچاق و شکار هوبره کارگاه‌های آموزشی مختلفی برای مرزنشینان و افراد محلی، کارکنان مرزبانی و نیروی انتظامی، کشاورزان، دامداران و دهیاران روستاهای مرزی برگزارشده است. او توضیح داد: تله‌های زنده گیری هوبره به دام دامداران منطقه نیز خسارت وارد می‌کند و گزارش‌های زیادی از دامداران داشته‌ایم که دام آن‌ها در این تله‌ها گرفتار و طعمه گرگ‌ها شده است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد