hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > علائم سینوزیت در کودکان و روشهای پیشگیری ار آن

علائم سینوزیت در کودکان و روشهای پیشگیری ار آن

سینوزیت میتواند در کودکان با سنین مختلف، علائم مختلفی ایجاد کند. بچه های کم سن و سال تر بیشتر علائمی مثل به سرما خوردگی دارند که شامل آبریزش و گرفتگی بینی و تب ملایم می شود.

سینوزیت چیست؟

سینوزیت یک اصطلاح پزشکی به معنی التهاب سینوس ها است که به طور معمول در اثر عفونت های ویروسی، باکتریایی و یا قارچی در افراد ایجاد می شود. سینوزیت تورم بافتی است که سینوس ها را پوشش می دهد.
 

سینوس چیست؟

سینوس ها حفره هایی در جمجمه انسان هستند که در وضعیت طبیعی باید توخالی باشند و فقط هوا در آن ها جریان داشته باشد. مهم ترین سینوس ها در پیشانی، استخوان بینی، گونه ها ( سینوس های ماگزیلاری) و زیر چشم ها قرار دارند. سینوس ها در صورت سالم بودن پر از هوا هستند و مقدار مشخصی از مخاط هم داخل سینوس های سالم موجود است ولی هیچ اثری از میکروب، باکتری یا هرگونه عامل خارجی در آن ها

سینوس ها در حالت طبیعی حفره های تو خالی در جمجمه انسان هستند
 

انواع سینوزیت در کودکان

به طور کل 3 نوع سینوزیت داریم:
- سینوزیت حاد
- سینوزیت تحت حاد
- سینوزیت مزمن
در نوع حاد علائم سینوزیت با گذشت زمان از بین میروند ولی در نوع مزمن فرد دچار عفونتهای مکرر می شود و علایم آن بسیار اذیت کننده میباشد و حتماً باید بیمار تحت درمان قرار گیرید.
 

علائم سینوزیت در کودکان

سینوزیت میتواند در کودکان با سنین مختلف، علائم مختلفی ایجاد کند. بچه های کم سن و سال تر بیشتر علائمی مثل سرما خوردگی دارند که شامل آبریزش و گرفتگی بینی و تب ملایم می شود. درصورتی که فرزندتان 5 تا 7 روز بعد از آغاز حالتهای سرما خوردگی دچار تب شد، میتواند علامتی از سینوزیت یا یک عفونت ديگر( مانند برونشیت، سینه پهلو یا عفونت گوش) باشد، پس باید برای بررسی بیشتر وی را پیش پزشک ببرید.
 
بسياري از والدین سردردهای ناشی از سرما خوردگی را در فرزندان شان با عفونت سینوسی اشتباه می گیرند. ولی سینوس های موجود در پیشانی تا حدود 7 سالگی کودک ایجاد نمی شوند و پیش از 10 سالگی برای عفونی شدن آن قدرها کامل شکل نگرفته اند. بدین ترتیب خيلي وقت ها سردردهای کودکانی که سرما خورده اند به علت عفونت سینوسی نیستند.

 
در کودکان بزرگتر و نوجوانان، رایج ترین نشانه های سینوزیت، سرفه های خشک در طول روز است که تا 7 روز بعد از نشانه های سرما خوردگی، تب، گرفتگی بینی، دندان درد ، گوش درد یا حساس شدن صورت، ایجاد نمی شود. گاهی وقت ها نوجوانانی که سینوزیت دارند دچار دل درد، تهوع ، سردرد و درد در پشت چشم ها هم می شوند. 
 
آبریزش بینی از علائم سینوزیت در کودکان می باشد
 

پیشگیری از سینوزیت در کودکان

ازآنجا که سینوزیت در واقع یک عفونت ثانویه است که به طور معمول به دنبال سرما خوردگی ها یا آلرژی ها رخ می دهد، شما میتوانید با درمان اولیه این بیماری ها از مبتلا شدن به سینوزیت جلوگیری کنید.
 
بطور مثال وقتی که فرزندتان سرماخوردگی دارد فضای خانه را مرطوب نگه دارید. رطوبت از التهاب و ضخامت دیواره سینوس جلوگیری می کند و ترشحات را رقیق نگه می دارد. همینطور مایعات فراوان به فرزندتان بدهید، نوشیدن مایعات زیاد هم همین اثر را دارد. درصورتی که مشکوک هستید که فرزندتان مبتلا به آلرژی است در خصوص روشهای گوناگون درمان دارویی و تغییرات محیطی که میتوانید برای فرزندتان انجام دهید با پزشک مشورت کنید.
 
ابتلای طولانی مدت به حساسیت و آلرژی زمینه مساعدی را جهت ابتلا به سینوزیت فراهم می کند و درمان آلرژی در پيش‌گيري از سینوزیت مفید است. خانه خود را پاک و عاری از مواد حساسیت زا نگه دارید. مثل دود سیگار، گرد و غبار و ذرات سوخته. چون این مواد باعث تحریک دیواره سینوس و انسداد مسیر آن به بینی میشوند که خود زمینه ساز التهاب سینوسها و سینوزیت است.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد