hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > کرونا و علائم گوارشی آن

کرونا و علائم گوارشی آن

یک متخصص داخلی گفت: بیماری ویروسی کرونا ممکن است دارای علائم گوارشی و تنفسی همزمان با هم یا تنها علائم گوارشی باشد که باید مورد توجه قرار بگیرند.
علی دارایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: کرونا در روزهای اول که وارد شد بیشتر علائم تنفسی داشت، یعنی فرد با تنگی نفس، سرفه، تب، بی‌حالی و ضعف عمومی همراه بود ‌اما اکنون بیماران با علائم گوناگون مراجعه می‌کنند، برای نمونه بیماری با علائم سکته مغزی، بیماری دیگر با علائم سکته قلبی یا فردی با خونریزی دستگاه گوارش و یکی هم با اسهال و استفراغ به پزشک مراجعه می‌کند.
وی افزود: بنابراین هر بیماری که مراجعه می‌کند پزشک باید به فکر ابتلای فرد به کرونا باشد؛ مگر اینکه خلاف آن ثابت شود و اکنون این یکی از مشکلاتی است که داریم.
دارایی ادامه داد: وقتی بیماری دیر تشخیص داده می‌شود، این فرد با بیماری در جامعه حضور پیدا کرده و باعث آلودگی دیگران خواهد شد، وقتی فرد دچار اسهال و استفراغ می‌شود، فکر نمی‌کند مبتلا به کرونا شده و با همین حالت به محل کار یا جای دیگر می‌رود و ایجاد آلودگی می‌کند؛ ‌ بنابراین باعث شیوع بیشتر بیماری می‌شود.
این متخصص داخلی با اشاره به این‌که چیزی به‌عنوان کرونای گوارشی که برخی عنوان می‌کنند وجود ندارد، بلکه علائم گوارشی، قلبی یا سایر علائم جزئی از بیماری کرونا هستند، افزود: به‌عنوان مثال در بیماری هپاتیت B که عامل آن نیز ویروسی است که به طور مشخص کبد را تحت تأثیر قرار می‌دهد، همیشه کبد آسیب نمی‌بیند، بلکه ممکن است فرد نشانه‌های پوستی داشته باشد یا حتی به نارسایی کلیه دچار شود در حالی که کبد درگیری چندانی با این ویروس ندارد.
وی عنوان کرد: ویروس کرونا تا ۱۰ درصد موارد، علائم گوارشی از خود نشان می‌دهد که ممکن است در برخی حالت‌ها تا ۳۰ درصد نیز برسد، این علائم می‌تواند شامل درد شکم در بالای ناف و اطراف آن و در ناحیهٔ معده باشد که شبیه مسمومیت است، اسهالی که در حد چند روز است نه چند هفته و خونی نیست، همچنین تهوع و استفراغ نیز می‌تواند جزء علائم گوارشی باشند.
دارایی افزود: اکثر بیماران علائم دیگری از بیماری کرونا را دارند، سپس در سیر بیماری علائم گوارشی را نشان می‌دهند، با این حال حدود ۱۰ تا ۳۰ درصد از افراد ابتدا با علائم گوارشی مراجعه می‌کنند.
این متخصص داخلی با اشاره به این‌که امکان دارد اسهال و دل درد نیز به تنهایی از علائم ابتلا به کرونا باشند که بسیار نادر است، تصریح کرد: در واقع حدود ۱۰ درصد افراد مراجعه‌کننده درد شکم و ۱۰ تا ۱۲ درصد اسهال دارند.
وی در پاسخ به سؤالی در خصوص تغذیهٔ مناسب در بیماران با علائم اسهال یا تهوع، بیان کرد: در هنگام اسهال از مصرف غذاهای چرب به علت نقش در افزایش حرکات دستگاه گوارش و تشدید اسهال و همین‌طور مصرف شیر اجتناب شود، مثلاً در هنگام اسهال از ماست کم‌چرب یا پروبیوتیک و میوه‌هایی مانند سیب پخته و موز استفاده کنند، موز دارای پتاسیم است که به جبران املاح ازدست‌رفته در اثر اسهال کمک می‌کند. در مقابل از مصرف میوه‌هایی مانند هلو، آلو، گیلاس و این دست از میوه‌های تابستانی که باعث تشدید اسهال می‌شوند، خودداری کنند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد