hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > دلایل فوت ۵ کارگر شرکت پودرماهی قشم پس از یک ماه مشخص شد

دلایل فوت ۵ کارگر شرکت پودرماهی قشم پس از یک ماه مشخص شد

با گذشت یک ماه از حادثه تلخ که منجر به فوت پنج کارگر زحمت‌کش یکی از شرکت‌های "پودرماهی در قشم شد، نظرات مسئولان شهرستان قشم در مورد دلایل اصلی فوت این کارگران اعلام شد.
27 مهرماه امسال بود که این خبر "فوت چهار کارگر کارخانه پودرماهی شهر سوزای قشم و بستری شدن یک نفر در بیمارستان پیامبر اعظم(ص) توسط خبرگزاری تسنیم منتشر شد و مردم این شهرستان با اطلاع از این حادثه، با خانواده‌های داغدار همدردی کردند.
خبر به حدی دردناک بود که بلافاصله دادستان شهرستان قشم به همراه فرمانده انتظامی شهرستان قشم در اولین ساعت در محل حادثه حضور یافتند و تحقیقات اولیه هم از سوی کارشناسان و بازرسان اداره کار سازمان منطقه آزاد و پزشک قانونی شهرستان قشم آغاز شد.
اینک با گذشت یک ماه از این حادثه تلخ که منجر به فوت پنج کارگر زحمت‌کش یکی از شرکت‌های "پودرماهی در قشم"، تصمیم گرفتیم نظرات مسئولان شهرستان قشم در مورد اقدامات انجام شده در این 30 روز را به اطلاع شما گرامی‌یان برسانیم.
کمبود اکسیژن عامل مرگ 5 کارگر شرکت پودر ماهی قشم
رئیس پزشکی قانونی شهرستان قشم در رابطه با اقدامات انجام شده در مورد فوت پنج کارگر شرکت مذکور گفت: مراحل آزمایش علت فوت، در آزمایشگاه‌های معتبر کشوری در دست بررسی است که معمولا پاسخ این گونه حوادث سه ماه طول می‌کشد.
دکتر محمد رضا اسلامی اظهار داشت: حادثه‌ای شبیه اتفاق 27 مهرماه در شرکت یاد شده را حدود 15 سال پیش هم در قشم داشتیم که دلیل فوت آن حادثه، کمبود اکسیژن موجود در محیط کار اعلام شد.
وی گفت: گاز متان و آمونیاک متصاعد شده از ماهی‌های فاسد در شرکت پودر ماهی قشم و کمبود اکسیژن مورد نیاز، موجب خفگی پنج کارگر این شرکت و سقوط آنان در حوضچه ماهی‌ بوده است.
رئیس پزشکی قانونی شهرستان قشم ضمن اظهار همدردی با خانواده‌های داغدار این حادثه، تصریح کرد: اهمیت حفظ جان کارگران براساس قانون بر عهده کارفرمایان است که باید با ایجاد ایمنی مورد نیاز شرایط سلامت کار را در واحدهای خود فراهم کنند.
با این اتفاق، به نظر می‌رسد کارفرمایان شرکت‌های مختلف فعال در قشم و در هر نقطه از ایران باید این حادثه تلخ را به مثابه زنگ خطری پیرامون محیط کار خود تلقی کنند و هرچه زودتر نسبت به رفع مشکلات موجود در اطراف نیروهای کار اقدام نمایند تا دیگر شاهد حوادثی از این  دست نباشیم.
نبود ایمنی در محیط کار دلیل اصلی حادثه مرگ 5 کارگر شرکت پودر ماهی در قشم است
مدیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی سازمان منطقه آزاد قشم هم از بازرسی فنی و دقیق پنج شرکت پودرماهی فعال دیگر در این شهرستان پس از حادثه غم‌انگیز فوت پنج کارگر این شرکت در قشم خبر داد.
سلیمان رنجبری افزود: در این بازرسی‌ها که با حضور بازرسان اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان هرمزگان و مسئولان آتش‌نشانی انجام شد، نواقص هر یک از شرکت‌ها به کارفرمایان اعلام و نسبت به رفع آن تاکید شده است.
وی با اعلام اینکه گزارش بازرسی‌ها از شرکت مذکور به دادستان شهرستان قشم ارائه شده است، افزود: دلیل اصلی این حادثه، به نبود ایمنی مورد نیاز در این شرکت مربوط می‌شود.
وی یادآور شد: با توجه به اینکه فوت شدگان دارای بیمه حوادث بودند، دیه آنان از طریق شرکت بیمه پرداخت خواهد شد.
به گفته مدیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی سازمان منطقه آزاد قشم، در بازرسی از شرکت یاد شده، نمایندگان اعزامی استان هرمزگان هم گاز حاصل از عملیات تولید پودر ماهی را اندازه‌گیری کردند و گزارش کامل این بازرسی‌ها به دستگاه قضا ارائه شده است.
در دوران سخت کرونایی و جان باختن هر روزه مردم کشورمان، وقوع چنین حوادثی آن هم به دلیل بی‌توجهی صاحبان شرکت‌ها بسیار موجب تاسف است.
اما با همه سختی‌های این حادثه، ورود سریع مسئولان استانی و شهرستان قشم برای بررسی علل این واقعه دردناک، مرهمی بر دل خانواده‌هایی شد که عزیزان خود را در یک روز تلخ پائیزی از دست دادند.
علی صالحی رئیس کل دادگستری استان هرمزگان بلافاصله دستور تحقیقات قضایی در خصوص جان باختن کارگران شرکت پودر ماهی شهر سوزای قشم را صادر کرد و دادستان عمومی و انقلاب شهرستان قشم را مامور بررسی علل این حادثه نمود.
وی ضمن اظهار همدردی با خانواده قربانیان این حادثه و تاکید بر برخورد قانونی در صورت مشخص شدن تخلف در این شرکت، خواستار توجه ویژه به مشخص شدن کمبودهای تجهیزات ایمنی در این شرکت و دیگر واحدهای صنعتی قشم با هدف صیانت از جان کارگران‌ شد.
هادی ابراهیمی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان هم در نخستین ساعات این حادثه، گروهی از کارشناسان و بازرسان را با هدف بررسی ابعاد مختلف حادثه به شهر سوزای قشم اعزام کرد.
وی در نخستین اظهار نظر خود گفت: بررسی‌های اولیه حادثه دلخراش در شهر سوزای قشم نشان‌دهنده بی‌توجهی به نکات ایمنی بوده است و عملیات گازسنجی کارشناسان، تجمع گاز سولفید هیدروژن و منواکسید کربن و کاهش اکسیژن محیط کار را به اثبات رسانده است.
به نظر می‌رسد نبود تهویه مناسب در محل حوضچه محل انجام فعالیت کارگران، کم توجهی و نظارت نکردن بر عملکرد کارگران، ارزیابی نشدن خطرهای احتمالی از سوی کارفرما و گازسنجی نشدن قبل از ورود کارگران به فضای بسته از جمله عوامل وقوع حادثه تلخ 27 مهرماه در شرکت پودر ماهی شهر سوزای قشم بوده است.
نبود وسایل حفاظت فردی مناسب برای کارگران شامل ماسک تنفسی و حمایل‌بند هم از دیگر نواقصی است که اگر به آن توجه شده بود، شاهد چنین حادثه‌ای نمی‌شدیم.
رضا صفایی دادستان شهرستان قشم هم پس از بررسی‌های اولیه صورت گرفته از سوی کارشناسان از محل حادثه، دستور بازداشت رئیس شرکت پودر ماهی سوزا قشم را صادر کرد و نیروی انتظامی هم نسبت به این دستور اقدام نمود.
با بازداشت وی، محل کارخانه هم با هدف بررسی‌های ببیشتر فنی با دستور دادستان قشم پلمب شد و در این مدت اقداماتی که به آن اشاره شد از سوی مسئولان و بازرسان و کارشناسان امر انجام شده است.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد