hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > لرستان | زیبایی ونایی تحت تأثیر قهوه‌خانه‌ها

لرستان | زیبایی ونایی تحت تأثیر قهوه‌خانه‌ها

منطقه سرسبز و بکر روستای «ونایی» از توابع بخش اشترینان نیز ازجمله مناطق پرجاذبه بروجرد به شمار می‌رود که اغلب گردشگران و به‌ویژه دوستداران کوه‌پیمایی و کوهنوردی اوقات خوشی را در آن سپری می‌کنند، «ونایی» از مناطق گردشگری طبیعی بروجرد است و در فهرست روستاهای گردشگری استان لرستان قرار دارد. وجود چشمه‌سارهای جوشان همچون سراب سفید، دو روزنه، طوطیا و سراب پنبه که از دامن کوه‌های این منطقه می‌جوشد و منبع اصلی آب شرب شهر بروجرد است، علاوه بر رونق کشاورزی، صحنه‌های دل‌فریب و چشم‌نوازی را در مقابل چشم گردشگران به تصویر می‌کشد.


برای رفتن به این روستا از سمت شهر بروجرد جاده‌ای با طول نزدیک به پنج کیلومتر وجود دارد که در کنار آن درختانی از نوع بید و سپیدار سر به فلک کشیده و مسیر جاده را پوشانده که در فصل بهار بازنده شدن طبیعت سرسبزی آن نمایان می‌شود و این منطقه پذیرای مهمانان و گردشگران زیادی از سراسر کشور است. مستعد بودن این منطقه گردشگری توانسته سالانه بازدیدکنندگان زیادی به خود جذب کند، این در حالی است که برخی از افراد سودجو به بهانه سرویس‌دهی برای رفاه بازدیدکنندگان و گردشگران دست به ایجاد قهوه‌خانه‌های بین‌راهی غیرمجاز کرده‌اند. این در حالی است که فعالیت قهوه‌خانه‌های غیرمجاز در این منطقه گردشگری علاوه بر انتقاد گردشگران از ارائه خدمات نامطلوب، موجب آسیب‌هایی به طبیعت منطقه ازجمله قطع درختان و دفع غیربهداشتی پسماندها و نخاله‌ها شده بود.

یک گردشگر در این زمینه گفت: این منطقه ازنظر زیبایی چیزی کم ندارد اما زیرساخت‌های گردشگری آن کامل نیست. او افزود: ونایی تا قطب گردشگری شدن راه زیادی دارد و هنوز امکانات اولیه چون سرویس‌های بهداشتی، غذاخوری‌ها و وضعیت دفع زباله تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله دارد. او افزود: از سوی دیگر تعداد قهوه‌خانه‌ها در این منطقه زیاد است و باید به آن نظارت و رسیدگی شود.

ضرورت ساماندهی قهوه‌خانه‌ها و صدور مجوز برای آن‌ها

رضا آریایی فرماندار بروجرد بر ضرورت ساماندهی قهوه‌خانه‌های مسیر جاده «ونایی» بروجرد تأکید کرد و اظهار داشت: باید قهوه‌خانه‌های سنتی مسیر جاده منطقه گردشگری «ونایی» را ساماندهی کنیم و برای همه آن‌ها مجوز صادر شود.

او افزود: به میراث فرهنگی ابلاغ‌شده است که با هماهنگی بخشداری، دهیاری و اداره اماکن، مالکین و صاحبان سفره‌خانه‌ها شناسایی و ساماندهی شوند تا در قالب یک برنامه مدون به فعالیت اقتصادی‌شان ادامه دهند.

فرماندار بروجرد، تصریح کرد: نمی‌خواهیم جلوی فعالیت این قهوه‌خانه‌ها را بگیریم چون «ونایی» یک‌قطب گردشگری در بروجرد است که در فصول بهار و تابستان جاذبه‌های زیادی برای جذب گردشگر در این منطقه ایجاد می‌کند اما باید این واحدها اقدام به اخذ مجوز کنند. آریایی، ادامه داد: در حال حاضر سرویس‌های بهداشتی در منطقه گردشگری «ونایی» حالت استاندارد موارد بهداشتی لازم را نداشته و پارکینگ خودروها نیز شرایط مناسبی ندارند.

او تأکید کرد: ضروری است ساماندهی سفره‌خانه‌ها باهدف افزایش سطح بهداشت عرضه مواد غذایی، بهبود سرویس‌دهی به گردشگران، شناسایی صاحبان سفره‌خانه‌ها و صدور کارت فعالیت، حفاظت از محیط‌زیست و... انجام شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد