hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > زیستگاه‌های آبی زنجان میزبان پرندگان مهاجر/ آیا امکان شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان وجود دارد؟

زیستگاه‌های آبی زنجان میزبان پرندگان مهاجر/ آیا امکان شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان وجود دارد؟

استان زنجان با دارا بودن زیستگاه‌های آبی متنوع، همواره به عنوان محل اتراق پرندگان مهاجر در طول فصل زمستان انتخاب می‌شود اما نگرانی از آلوده بودن به بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به عنوان یکی از دغدغه‌ها مطرح است.
زیستگاه‌های آبی این استان همچون سد‌ها، بند‌ها و آبگیر‌ها همه ساله در آغاز فصل زمستان میزبان انواع پرندگان مهاجر از قبیل باکلان، قره‌قاز، لک‌لک، خوتکا، درنا، اردک، گاز و برخی گونه‌های دیگر است. این گونه‌ها به دلیل شرایط آب‌و‌هوایی مناسب این استان در کنار رودخانه قزل‌اوزن، سد گلابر، تهم، فیله خاصه، قره تپه و خندقلو اتراق می‌کنند.
اما همواره بعد از ورود پرندگان مهاجر یک نگرانی بیش از پیش نمود می‌یابد و موضوع آلوده بودن این پرندگان به آنفلوانزای فوق حاد است، در حالتی که پرندگان مهاجر ناقل این بیماری باشند می‌توانند علاوه بر سلامت سایر پرندگان و طیور پرورشی تهدیدی برای سلامتی انسان‌ها نیز باشند چراکه بیماری مذکور یک بیماری ویروسی تنفسی بوده و مشترک بین انسان و طیور است، قابلیت انتقال از طریق تماس با پرنده آلوده، لباس، آب، دان، مدفوع و بستر آلوده نیز وجود دارد.
بنابراین با شرایط مذکور و قرارگیری استان زنجان در مسیر حرکت پرندگان مهاجر که در طول روز‌های اخیر نیز دسته‌هایی از آن‌ها وارد زیستگاه‌های استان شده‌اند این سوال ذهن را درگیر می‌کند که آیا پایش‌های لازم در خصوص آلودگی یا عدم آلودگی این پرندگان به بیماری آنفلوانزای فوق حاد انجام می‌گیرد؟ کدام ارگان‌ها دخیل در امر پایش بیماری فوق حاد پرندگان در سطح استان هستند؟
محمد باقر حاج‌کاظمی، مدیر کل دامپزشکی استان زنجان در گفت‌و‌گو با تسنیم با اشاره به اینکه به ریاست معاونت استانداری، ستاد آنفلوانزای استان فعال شده است و متناسب با آن، ستاد مذکور در شهرستان‌ها نیز فعال شده‌اند اظهار داشت: دستگاه‌های مختلفی در این موضوع دخیل بوده و وظایف متفاوتی را بر عهده دارند.

وی افزود: مجری انجام پایش‌های مستمر پرندگان مهاجر از لحاظ عدم آلودگی به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، دامپزشکی و محیط زیست استان است که با اکیپ‌های مشترک تمام آبگیر‌ها، تالاب‌ها، سد‌ها و حاشیه رودخانه قزل‌اوزن همواره در حال پایش است تا اگر تلفاتی از پرندگان وجود داشته باشد مورد بررسی قرار گیرد.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با تاکید بر این‌که مرغداری‌های سطح استان نیز به شکل مرتب رصد و پایش می‌شوند، گفت: نمونه‌گیری‌ها نیز به طور تصادفی انجام می‌گیرد تا اگر ردی از این ویروس مشاهده شد اقدامات سریعا انجام شود. با این حال در طول سال پایش‌ها انجام می‌گیرد اما در این فصل تمرکز بیش‌تر است.
این مسئول با بیان‌ اینکه مرغ‌های گوشتی و بوقلمون بسیار حساس به بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است خاطرنشان کرد: نظارت‌های لازم در کشتارگاه‌ها نیز انجام می‌گیرد تا احیانا اگر رد پایی از این ویروس کشف شد اقدامات پیشگیرانه انجام گیرد و مانع از گسترش شیوع بیماری گردد.
حاج‌کاظمی تاکید کرد: در طول سال گذشته نیز آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سطح استان مشاهده نشد، در حال حاضر نیز شرایط استان در وضعیت مناسبی به لحاظ پاکی از وجود این ویروس قرار دارد و خوشبختانه حتی به موردی نیز مشکوک نشده‌ایم.
حال با اینکه اعلام می‌شود موردی از بیماری تنفسی فوق حاد پرندگان در استان مشاهده نشده است اما با ورود قریب به 7 هزار قطعه پرنده مهاجر به زیستگاه‌های آبی زنجان، این نگرانی همواره احساس می‌شود و امید می‌رود پایش‌ها همچنان مستمر انجام گیرد تا هیچ خسارتی در این راستا متوجه استان نشود. از سویی دیگر باید ذکر کرد، روستا‌ها نیز یکی از مکان‌هایی هستند که پرورش طیور همواره به شکل سنتی در آنجا انجام می‌گیرد و در حالتی که نشانه‌ای از بیماری در روستا‌ها مشاهده شود، می‌تواند سلامت روستا‌نشینان را با تهدید رو به رو کند، انتظار این است سازمان‌های مربوطه در این راستا اطلاع رسانی‌های لازم را در سطح روستا‌ها نیز به عمل آوردند تا مانع از ورود آسیب احتمالی به انسان و طیور در این جوامع نیز شوند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد