hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > سرنوشت کارگران اخراجی چهارمحال و بختیاری همچنان در هاله‌ای از ابهام/ احتمال ورود دادستانی کل کشور قوت گرفت

سرنوشت کارگران اخراجی چهارمحال و بختیاری همچنان در هاله‌ای از ابهام/ احتمال ورود دادستانی کل کشور قوت گرفت

اکنون پس از ماه‌ها اخراج حدود هزار کارگر اخراجی یکی از شرکت‌های چهارمحال و بختیاری، همچنان وضعیت این کارگران در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و مسئولان بیش از پیش عزمی برای حل مشکلات این افراد ندارند.
مشکلی اگر حل نشود و به طول بینجامد، یا مسئولان کاردان نیستند و یا نمی‌خواهند کار کنند، مدت‌ها است که رسانه‌ها، فریاد حدود 1000 کارگر اخراجی یک شرکت تولیدی را به گوش مسئولین استانی می‌رسانند که البته گوشی بدهکار این ماجرا نیست، شرم آور است که از سال 95 تاکنون حدود هزار نفر از کارگران با سابقه یک شرکت بزرگ در استان با تهدید و روش‌های غیرقانونی به مرور زمان و بدون دلیل منطقی اخراج شدند و پس از 4 سال هنوز کارگران درگیر این ماجرا و اعاده‌ حق خود هستند و مسئولین سر به لاک خود فرو برده‌اند.
این کارگران اکنون به علت قطع عضو و یا به علت افزایش سنشان، در خارج از این شرکت، شغلی برای آن‌ها نیست و با مشکلات مالی و عاطفی در این جنگ اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند.
این کارگران اخراجی ، پیگیری مطالبات خود می‌شوند اما به قدری مسئول مربوطه بر صندلی بی‌خیالی آرام و امن نشسته است که دیگر یادی از دست‌های ندار و اندوه کارگران نمی‌کند که مبادا خاطر مبارکشان مکدر شود، کارگران هم از  رسانه‌ها کمک می‌طلبند، فکر می‌کنم هر کسی که اندکی نیز اهل خبر باشد ماجرای این کارگران را بداند.

به قدری مسئولان در وادی بیخیالی سپری می‌کنند که با رسانه‌ای شدن این ماجرا، این مسئله رنگ و بوی دیگری می‌گیرد که ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور به این ماجرا ورود می‌کند و در چهارمین روز از شهریورماه 99، نمایندگان کارگران بیکار شده‌ شرکت برفاب با معاون مطالبه‌گری ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور دیدار و سفره‌ دل خود را باز می‌کنند.
حجت‌الاسلام روح الله میرزایی، معاون مطالبه‌گری و قائم مقام ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، در این جلسه می‌گوید: مطالبات و اسناد جمع‌آوری شوند تا از سمت واحد حقوقی ستاد امر به معروف و نهی از منکر مرکز بررسی و پیگیری شود.
وی با اشاره به اینکه در طول فعالیت‌اش موارد زیادی وجود داشته که به وسیله قدرت نفوذ و منفعت طلبی بعضی مدیران حقوقی ضایع شده، خاطرنشان می‌کند: پیگیری‌های مؤثری از سوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر  برای حل چنین مشکلاتی صورت گرفته است. از جمله وظایف این ستاد پیگیری مشکلات و مبارزه با منکر در اقشار مختلف جامعه است و ان‌شاءالله رفع مشکلات شما نیز در دستور کار این ستاد قرار خواهد گرفت.
از زمانی که مشکلات کارگران توسط رسانه‌های مختلف از جمله خبرگزاری تسنیم منعکس می‌شود، جلسات زیادی مسئولان مختلف گرفتند اما در مقام عمل اتفاقی نمی‌افتد، در روز 1 آبان‌ماه سال جاری، خبرگزاری تسنیم دوباره در خصوص مشکلات کارگران گزارشی منتشر می‌کند و منتظر پاسخگویی مسئولان می‌ماند، اما خبری نمی‌شود.
داریوش کاویانی، نماینده کارگران اخراج شده این شرکت در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، از عدم پیگیری مشکلاتشان توسط مسئولان استانی می‌گوید: تا کنون پاسخ درستی به ما نداده‌اند و  به دنبال حل مشکل 1000 کارگر اخراجی نیستند، امروز با مشکلات معیشتی دست و پنجه نرم می‌کنیم و فقط هدف از پیگیری این مسئله، اجرای قانون و احقاق حقوق خود هستیم.
وی ادامه می‌دهد: کارگران به دنبال سه خواسته هستند، یکی سختی کار که مدارک آن موجود می‌باشد، دوم مابه التفاوت طرح طبقه بندی که از سال 76 در کشور اجرا شد اما در استان چهارمحال و بختیاری اجرا نشد و خواسته اخر اعمال ماده 20 قانون کار است.
 کسی به دستور رئیس قوه قضاییه  توجه نکرد
به سراغ معاونت مطالبه‌گری ستاد امر به معروف استان رفتیم، حجت الاسلام و المسلمین ابوالفضل احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به کارهای انجام شده در خصوص مشکلات کارگران یکی از کارخانه‌های استان توسط ستاد امر به معروف ‌و نهی از منکر استان ، اظهار داشت: رسانه‌ایی کردن این موضوع، تحقیقات از صحت و سقم مطالبات کارگران، بسترسازی برای ملاقات کارگران با معانت مطالبه‌گری کشوری، ارسال گزارش‌های میدانی و مطالبات آن‌ها به ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشوری، اقدامات در خصوص حل مشکلات کارگران بود.
وی در ادامه افزود: ایجاد حساسیت در مسئولین ذی ربط از جمله وزارت کشور تا جایی که با استانداری تماس گرفتند و خواستار رسیدگی به این موضوع شدند، اقدام دیگر بود و پیرو تذکر وزارت کشور، مسئولان استان جلساتی را گذاشتند و اعلام داشتند که در شورای کارگری حتما پیگیر مطالبات کارگری هستند و چند جلسه با حضور کارگران گرفته شد.
معاونت مطالبه‌گری ستاد امر به معروف ‌و نهی از منکر استان چهارمحال و بختیاری، بیان کرد:  بسترسازی برای گفت‌وگوی کارگران با رئیس قوه قضائیه اتفاق افتاد که در روستای شیخ شبان، کارگران مطالب خود را مطرح کردند و همچنین با حضور در جلسه شورای اداری در سفر رئیس قوه قضاییه، شخصاَ مطالبات این عزیزان مطرح شد و آقای رئیسی هم دستور رسیدگی دادند که متأسفانه گوش کسی تا کنون بدهکار نبوده است.
وی با اشاره به برگزاری جلسه‌ روز پنج شنبه هفته گذشته، گفت: چند روز پیش جلسه‌ای مجددا برگزار شد برای بررسی نهایی و آنچه که می‌توانند مسئولین استانی کارها را به سامان برسانند و اما در آن جلسه تصمیم به برگزاری جلسه دیگری در روزهای آتی گرفتند.
احمدی تصریح کرد: صدای کارگران به گوش مسئولین رده بالای کشوری رسید، حساسیت‌های خوبی ایجاد شد اما نیاز به عزم جدی‌تر تشکل‌های دانشجویی و نهادهای انقلابی دارد و اگر حمایت‌های بهتری انجام می‌گرفت، مطمئنا نتیجه بهتری حاصل می‌شد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: ستاد امر به معروف کشور قول ورود داده‌اند که در صورتی که اعلام کنیم مسئولین استانی اراده‌ای برای حل این مشکل ندارند، وعده داده شده که آن‌ها از طریق وزارت کار یا دادستانی کل کشور، اقدام کنند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد