hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > بحران کرونا در استان ایلام/چرا اجرا یا عدم اجرای محدودیت‌های کرونایی تاثیری در تغییر وضعیت نداشت؟

بحران کرونا در استان ایلام/چرا اجرا یا عدم اجرای محدودیت‌های کرونایی تاثیری در تغییر وضعیت نداشت؟

علی‌رغم محدودیت‌های کرونایی، ‌شاهد افزایش روز‌افزون تعداد مبتلایان، بستری‌شدگان و فوتی‌ها در استان هستیم و شرایط سیاه شهرستان‌ها را در برگرفته است؛ مردم و مسئولان می‌گویند اجرا یا عدم اجرای محدودیت‌ها فرقی به حال استان ایلام ندارد.

اعمال و تمدید چندباره محدودیت‌ها، تأکید مکرر به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک، تعطیلی بازار و منع تردد شبانه، بستن مراکز ورزشی، منع حضور در تجمعات مراسم عزا و عروسی و استقرار پلیس در مدخل ورودی آرامستان‌ها و اعمال همین روش در ورودی و خروجی شهرهای استان ایلام و کاهش 50 درصدی حضور کارکنان در ادارات و بانک‌ها، فعال شدن سامانه مراجعات غیرحضوری برای انجام امور شهروندان تاکنون نتوانسته است تأثیر بر کاهش آمار مبتلایان به ویروس کرونا در ایلام داشته باشد.

افزایش چشمگیر و غیرقابل‌باور مبتلایان ، تعداد بستری‌ها و فوتی‌های ناشی از ویروس کرونا، رنگینک وضعیت این بیماری را در دوازده شهرستان استان  ایلام قرمز کرده است و  در 4 شهرستان  وضعیت"سیاه" اعلام شده است.

به‌هرتقدیر، شرایط حاد در استان ایلام موجب شده است تا قاسم سلیمانی دشتکی استاندار ایلام به‌صراحت عنوان کند که "‌امکانات موجود پاسخگوی تعداد مبتلایان نیست" و ‌محمد کریمیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام ضمن صحه بر سخنان استاندار ایلام بگوید؛ دیگر تختی در بیمارستان‌های استان ایلام برای پذیرش بیماران جدید وجود ندارد".

این وضعیت حادث شده در استان ایلام، نیازمند بررسی است که مشکل کجا است ؟ چرا اعمال محدودیت‌ها و توصیه‌ها نتوانسته است در کاهش و قطع زنجیره این بیماری منحوس مؤثر باشد.

دیر هنگام اجرا شدن ا محدودیت‌ها باعث بی تاثیری

اسدی در پاسخ به خبرنگار تسنیم در ایلام  گفت: محدودیت‌های کرونایی، در استان ایلام فاقد اثربخشی است و علت این بی تاثیری، دیر هنگام اجرا شدن این محدودیت‌ها است.

وی افزود: عدم برخورد با افرادی که به پروتکل‌ها بی توجه هستند، مغایرت حرف و عمل در اجرا توسط متولیان، مشخص نبودن چگونگی نظارت بر اجرا از مواردی است که در سهل‌انگاری و نادیده گرفتن تبعات این ویروس و گستردگی ابتلا به آن در ایلام عیان است.

بی‌توجهی متولیان امر به نظارت دقیق ومصوبات کاغذی 

فتاح منش دیگر شهروند ایلامی نیز خسته شدن مردم در این 9 ماهه از محدودیت‌ها، بی‌توجهی متولیان امر به نظارت دقیق، مصوبات کاغذی  را دلیلی آن می‌داند که مردم بر این باور برسند. اجرا یا عدم اجرای  محدودیت‌ها فرقی به حال ایلام نداشته باشد.

این شهروند ایلامی افزود: تنها گفتن و نوشتن و مصوبه کردن کافی نیست بلکه نظارت لازم است.

مصاحبه کنندگان با خبرنگار تسنیم در ایلام متفق القول بر این نکته تاکید دارند که نظارت و اعمال مدیریت به حُسن اجرای محدودیت‌ها موثر در کاهش آمار و ابتلای شهروندان خواهد بود.

کمتر از 50 درصد شهروندان به رعایت پروتکل‌ها پایبنداند

بازدید میدانی خبرنگار تسنیم در ایلام نیز حاکی از آن است که؛ به رقم اعمال محدودیت‌ها و تکرار و تمدید چندباره آن در ایلام کماکان تردد شهروندان بدون ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی عیان و تخمین میدانی نشان می‌دهد که این مهم توسط کمتر از 50 درصد شهروندان رعایت می‌شود.

اجرا یا عدم اجرای  محدودیت‌ها فرقی به حال ایلام ندارد

از طرفی باشگاه‌ها، آرایشگاه‌ها، رانندگان تاکسی‌ها بدون ماسک، باز بودن مغازه‌های غیر ضرور و گاهاُ حضور کارمندان بدون رعایت پروتکل و ماسک در محل کار نیز در این بازدید میدانی مشهود است و این از دلایلی می‌توان عنوان کرد که موجب بی‌تاثیری محدودیت‌ها در کاهش آمارها و ایجاد این باور در مردم است که اجرا یا عدم اجرای  محدودیت‌ها فرقی به حال ایلام ندارد.

مسئولان امر نادیده انگاری، کتمان بیماری، حضور مردم در تجمعات و مراسم شادی و عزا و بی توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم را عامل افزایشی آمار مبتلایان به کرونا ویروس در استان ایلام می‌رسانند.

تنها راهکار تعطیلی بدون ائتلاف وقت است

افشار خسرو‌زاده‌ دادستان ایلام اعتقاد دیگری دارد و می‌گوید؛ کار از فرهنگ‌سازی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی‌گذشته است و تنها راهکار تعطیلی بدون ائتلاف وقت است.

دادستان ایلام در ادامه خاطرنشان کرد: استان ایلام باید همین الان تعطیل شود و انتظار برای تصویب ستاد مرکزی مبارزه با کرونا در تعطیلی استان ایلام به فاجعه انسانی ختم خواهد شد.

محمد کریمیان با ذکر مجدد تکمیل ظرفیت بیمارستان‌های استان ایلام اظهار داشت: دیگر تختی برای بستری بیماران وجود ندارد و تنها راه باقیمانده تعطیلی است و تا زمان اجرای آن شهروندان را توصیه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک توصیه دارم و تاکنون هیچ درمانی برای کرونا به عنوان پروتکل دارویی وجود ندارد.

تسنیم؛ بررسی دلایل بی اثر بودن محدودیت‌ها کرونایی در استان ایلام این نکته را عیان می‌کند که تنها راه ممکن اعمال تعطیلی، قرنطینه کامل و از طرفی عمل شهروندان به رعایت محدودیت‌ها و قاطعیت مسئولان در اجرا است والا هر پروتکلی که توسط جامعه هدف مورد رعایت و پذیرش قرار نگیرد نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت همچنان که ،اجرا یا عدم اجرای  محدودیت‌ها فرقی به حال ایلام ندارد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد