hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > ماجرای حاشیه‌نشینان شهر کرمان برای گرمایش زمستانی

ماجرای حاشیه‌نشینان شهر کرمان برای گرمایش زمستانی

مردم حاشیه شهر کرمان برای دریافت انشعاب گاز مجبور هستند جریمه‌های ساخت و ساز غیرمجازشان را بپردارند؛ پرداخت جریمه‌های ده‌ها میلیونی برای مردمی که به نان شب‌شان محتاجند!

 افزایش جاذبه‌های شهری و بی‌فروغ شدن زندگی در روستاها و مسائلی از این دست از جمله مهمترین عواملی هستند که روز به روز به پدیده حاشیه نشینی دامن می‌زنند.

گسترش حاشیه نشینی را می‌توان محصول سال‌ها غفلت از افرادی دانست که از روی ناچاری به حاشیه شهر آمده‌اند و سیاست‌های مختلف و گاهی موارد متناقض با این معضل بیش از هر چیز به آن دامن زده است.

حاشیه نشینان کلانشهر کرمان در سال‌های گذشته روزهای متفاوتی را پشت سرگذاشتند؛ از روزهایی که مسئولان ارشد استان با نگاه عطوفت و مهربانی به سراغشان رفته و به نوعی به این سکونتگاه‌های غیر رسمی، رسمیت بخشیدند تا روزهایی دیوار خانه‌هایشان را تخریب کردند. شاید همین رفتارهای متضاد باعث شد تا برخی از مردم از مرکز شهر و برخی هم از شهرهای دور یا نزدیک بار سفر بسته و به حاشیه شهر کرمان بیایند تا شاید آنها نیز از خدمات و امکانات شهر بی‌نصیب نمانند.

فقر شهری، فقر درآمدی، فقر فرهنگی، فقر خدماتی و فقر زیرساختی از جمله معضلات و مشکلاتی است که مردم در حاشیه شهرها با آن رو‌به‌رو هستند.

تابستان امسال بود که برای بررسی مشکلات مردم حاشیه نشین به این مناطق رفتم و درد و رنج نبود آب، آبرسانی سیار و ظرف به ظرف حمل آب در شرایط سخت شیوع بیماری کرونا را به تصویر کشیدم در آن روزها گمان نمی‌کردم که روزگار این مردم در زمستان بسیار سخت‌تر می‌شود.

 سرمای هوا و نبود گاز؛ پای درد دل مردم شهرک صنعتی، شهرک تور و طناب و شهرک حجتیه کرمان که بنشینی از بی پولی می‌گویند و نداری.

از اینکه سال‌هاست در این سکونتگاه‌های غیر رسمی زندگی کردند و حالا که شبکه گاز به این مناطق رسیده دستگاه‌های متولی اخذ همه امتیازات را منوط به دریافت پروانه شهرداری کردند و شهرداری اخذ پروانه را به پرداخت جریمه ده‌ها میلیونی ساخت و ساز غیر مجاز وابسته کرده است.

مادری از یارانه می‌گفت که تنها منبع درآمد زندگی محقرش است و اینکه گاهی حتی برای نان شب خانواده‌اش هم محتاج کمک دیگران می‌شود و در این شرایط پرداخت این هزینه‌ها برای او و خانواده‌اش محال است؛ از بیماری بچه‌اش می‌گفت که مجبور است زمستانی دیگر را در یک اتاق کوچک با بوی دود چراغ نفتی سپری کند.

مردم این منطقه هر کدامشان حرفی داشتند و درددلی و البته مسئولان نیز در آن سوی ماجرا حرف‌هایی برای گفتن دارند.

سیدمهران عالم ‌زاده شهردار کرمان با اشاره به اینکه در اراضی شهرک صنعتی چند نوع مالکیت داریم اظهار داشت: بخشی از مالکیت زمین‌‌‌های متعلق به شهرداری، بخشی از مالکیت زمین‌‌ ها مربوط به راه و شهرسازی و بخشی از زمین‌ها مالکیت شخصی دارند.

وی با بیان اینکه شورای شهر مهلت گذاشته که مالکیت زمین‌‌های شهرداری را تعیین تکلیف کنند، بعداً به آنها پروانه ساختمانی داده می‌شود گفت: در مجموع ساخت و سازهایی که در منطقه انجام شده باید وضعیت ملک آنها در شهرداری منطقه تعیین تکلیف شود.

شهردار کرمان با اشاره به اینکه واقعیت این است که این افراد ساخت و ساز غیرقانونی انجام داده‌اند افزود: این امکان فراهم شده که خلافی ساخت و ساز آنها تقسیط و 36 ماهه از آنها دریافت ‌شود و نیاز به پرداخت پول پیش هم نیست.

وی با بیان اینکه مردم باید ابتدا وضعیت مالکیت خود را تعیین تکلیف کنند و بعد از تقسیط خلافی خود نسبت به خرید انشعاب گاز اقدام کنند گفت: به شورای شهر هم پیشنهاد دادیم و منتظر جوابیه شورا هستیم.

عالم‌زاده با اشاره به اینکه شهر کرمان در ادوار مختلف توسعه پیدا کرده و حاشیه‌نشینی نیز گسترش پیدا کرده است افزود: در هر دوره از دولت برق و آب و زیرساخت‌ها و امتیازاتی به حاشیه شهر داده و مردم این مناطق داده شده که نیاز به پروانه هم نبوده است.

وی با بیان اینکه این افراد 24 سال تخلف کردند و دولت هم در هر دوره جلوی این تخلفات را نگرفته است تصریح کرد: به هر حال این افراد تخلفی انجام داده‌اند و باید هزینه آن را پرداخت کنند.

شهردار کرمان با اشاره به اینکه کمیسیون ماده 100 باید جریمه تخلف آنها را تعیین کرده و این هزینه به صورت اقساط از آنها دریافت می‌شود افزود: مردم در داخل شهر قانونی زندگی کرده، عوارض شهرداری را به‌موقع پرداخت می‌کنند، خارج از عدالت است که پول این مردم صرف افرادی شود که خارج از محدوده شهر اقدام به ساخت و ساز غیرمجاز می‌کنند.

سلیمانی رئیس بهره‌برداری گاز مرکز استان کرمان با اشاره به اینکه شبکه انتقال گاز در شهرک صنعتی بر اساس نقشه تفصیلی شهر کرمان انجام شده است اظهار داشت: با شهرداری منطقه چهار هماهنگ هستیم.

وی با بیان اینکه متقاضیان دریافت انشعاب گاز به شهرداری معرفی می‌شوند و بعد از رفع مشکلات آنها با شهرداری آماده واگذاری اشتراک آنها هستیم افزود: در هر صورت شهرداری باید مجوز حفاری به ما بدهد و طبق توافقات انجام شده مردم باید مجوز شهرداری را برای اداره گاز بیاورند.

رئیس بهره‌برداری گاز مرکز استان کرمان گفت: امیدواریم با هماهنگی شهرداری و شورای شهر مشکلات گازرسانی مردم در این منطقه شهر هر چه سریع‌تر حل شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد