hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > آذربایجان غربی > آذربایجان غربی| موج استفاده از خودروهای شخصی در ارومیه

آذربایجان غربی| موج استفاده از خودروهای شخصی در ارومیه

درحالی‌که کمتر از یک دهه پیش میزان استفاده شهروندان ارومیه از خودروی شخصی کمتر از ۵۰ درصد بود به دلیل بی‌توجهی به توسعه حمل‌ونقل عمومی هم‌اینک میزان استفاده مردم این شهر از خودروی شخصی به ۷۰ درصد افزایش‌یافته است.

حمل‌ونقل عمومی یکی از شاخص‌های رفاه و توسعه‌یافتگی هر کلان‌شهری است گرچه برخی هم معتقدند هرقدر در یک شهر استفاده از خودروهای شخصی بیشتر باشد نشانه رفاه شهروندان آن شهر است اما مشخص است که وقتی ناوگان حمل‌ونقل عمومی به سهولت در اختیار شهروندان باشد و بتوانند با استفاده از آن به‌موقع و با حفظ شأن و شخصیت خود به مقصد درون‌شهری برسند اساسا نیازی به استفاده از خودروی شخصی ندارند. در یک دهه اخیر تلاش سه شهردار در دو دوره شورای اسلامی شهر بر احداث پل‌ها و خیابان‌های جدید استوار بوده به‌نحوی‌که اگر کسی 10 سال پیش از ارومیه خارج‌شده بود اگر امروز وارد این شهر شود سیمایی بسیار متفاوت از شهر ارومیه را مقابل چشمانش می‌بیند چراکه زیرساخت‌های ترافیکی شهر ارومیه در این‌یک دهه کاملا تغییر کرده است. بااین‌حال هم‌زمان به توسعه فیزیکی شهر ارومیه و اضافه شدن معابر، خیابان‌ها، پل‌ها و شهرک‌های متعدد ناوگان حمل‌ونقل عمومی این شهر به‌صورت متناسبی توسعه‌نیافته است. معاون نظارت و پایش اداره کل محیط‌زیست استان آذربایجان غربی گفت: سن ناوگان حمل‌ونقل عمومی ارومیه به اتمام رسیده و مثلا یک اتوبوس معیوب در حد 200 اتوبوس با استاندارد یورو 4 آلودگی تولید می‌کند. سعید موسوی افزود: در شهرها و کشورهای پیشرفته که در کنترل آلاینده‌های هوا فعالیت کرده و موفق نیز بوده‌اند ناوگان حمل‌ونقل عمومی نقش مهمی دارد، ازآنجایی‌که هرچه فعالیت این ناوگان بهتر و بیشتر باشد می‌تواند سبب استفاده کمتر از خودروهای شخصی شود و در نتیجه آلاینده کمتری به محیط شهر که ظرفیت خود بالای محدودی دارد می‌شود.

وعده‌ای که محقق نشد

عضو شورای اسلامی شهر ارومیه نیز در خردادماه سال جاری گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که در ارتباط با کاهش ترافیک درون‌شهری و آلودگی هوای این شهر انجام‌شده است 100 دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان حمل‌ونقل عمومی اضافه می‌شود.

مرتضی پیری افزود: این اتوبوس‌ها بسیار سریع، راحت و ایمن هستند و ازلحاظ قیمت نیز باصرفه‌تر است و دراین‌ارتباط می‌توان از آن‌ها در بخش خصوصی استفاده کرد و ضمن این‌که یارانه قابل‌توجهی هم برای این اتوبوس‌ها در نظر گرفته می‌شود چون اگر مالکیت این اتوبوس‌ها شخصی باشد باصرفه‌تر است؛ اما 23 تیر 97 سرپرست اداره نظارت بر اتوبوس‌رانی شهرداری ارومیه فقط از اضافه شدن 14 دستگاه اتوبوس‌های موصوف به ناوگان حمل‌ونقل عمومی خبر داد و از فرسودگی 67 درصدی اتوبوس‌های ناوگان اتوبوس‌رانی ارومیه پرده برداشت و گفت: 210 دستگاه اتوبوس از ناوگان حمل‌ونقل عمومی ارومیه نیاز به بازسازی دارند. مهراب مظهری افزود: در حال حاضر 18 درصد از مسافران شهر ارومیه با اتوبوس جابه‌جا می‌شوند و تلاش می‌شود با نوسازی و بازسازی ناوگان و ایجاد پایانه‌های مکمل خطی، این شاخص افزایش یابد.

انجام یک‌میلیون و 400 سفر درون‌شهری در ارومیه

سرپرست معاونت امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی نیز در دومین جلسه شورای هماهنگی ترافیک استان گفت: روزانه بیش از 1 میلیون و 400 هزار سفر درون‌شهری در ارومیه انجام می‌شود. پیمان آرامون از تصویب مطالعات اولیه برای اجرای طرح قطار شهری در 3 مسیر در ارومیه خبر داد و گفت: با اجرای این پروژه در مراحل اولیه 14 تا 20 درصد از این حجم پوشش داده می‌شود. او افزود: متأسفانه از سال 87 تاکنون با بی‌مهری شهرداری ارومیه به حمل‌ونقل همگانی، میزان استفاده از خودروی شخصی از 50 درصد به 70 درصد افزایش‌یافته و این سبب تراکم در معابر شده است و درنهایت افزایش آلودگی را در پی آورده است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد