hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > کهگیلویه و بویر احمد| دود آتش‌سوزی جمعه‌بازار در چشم کسبه

کهگیلویه و بویر احمد| دود آتش‌سوزی جمعه‌بازار در چشم کسبه

آتش‌سوزی در جمعه‌بازار یاسوج غیرقابل‌پیش‌بینی نبود آن‌قدر که زیرساخت‌های این مکان قدیمی و مستهلک بوده که هر آن احتمال خطر در این منطقه وجود داشت. 

شهرداری و سایر ارگان‌های ذی‌ربط بارها و بارها در این زمینه هشدار و اخطار دادند اما گوش شنوایی در کار نبود و شاید هم تنها با هشدار و اخطار نمی‌شد مشکل را حل کرد. سه‌شنبه هفته گذشته در کمتر از یک ساعت اجناس ده‌ها غرفه در جمعه‌بازار به کام آتش رفت، آتش چنان زبانه می‌کشید و از آهن هم می‌گذشت که اگر تلاش به‌موقع آتش‌نشانان نبود فاجعه‌ای بسان پلاسکو در شهر یاسوج پایتخت طبیعت ایران تکرار می‌شد. آتش بی‌مهابا و غرفه به غرفه از دیوارهای آهنی گذشت و در چشم به هم زدنی پارچه‌های نفیس و کیف و دفترها را دود کرد و به هوا فرستاد. امدادگران در ازدحام جمعیتِ نگران و بازار تودرتو، به دنبال پیدا کردن راهی برای نفوذ به آتش و مردم آن بیرون، هراسان و منتظر که آخر چه می‌شود. بیشتر از 15 غرفه و تعطیلی 3 روزه 900 مغازه، دشت یک‌ساعته آتش سه‌شنبه‌شب از جمعه‌بازار یاسوج بود. صبح روز چهارشنبه موضوع فرق می‌کند. آتشی در کار نیست اما کسبه جلوی بازار جمع شده‌اند. آن‌هایی که مغازه‌هایشان سوخته نگران آینده هستند و دیگران هم نگران این تعطیلی اجباری که بعد از 14 سال نصیبشان شده است.

جمعه‌بازاری که هرروزه شد

قرار بود جمعه‌بازار برای خرید روز جمعه شهروندان یاسوجی دایر و 6 روز دیگر تعطیل باشد اما برعکس نامش، هفت روز هفته تا پاسی از شب باز بود و در روزهای بارانی، صدای برخورد باران با حلبی‌های پیرامون غرفه‌ها استحکام این مکان‌ها را فریاد می‌کرد. یکی از پارچه‌فروشان این بازار که مغازه خود و برادرش طعمه حریق شده با حسرت از 14 سالی یاد می‌کند که در این بازار بوده است. آن زمان که جمعه‌بازار فقط یک زمین خاکی بود و کسی حاضر نبود کسب‌وکار خیابانی‌اش را به آن منتقل کند تا حالا که رونق گرفته و دل کندن از آن با همه خطراتش سخت شده است. حالا ناراحت 400 میلیون تومان سرمایه وزندگی‌اش است که در این آتش دود شده و به هوا رفته. او در این زمینه گفت: به دلیل ساختار غرفه که به‌صورت سازه فلزی و موقت است هیچ بیمه‌ای حاضر به پذیرش تعهد نشده است؛ اما جنس نگرانی‌ها فرق می‌کند. برخی ناراحت اسناد و دفترهای حساب‌وکتابشان هستند که در آتش از بین رفته است. مثل آن‌هایی که حساب دفتری و قرضی و قسطی داشتند و حالا فقط باید به انصاف خود مشتری‌ها دل‌خوش باشند. برخی هم نگران خطری هستند که همچنان تهدیدشان می‌کند. یکی از کسبه‌ قدیمی گفت: می‌دانستم دیر یا زود این اتفاق می‌افتد. حتی ما که مغازه‌هایمان آسیب‌ندیده هم در این بازار امنیت نداریم. شانس آوردیم بازار تعطیل بود وگرنه خسارات خیلی بیشتر از این بود و مدیریت آتش‌سوزی دشوار می‌شد.

علت وقوع آتش‌سوزی در دست بررسی است

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یاسوج گفت: احتمال وقوع حادثه ازجمله آتش‌سوزی در صنوف مختلف جمعه‌بازار شهر یاسوج در هر زمان وجود دارد. هاشم یوسفی با بیان اینکه سازه‌های موجود در بازار مقاوم نیست و هرلحظه امکان تخریب آن‌ها وجود دارد، افزود: تاکنون یک‌صد مورد اخطار ایمنی به متولیان و غرفه داران جمعه‌بازار یاسوج ابلاغ‌شده اما کسی توجهی نکرده است. مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری یادآوری کرد: این حادثه تلفات جانی نداشت اما موجب بروز خسارات مالی شده و علت وقوع آن در دست بررسی است. بااین‌حال نمی‌توان یک‌شبه جمعه‌بازار را تعطیل کرد و نسبت به معیشت و صاحبان 900 مغازه این بازار بی‌توجه بود. شهردار یاسوج بااینکه بشدت موافق جمع‌آوری جمعه‌بازار است اما قول می‌دهد در گام اول 25 واحد مغازه تخریب‌شده را بازسازی کند. او تأکید کرد: خطر همچنان جمعه‌بازار یاسوج را تهدید می‌کند. نستهن مقدم افزود: همه غرفه‌های فعال جمعه‌بازار این شهر غیراستاندارد بوده و ازلحاظ ایمنی به‌گونه‌ای هستند که در صورت بروز حوادث حتی خدمات‌رسانی به آن سخت است. او با تأکید بر اینکه ساماندهی و جمع‌آوری جمعه‌بازار فعلی یاسوج اولویت شهرداری است، اضافه می‌کند: شهرداری در تلاش است که مغازه‌داران جمعه‌بازار با میل و رغبت خود به محل جدید نقل‌مکان کنند.

احضار شهردار و اعضای شورای شهر یاسوج به دادسرا

مهرداد کرمی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد از احضار شهردار و هفت نفر از اعضای شورای شهر یاسوج در پی آتش‌سوزی جمعه‌بازار شب گذشته به دادسرا خبر داد. او با اشاره به اینکه هشدارهای لازم به‌صورت مکتوب به مسئولان مربوطه در خصوص ساماندهی جمعه‌بازار داده‌شده بود، گفت: تحقیقات در این رابطه آغازشده است و در صورت لزوم اشخاص مرتبط دیگری در این پرونده احضار خواهند شد. دادستان عمومی و انقلاب مرکز کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: در این آتش‌سوزی حدود 16 باب مغازه و باغات در آتش سوختند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد