hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > کمبود "روغن موتور" در زنجان/ کاهش عرضه و افزایش قیمت ‌جیب واسطه را پر و مردم را ناتوان کرد

کمبود "روغن موتور" در زنجان/ کاهش عرضه و افزایش قیمت ‌جیب واسطه را پر و مردم را ناتوان کرد

کاهش عرضه و افزایش قیمت روغن موتور، جیب واسطه را پر و مردم را ناتوان کرده است و این روزها کاهش روغن‌موتور در بازار حسابی شهروندان زنجانی را کلافه کرده است.
اصلی‌ترین جز هر خودرو موتور آن است که اصطلاحا آن را قلب خودرو نیز می‌نامند، در همین راستا سلامت موتور از اهمیت بالایی برخوردار بوده و در مولفه‌های آلایندگی، شتاب و مصرف سوخت موثر است. یکی از مواردی که تمام صاحبان وسیله نقلیه ملزم به رعایت آن هستند تعویض روغن موتور در بازه زمانی مشخص است. 
بخش عمده روغن موتور مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود و تنها مقدار اندکی از آن از طریق واردات تامین‌ می‌شود. طبق آمار ارائه شده از طریق کارشناسان، کارخانه‌های تولید کننده روغن موتور در کشور از نظر فعالیت و صادرات شرایط خوبی را دارا بوده و ارز آوری بالایی را داشته‌اند. 
با این حال نوسانات نرخ دلار و تحریم‌های موجود در ماه‌های اخیر تبدیل به دستاویزی برای ایجاد تشنج در بازار روغن موتور شده و موجی از نارضایتی‌ها را به همراه داشته است. با توجه به الزام تعویض روغن موتور در بازه زمانی مشخص برای وسیله‌های نقلیه، خواه و ناخواه تهیه روغن موتور در لیست مخارج اکثریت خانواده‌ها با وضعیت مالی متفاوت قرار دارد در نتیجه تغییر قیمت‌هایی که بعضا هم روزانه اتفاق می‌افتند تحمیل کننده مخارج بالایی به اقشار مختلف جامعه بوده است.
افزایش قیمت روغن موتور تنها محدود به خود آن نیست و می‌تواند در نهایت سبب افزایش تمام هزینه‌های انجام شده توسط وسیله‌های نقلیه سنگین و سبک شود. اما به راستی این روزها تنها قیمت روغن موتور نیست که برای دارندگان وسایل نقلیه گران شده است، افزایش قیمت قطعات خودرو به ویژه قطعات وارداتی نیز در این چرخه دخیل هستند و موجب افزایش قیمت باربری و مسافربری می‌شوند که این مسئله در نهایت می‌تواند موجب افزایش قیمت کالاهای مختلف شود.
با توجه به اینکه عمده نیاز روغن موتور کشور از طریق تولیدات داخلی تامین می‌شود، این سئوال مطرح است که دلیل نوسانات قیمت روغن موتور و همینطور کمبود آن در بازار زنجان چیست؟ آیا مسئولان نظارتی نقش خود را در کنترل قیمت‌ها به درستی انجام می‌دهند؟
سعید علی آبادی رئیس اتحادیه تعویض روغن استان زنجان در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: از زمانی که نوسانات قیمت ارز اوج گرفته است، تولیدکنندگان روغن موتور با وجود اینکه تولید دارند اما عرضه به بازار را انجام نمی‌دهند و در کنار آن اگر هم عرضه‌ای انجام شود تنها از طریق واسطه‌های خود تولید کنندگان انجام می‌شود و آن‌ها به راحتی روزانه قیمت‌ها را به بهانه نوسان قیمت ارز تغییر می‌دهند.
وی با بیان اینکه برای روغن موتور بازار سیاه درست شده است، افزود: روغنی که تاریخ تولید آن برای ماه گذشته است و قیمت روی آن درج شده است، در بازار با دو برابر قیمت به فروش می‌رسد و اعضای اتحادیه قیمت ناچیزی را به آن اضافه می‌کنند. 
رئیس اتحادیه تعویض روغن استان زنجان تصریح کرد: اخیرا طبق گزارش ارائه شده از تهران، سازمان حمایت مجوز افزایش قیمت داده است که این افزایش در خودروهای بنزینی تا 40 درصد و در ماشین‌های سنگین تا 53 درصد اعلام شده است، اما این درصدها واقعی نیست چرا که وقتی دولت افزایش قیمتی را اعلام می‌کند تا زمانی که این کالا به دست مردم برسد بارها قیمتش تغییر می‌کند.
وی با انتقاد از عملکرد تعزیرات، عنوان کرد: دلیل بالا بودن قیمت‌ها نبود نظارت در مبدا و همینطور واسطه‌گری‌ها است که موجب شده قیمت روغنی که به دست اصناف می‌رسد بالاتر از قیمت روی بسته باشد اما ناظران با مراجعه به اصناف ما را به جرم گران فروشی جریمه می‌کنند و نظارتی به عملکرد مبدا ندارند.
علی آبادی در پایان خاطرنشان کرد: با افزایش قیمت دلار، قیمت‌ها افزایش می‌یابند اما هرگز کاهش قیمت دلار با کاهش قیمت‌ها همراه نبوده است و مسئولان دولتی باید پاسخگوی چرایی این موضوع باشند.
در ادامه اسماعیل مسلمی، مدیر بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: به طور کلی روغن موتور در سطح کشور کم است اما دلیل آن انتظار تولیدکنندگان برای اعلام افزایش قیمت بود که هفته قبل اعلام شد.
وی با بیان اینکه این اعلام قیمت‌ها نهایتا موجب تزریق روغن به بازار و ثبات خواهد شد، گفت: زمانی که واحدهای تولیدی درخواست افزایش قیمت خود را به دولت اعلام می‌کنند، طبیعتا تا ارائه نظر نهایی اخلالی در روند تولید و توزیع ایجاد می‌شود.
با این تفاسیر، اگرچه به گفته مسئولان نظارتی با توجه به تجربه گذشته با اعلام نرخ‌های جدید ثبات به بازار روغن موتور برخواهد گشت اما نکته تامل برانگیز جسارت تولیدکننده در زمینه ایجاد اخلال در بازار و داشتن بازوی فشار بر دولت است. با توجه به اینکه دولت در سال‌های اخیر نتوانسته است در وظیفه حمایتی خود به تولیدات داخلی درست ایفای نقش کند، طبیعی است که تولیدکننده با هر روشی بتواند به راحتی درخواست خود را درست یا غلط به مردم تحمیل کند.در پایان باید گفت امیدواریم که مشکل کمبود روغن موتور در بازار زنجان حل شود و مسئولان نظارتی با اخلالگران بازار برخودهای جدی داشته باشند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد