hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > ساز وآواز در این سو و آن سوی مرزها

ساز وآواز در این سو و آن سوی مرزها

به قول حسین علیزاده، «موسیقی یک زبان صلح جهانی است» برای همین هم موزیسین‌ها هرازچندگاهی به کشورهای دور سفر می‌کنند، کنسرت می‌گذارند و گاهی هم سراغ کنسرت‌ها و آلبوم‌های مشترک می‌روند.

به قول حسین علیزاده، «موسیقی یک زبان صلح جهانی است» برای همین هم موزیسین‌ها هرازچندگاهی به کشورهای دور سفر می‌کنند، کنسرت می‌گذارند و گاهی هم سراغ کنسرت‌ها و آلبوم‌های مشترک می‌روند. از خیلی وقت قبل، این درها در جهان باز شده، اما در ایران بعد از انقلاب به علت محدودیت‌هایی که همیشه درباره موسیقی یا ارتباطات جهانی وجود داشته، این قبیل کارها به‌ویژه در ارایه آلبوم و‌آهنگ‌های مشترک کمتر بوده است. گاهی هم پیش آمده که یک خواننده به علت کنسرت مشترکی که با یک خواننده غیرایرانی برگزار کرده، برای دریافت مجوز آلبوم با مشکل مواجه شده است، مثل محمد معتمدی که در‌ سال‌‌های ٩٣ و ٩٤ این مسأله را تجربه کرد، درست وقتی که در اتریش با «روزاریو ترمندیتا» خواننده زن اسپانیایی کنسرت مشترک برگزار کرد.  اما حالا خبر رسیده است که همین خواننده جوان ایرانی، آلبوم مشترکی به نام راه‌پیمایی با یکی از مهمترین خوانندگان انگلیسی‌تبار دارد و به‌زودی از آن رونمایی می‌شود. محمد معتمدی درباره جزییات این آلبوم گفته که «متعلق به گروه «تریو جبران» است که اعضایش را برادران فلسطینیِ جبران به نام‌های سمیر، ویسام و عدنان تشکیل می‌دهند.»
از سامی یوسف و کریس دی برگ تا الیاس یالچینتاش
اگر در اینترنت، برای یافتن موردهای مشابه جست‌وجو کنید، زیاد نیستند نمونه‌های موفقی که به این راه رفته‌اند و در واقع، انگشت‌شمارند. پیام عزیزی، خواننده ایرانی و «سامی یوسف» خواننده مسلمان انگلیسی- ایرانی ‌سال ٩٤ نخستین همکاری خود را بعد از مدت‌ها در آلبوم برکت رقم زدند. خیلی قبل‌تر از آن ‌سال١٣٨٦ گروه آریان با همکاری کریس دی برگ آوازه‌خوان و موزیسین نامدار ایرلندی قطعه‌ای را به نام صلح تولید و روانه بازار موسیقی کردند. در آن زمان توافقی میان شرکت ترانه شرقی و کمپانی فریمن پروداکشنز برای انتشار این اثر در قابل یک آلبوم صورت گرفت.‌ سال ٩٤ گروه پالت در آلبوم «شهر من بخند» برای یکی از قطعات با گیزبرت زو کینپ ‌هاوزن که در آلمان خواننده اجتماعی معروفی است، همکاری کردند.
همکاری‌های اخیر در موسیقی
همین چند وقت قبل، یعنی در شهریور امسال اما همکاری جدیدی میان موزیسین‌های ایرانی و اروپایی شکل گرفت، منتها در نوازندگی و دکلمه. پیروز ارجمند، پویا سرایی و یلدا عباسی به‌عنوان نوازنده سازهای دف، نی، سنتور و دوتار خراسان و نیلوفر پارسا هنرپیشه سینما و تلویزیون با دکلمه غزلی از حافظ با گروه آلمانی شیلر در جدیدترین آلبوم این گروه همکاری کردند.
البته حجت اشرف‌زاده هم از غافله عقب نماند و در جدیدترین آلبوم گروه آلمانی شیلر به‌عنوان خواننده حاضر شد. یک ماه که به عقب برگردیم به خبر همکاری خواننده پاپ ایرانی با خواننده نروژی که برنده جایزه یوروویژن هم هست، می‌رسیم. در مرداد ماه امسال این خبر درباره آراد آریا خواننده پاپ منتشر شد؛ اینکه قرار است با «الکساندر ریباک» خواننده و نوازنده مطرح نروژی دو قطعه مشترک منتشر کنند. مسعود صادقلو خواننده ایرانی دیگری بود که با الیاس یالچینتاش خواننده ترکیه‌ای آهنگ مشترکی به نام هیچ منتشر کرد که در فضای مجازی بازتاب زیادی داشت.
موردهای عجیب و جالب آندرآ بوچلی و حمید هیراد
اما عجیب‌تر و جالب‌تر از همه اینها همکاری مشترک «آندره آ بوچلی» خواننده و آهنگساز مشهور ایتالیایی و «شاهکار بینش‌پژوه» خواننده ایرانی بود که اسفند‌ سال گذشته با هم روی استیج رفتند.  با این حال در میان معدود خوانندگان و گروه‌های ایرانی که با آوازه‌خوان‌های بین‌المللی موسیقی اجرا کرده‌اند نام حمید هیراد هم دیده می‌شود. تیرماه امسال خبر همکاری مشترک حمید هیراد با دی‌جی تیستو از مهمترین و موفق‌ترین دی‌جی‌های دنیا منتشر شد، البته به صورت گمانه‌زنی و احتمال. بعد هم هیچ خبر دیگری درباره تایید و تکذیب آن منتشر نشد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد