hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > امر به معروف ریشه در مسئولیت اجتماعی دارد

امر به معروف ریشه در مسئولیت اجتماعی دارد

بررسی وجودی امر به معروف و نهی از منکر در حوزه اجتماعی در گفت‌وگو با «یاسر احمدوند»


«امر به معروف و نهی از منکر» از عوامل و اهداف اصلی قیام امام حسین(ع) به شمار می‌آید، هدفی که امام(ع) در وصیت‌نامه خود به برادر، (محمد حنفیه)  نیز به آن اشاره کردند:   «ارید أن آمر بالمعروف و أنهی عن المنکر؛ می‌خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم.» بیان این نکته در وصیت‌نامه امام‌حسین(ع) نشانگر اهمیت این واجب دینی در اسلام و مذهب شیعه است. در تقویم رسمی ایران نیز با توجه به این مهم هفت‌روز نخست محرم، هفته امر به معروف و نهی از منکر نام‌گذاری شد که بهترین فرصت برای ترویج آن است. اما یکی از حوزه‌های پراهمیت در مسأله امر به معروف و نهی از منکر، حوزه فعالیت‌های اجتماعی است. بی‌شک امر به معروف و نهی از منکر در حوزه اجتماعی می‌تواند در حل بسیاری از بحران‌ها و چالش‌های اجتماعی تاثیرگذار باشد و در ایجاد مشارکت‌های اجتماعی یک فرصت به شمار می‌آید. روزنامه شهروند با توجه به ضرورت این مسأله سعی کرده است در گفت‌وگوی کوتاه خود  با «یاسر احمدوند»، معاون فرهنگی و امور آموزشی و پژوهشی حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر به بررسی این مهم بپردازد.
نقش و جایگاه هلال‌احمر را در موضوع امر به معروف و نهی از منکر چگونه می‌بینید؟
جمعیت هلال‌احمر با موضوع امر به معروف و  نهی از منکر  یک پیوندی دارد. امر به معروف و نهی از منکر ریشه در مسئولیت اجتماعی دارد، موضوعی که جمعیت ‌هلال‌احمر و سایر سازمان‌های مردم‌نهاد برمبنای آن شکل گرفته‌اند. توجه به دیگران، کمک به افراد، تشویق به همکاری و فعالیت انسان‌دوستانه ‌معروف‌های اجتماعی به شمار می‌آیند که در وظیفه ذاتی هلال‌احمر هم دیده می‌شوند. درواقع هلال‌احمر با پرداخت به این تکلیف دینی به وظیفه ذاتی خود ورود پیدا کرده است.
چه فعالیت‌هایی را در این زمینه دنبال می‌کنید؟
سال جدید ما سعی کرده‌ایم در حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در جمعیت‌ هلال‌احمر بیشتر به این موضوع توجه کنیم. با محدودیت‌ها روبه‌رو هستیم، اما سعی کرده‌ایم در گفت‌وگو با بخش‌های مختلف جمعیت ‌هلال‌احمر همچون سازمان جوانان برنامه‌های مشخصی را دنبال کنیم. تشکیل مستمر جلسات اداری شورا، اطلاع‌رسانی از قانون حمایت از آمرین؛ فعالیت‌های تبلیغ و ترویجی به‌عنوان یکی از ارگان‌ها در اجرا و برگزاری دوره آموزشی؛ اجرای برنامه‌های تکلیفی و ابلاغی از سوی ستاد کشوری امر به معروف و نهی از منکر  و تشکیل کارگروه‌های علمی  تخصصی شناسایی مصادیق و تعیین راهکارهای معروفات پیشران و منکرات فلج‌کننده از برنامه‌هایی ‌است که دنبال می‌کنیم.
جمعیت‌هلال‌احمر در حوزه امر ‌به ‌معروف‌ در چه زمینه‌هایی می‌تواند تاثیرگذار باشد؟
تشویق به تسلی‌زدایی از مشکلات مردم با توجه به فشارهای اقتصادی، تشویق و تبیین تاب‌آوری و تغییر در روحیه پرخاشگری در جامعه باید به این مسائل ورود پیدا کرد؛ چه ورود  از طریق مشارکت‌های عاطفی و چه ورود از طریق مشارکت‌های مادی. فعالیت در زمینه همدلی و انسجام اجتماعی جامعه  یک وظیفه و معروفی است که باید امروز دنبال کنیم. هلال‌احمر  باید مهربانی و برادری را ترویج کند، به عقیده من این مهمترین ‌معروف در این روزهای جامعه ما است.
در مورد قانون حمایت از امر به معروف و نهی از منکر هم کوتاه توضیح دهید.
قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر مصوب ٢٤/١/٩٤ مجلس شورای اسلامی است. در این قانون معروف و منکر عبارتند از هرگونه فعل، قول یا ترک فعل و قولی که به‌عنوان احکام اولی یا ثانوی در شرع مقدس یا قوانین محور امر قرار گرفته یا منع شده باشد.
در مورد برنامه‌های گذشته شورای امر به معروف و نهی از منکر جمعیت صحبت کنیم.
ساختارسازی، تعیین اعضا و روسای شوراهای ستادی و استانی، صدور احکام استانی و اعضای شورای ستادی، تعیین حدود وظایف و مسئولیت‌ها ازجمله برنامه‌ها بوده است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد