hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > مرکزی| اجرای نیمه‌کاره طرح شهر دوستدار سالمند

مرکزی| اجرای نیمه‌کاره طرح شهر دوستدار سالمند

استان مرکزی به‌عنوان یکی از استان‌های پیر کشور شناخته‌شده است. به گفته مسئولین در حال حاضر جمعیت بالای ۶۰ سال استان مرکزی ۱۵۵ هزار و ۶۹۰ نفر است که ۱۰.۸ درصد از کل جمعیت استان را تشکیل می‌دهند و از این میزان جمعیت سالمند، ۶۳ درصد در شهرها و ۳۷ درصد در روستاهای استان ساکن هستند.

 از دو سال گذشته اجرای طرح «شهر دوستدار سالمند» در استانی که رتبه سوم کشور را ازنظر جمعیت سالمند دارد در دستور کار قرار گرفت اما این طرح با روند غیرقابل‌قبول روبروست و مشارکت پایین دستگاه‌ها این طرح را به وعده‌ای محقق نشدنی تبدیل کرده است. به گفته مسئولان تاکنون تنها ۱۰ درصد از آن اجرایی شده و تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد.

مناسب نبودن زیرساخت‌های لازم برای حضور سالمندان در جامعه

 مدیرکل بهزیستی استان مرکزی با اشاره به اینکه نرخ سالمندی در این استان بالاتر از میانگین کشوری است، گفت: همین مسئله سبب شده تا گام نخست به‌منظور ایجاد بستر مناسب برای حضور سالمندان در جامعه، تحت عنوان طرح شهر «دوستدار سالمند» در اراک برداشته شود. زهرا امینی بیان کرد: تا قبل از اجرای این طرح، دستگاه‌های مختلف استان در این زمینه ورود نکرده بودند و هیچ اقدامی انجام‌نشده بود، هم‌اکنون وظایف برخی از دستگاه‌ها تعیین تکلیف و مشخص‌شده اما متأسفانه با تمامی این اقدامات، تنها ۱۰ درصد از اهداف این طرح تاکنون محقق شده است. او با اشاره به اینکه باید به‌منظور رفع مشکلات و مسائل سالمندان در جامعه در تمامی سال برنامه وجود داشته باشد، تصریح کرد: این پیگیری‌ها توسط دستگاه‌های مختلف نباید تنها به یک هفته محدود شود و در تمام سال باید در این زمینه گام برداشته شود. مدیرکل بهزیستی استان مرکزی در ادامه بابیان اینکه زیرساخت‌های لازم به‌منظور حضور سالمندان در جامعه در استان مرکزی وجود ندارد، اضافه کرد: در شهر اراک، مناسب‌سازی خیابان‌ها و معابر برای سالمندان پیشرفت خوبی نداشته است.

تحقق شهر دوستدار سالمند، درگرو تأمین اعتبار

امینی تصریح کرد: تحقق شهر دوستدار سالمند نیاز به امکانات و شرایط ویژه‌ای دارد که انجام تمامی این اقدامات منوط به تأمین اعتبار است، از مهم‌ترین این اقدامات می‌توان به تسهیل عبور و مرور سالمندان، مسائل درمانی، طب سالمندی و... اشاره کرد.

او عنوان کرد: با توجه به وضعیت جمعیتی استان مرکزی ازنظر سالمندی، برای رفع مشکلات و مسائل این قشر باید نگاه کلان وجود داشته باشد تا بتوانیم طرح شهر دوستدار سالمند را به‌درستی اجرایی کنیم، در اجرای این طرح، ۱۰۸ شاخص با مشارکت هفت‌دستگاه استان و نظارت دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مدنظر است. مدیرکل بهزیستی استان مرکزی با اشاره به لزوم ایجاد و گسترش فضاهایی برای استراحت و نشستن سالمندان در مکان‌های عمومی، مناسب‌سازی اماکن عمومی و... در راستای اجرای طرح شهر دوستدار سالمند، اظهار داشت: جلوگیری از پارک خودروها در پیاده‌روها و در دسترس بودن وسایل حمل‌ونقل برای سالمندان نیز در اجرای این طرح موردتوجه قرارگرفته است که بایستی توسط دستگاه‌های مسئول دنبال شود. امینی بیان کرد: سالمندان نیاز به برنامه‌های مفرح و شاد و همچنین فضاهایی دارند که بتوانند در این فضاها ساعات شادی را سپری کنند، شاد نگه‌داشتن جامعه سالمند یک ضرورت است، اما متأسفانه به دلیل نبود بسترهای لازم برای حضور این افراد در جامعه، منزوی و گوشه‌گیر شده‌اند. او خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سالمندان دارای تجارب بسیار مهم و ارزشمندی هستند، باید تدابیری به‌منظور استفاده از تجارب این افراد به‌عنوان سرمایه‌های ارزشمند اندیشیده شود و در راستای تکریم این افراد در تمام طول سال برنامه‌ریزی وجود داشته باشد.

تحقق شهر دوستدار سالمند موردتوجه قرار گیرد

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی نیز ضمن بیان اینکه انتخاب اراک به‌عنوان شهری برای اجرای طرح دوستدار سالمند، می‌تواند زمینه‌ساز کاهش مشکلات سالمندان باشد، تصریح کرد: هشت محور توسط سازمان بهداشت جهانی مطرح‌شده که دربرگیرنده نیازهای معنوی و فیزیکی سالمندان بوده و شامل مناسب‌سازی فضاهای بیرونی و ساختمان‌ها، نقل‌وانتقال، مسکن، مشارکت اجتماعی، منزلت اجتماعی، مشارکت مدنی، ارتباطات و اطلاعات و خدمات بهداشتی و عمومی است که در تحقق شهر دوستدار سالمند باید موردتوجه قرار گیرد. غلامرضا فتح‌آبادی افزود: با توجه به روند رو به رشد سالمندی در استان مرکزی باید به‌طورجدی تدابیری به‌منظور آسان شدن شرایط حضور سالمندان در جامعه با تغییر زیرساخت‌ها اتخاذ شود و در این زمینه دستگاه‌های مختلف همکاری لازم را داشته باشند. او در ادامه با اشاره به‌ضرورت وجود برنامه‌های متنوع برای سالمندان در جامعه تصریح کرد: باید شرایطی در جامعه فراهم شود تا سالمندان بتوانند در کنار یکدیگر ساعاتی را سپری کنند و فعالیت‌های اجتماعی انجام دهند، این مسئله قطعا از انزوا، افسردگی و گوشه‌نشینی سالمندان جلوگیری می‌کند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد