hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > چگونه موج سوم و سهمگین کرونا را خاموش کنیم؟

چگونه موج سوم و سهمگین کرونا را خاموش کنیم؟

مدیر گروه بیماری های داخلی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت: شعار هر خانه یک پایگاه بهدشتی و احساس مسئولیت همگانی و پیشگیری از انتقال خانگی ویروس، راه حل خاموش کردن موج جدید و سهمگین کرونا در جنوب استان کرمان است.
دکتر "امین سعیدی" در گفت و گو با ایسنا با ابراز نگرانی از روند افزایشی مبتلایان سرپایی و بستری بیماری کرونا در جنوب استان کرمان در طی روزهای اخیر گفت: این وضعیت حکایت از شروع موج جدیدی از بیماری کرونا در این  را منطقه دارد. 
وی از  ردپای حضور بیماران‌ مبتلا به کووید ۱۹ در مراسمات شادی و عزا هشدار داد و افزود: درگیری های خانوادگی این بیماری حاکی از قدرت سرایت این ویروس در موج سوم است.
این متخصص بیماری های داخلی با تاکید بر اینکه نکته قابل تامل اما نگران کننده در بیمارانی که درگیری خانوادگی این بیماری را پیدا می کنند این است که بسیاری تصور می‌کنند که در جمع خانوادگی خود مبتلا به این بیماری نمی‌شوند اظهار کرد: رعایت فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و شستن دست ها در سطح جامعه تا حدودی قابل قبول است اما بسیاری از مردم در منزل و خانواده رعایت موارد فوق را فراموش می‌کنند و هر کدام از ما در حال حاضر می توانیم ناقل بدون علامت این بیماری باشیم.
 سعیدی خودداری از بازدیدهای آخر هفتگی و عیادت سالمندانی که در اطراف ما وجود دارند را خواستار شد و افزود: باید بسیار مراقب باشیم افرادی که تاکنون از آنها مراقبت کرده ایم، مبتلا به این بیماری نشود.
وی پُر رنگ شدن انتقال خانوادگی را خطری جدی دانست و در ادامه اظهار کرد: علاوه بر انتقال اجتماعی این بیماری، پررنگ شدن انتقال خانوادگی و خانگی و نقش خانه و خانواده و دورهمی های خانوادگی را بیش از پیش برای ما در شیوع ویروس مشخص کرده است.
مدیر گروه بیماری های داخلی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت رعایت سه اصل بهداشتی را در پیشگیری از شیوع کووید ۱۹ مقدم بر همه مکمل های دارویی و غذایی عنوان کرد و افزود: هیچ دارو و مکمل غذایی نمی تواند به اندازه سه اصل فاصله گذاری اجتماعی و خانگی، استفاده از ماسک و شستن دستها در پیشگیری از ابتلا به این بیماری موثر واقع  شود. 
سعیدی با بیان اینکه موج سوم و سهمگین کرونا در سرتاسر ایران و جنوب استان کرمان خود را نشان می‌دهد و گفت: با توکل بر خدا و تلاش  مدافعان سلامت و همکاری مردم، جنوب استان کرمان با کمترین تلفات از این موج گذر خواهد کرد به شرط اینکه هر خانه و هر خانواده یک پایگاه بهداشتی باشد و  فاصله‌گذاری اجتماعی  و تجمعات آخر هفتگی را رعایت کنیم.
وی عدم حضور در مراسمات عزا و شادی  و همچنین عدم برگزاری این مراسمات را در عبور از موج سوم مورد تاکید قرار داد. 
این متخصص بیماری های داخلی با ارائه پیشنهادات علمی بهداشتی پرهیز از استفاده خودسرانه دارویی را خواستار شد و افزود: مردم به جای خرید و مصرف مکمل های غذایی و یا آنتی بیوتیک های مختلف این هزینه را صرف تهیه و استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده نمایند زیرا  هنوز هیچ ماده غذایی و یا استنشاقی جهت پیشگیری از این بیماری تایید نشده و متاسفانه مصرف خودسرانه و زیاد داروهای مختلف و مکمل‌های غذایی بسیاری از مردم را دچار عوارض این داروها و مقاوم شدن میکروب‌ها به آنتی بیوتیک ها کرده است. 
سعیدی استفاده از هرگونه دارو را بدون تجویز پزشک به بهانه پیشگیری یا درمان کرونا را رد کرد و افزود: داروهایی چون پنی سیلین، لووفلوکسازین، سفتریاکسون و آزیترومایسین هیچ نقشی در پیشگیری و یا بهبود بیماری کرونا ندارند و تنها داروی آزیترومایسین از این جهت که باعث شود و باکتری ها همزمان با این ویروس باعث عفونت ثانویه نشوند با تعداد کم و تنها در یک دوره توصیه شده اما این آنتی بیوتیک هیچ نقشی در از بین بردن این ویروس ندارد.
وی ادامه داد: هنوز بهترین درمان برای بیماران مبتلا به بیماری کرونا که علائم ریوی مثل سرفه و یا تنگی نفس ندارند قرص های مسکن خصوصاً قرص سرماخوردگی بزرگسالان آنهم با تجویز پزشک و همچنین استراحت در منزل از درمان های خوب و موثر بیماران بدون علائم ریوی می باشد.
مدیر گروه بیماری های داخلی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت از بهبود  ۸۵ تا ۹۰ درصد بیماران مبتلا به کرونا با مصرف مسکن های دارویی ساده و استراحت در منزل  و بدون بستری خبر داد و گفت: از آنجا که قرص سرماخوردگی بزرگسالان حاوی استامینوفن به اندازه کافی است، توصیه می شود در صورت عدم بهبود درد، بیماران از داروهای مسکن ساده‌ای چون ناپروکسن استفاده کنند. 
سعیدی عملی شدن شعار "هر خانه یک پایگاه سلامت" را در خاموش کردن موج سوم نوید بخش عبور از این وضعیت با کمترین میزان تلفات دانست و اظهار کرد: شعار "هر خانه یک پایگاه بهداشتی"، راه حل خاموش کردن موج جدید و سهمگین کرونا در کشور و جنوب استان کرمان است و عبور از موج جدید تنها از مسیر مطب ها، بیمارستان ها و یا تنها دانشگاه علوم پزشکی جیرفت نمی گذرد و همه ارگانها و همه مسئولین و همه دستگاه ها و از همه مهم تر همه مردم در برابر پیشگیری از این ویروس مسئول  هستتد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد