hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > زمستان سخت در راه است

زمستان سخت در راه است

در 26 تیرماه امسال زلزله‌ای باقدرت 4.9 ریشتر بخش سنخواست از شهرستان جاجرم را به لرزه انداخت که براثر این زلزله خسارت‌هایی به برخی روستاهای این بخش چون قلی و کلاته ترک‌ها وارد شد. از زمان وقوع این زمین‌لرزه حدود سه ماه می‌گذرد اما همچنان زلزله‌زدگانی که در دچار به سر می‌برند در همین چادرها گذران می‌کنند و آن‌ها معتقد هستند که مسئولان تاکنون اقدامی برای آن‌ها انجام نداده‌اند.

 یکی از اهالی روستای قلی است که منزل وی براثر زلزله خسارت‌دیده و هم‌اکنون در چادر زندگی می‌کند در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: کارشناسان بنیاد مسکن اعلام کرده‌اند که باید منزل کنونی خود را که براثر زلزله آسیب‌دیده تخریب کنم و در محل شهرک، محلی که بنیاد مسکن در نظر گرفته خانه‌سازی کنم. محمد عزیزی افزود: اما ازآنجایی‌که بودجه کافی برای ساخت‌وساز ندارم چند روز گذشته مقداری پول قرض کرده و مصالح خریداری کردم تا قسمت‌های آسیب‌دیده از منزل را مرمت کنم، اما کارشناسان بنیاد مسکن اعلام کرده‌اند که دست نزنید و این منزل باید تخریب شود. او ادامه داد: بنده مجبور شدم تا پول را قرض کنم و زمینی در محل شهرک خریداری کنم اما برای این‌که ساخت‌وساز را انجام دهیم اعلام‌شده که اول باید خانه را تخریب کنید تا وام نوسازی مسکن روستایی تعلق گیرد. عزیزی گفت: در این فصل اگر خانه را خراب کنم باید کجا تا زمان آماده شدن منزل جدید گذران کنم. او تصریح کرد: از سوی دیگر وام نوسازی مسکن روستایی مبلغ 25 میلیون تومان است، اما در این گرانی مصالح ساختمانی که روزبه‌روز نیز بر قیمت آن افزوده می‌شود، می‌توان مسکنی را ساخت. او خاطرنشان کرد: یا باید زمستان را در چادر به پایان برسانیم و یا این‌که منزلی در این روستا اجاره کنیم که گفته‌شده برای اجاره یک‌منزل باید رقمی را برای پول پیش و مبلغ 200 هزار تومان نیز برای اجاره‌بها پرداخت شود این در حالی است که یک کارگر ساده هستیم و چنین پولی را ندارم.

30 تا 35 خانوار از روستای قلی در چادر زندگی می‌کنند

دهیار روستای قلی اظهار کرد: 205 تا 215 منزل در این روستا براثر زلزله تیرماه خسارت دیدند که برخی خسارت جزئی بوده و به برخی نیز خسارت‌های فراوانی وارد شد. زهرا نوری افزود: در روز زلزله 23 تخته چادر به روستائیان اعطا شد که هم‌اکنون 30 تا 35 خانوار در این چادرها زندگی می‌کنند. نوری ادامه داد: علاوه بر آن براثر زلزله چندین دامداری نیز خسارت دیدند که در ابتدا سه تا چهار دامداری تخریب شد اما به علت وقوع زلزله‌های بعدی این تعداد به رقم 12 باب رسیده است.

منازل آسیب‌دیده قابل سکونت هستند

رضا رجب‌زاده معاون عمرانی استاندار خراسان شمالی نیز در ادامه گفت: زلزله‌ای در بخش سنخواست شهرستان جاجرم در تیرماه به وقوع پیوسته و خسارت‌هایی را وارد کرده است که وظیفه ما حمایت از زلزله‌زدگان و رفع مشکلات آن است. او تصریح کرد: از مسئولان ذی‌ربط درخواست شده تا مشکلات مردم این منطقه در جلسه هیئت دولت مطرح تا تسهیلات بلاعوض و ارزان‌قیمت در اختیار مردم این منطقه قرار گیرد. رجب‌زاده یادآور شد: بنیاد مسکن نیز تسهیلات نوسازی منازل روستایی را ارائه می‌دهد ضمن این‌که خانه‌ها نیز قابل سکونت هستند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد