hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > کرمان| کوچ پسته از کرمان

کرمان| کوچ پسته از کرمان

 در سال‌های اخیر به‌طور متوسط سالانه ۱۲۰ هزار تن پسته در استان کرمان تولید می‌شد تا حدود یک‌میلیون کرمانی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در صنعت پسته مشغول به کار باشند اما تولید امسال چیزی در حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار تن است و این آمار نشان می‌دهد تعداد بسیاری از کارگرانی که هرسال در آغاز فصل پاییز اقدام به برداشت و فرآوری پسته می‌کردند در سال جاری بیکار شده‌اند. 

گفته می‌شود خسارت‌های ابتدایی کاهش شدید تولید پسته در کرمان سه هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود، اما این رقم تنها میزان سودی است که پسته کاران از افت شدید تولید نصیبشان می‌شده است و حالا که فقط ۲۰ هزار تن پسته در استان تولید می‌شود اکثر فرصت‌های پایین‌دستی اشتغال نیز ازدست‌رفته است.

عملا پسته‌ای برای عرضه به بازار وجود ندارد

یکی از تولیدکنندگان پسته در این زمینه گفت: در سال جاری قیمت پسته «تر» به ۷۰ هزار تومان رسیده چون عملا پسته‌ای برای عرضه به بازار وجود ندارد و ما هم ترجیح می‌دهیم به‌گونه‌ای بازارهای خارجی را حفظ کنیم که بهترین راه تأمین بازار به‌وسیله محصول سال گذشته است. محمد اسلامی بیان کرد: هرسال حدود ۷۰۰ نفر در باغ‌های پسته‌ام کار می‌کردند اما در سال جاری فقط در بخش پایانه ضبط پسته مجبور شدم ۸۰ درصد نیروی کار را تعدیل کنم چون عملا پسته‌ای برای پوست‌کنی و خشک‌کردن وجود ندارد. او گفت: باغ‌های من در شهرستان زرند قرار دارد در ابتدای سال جاری پیش‌بینی می‌شد ۱۵ هزار تن پسته از مجموع باغ‌های پسته موجود در این شهرستان برداشت شود که در حال حاضر در بهترین حالت حداکثر ۳۰۰ تن پسته خواهیم داشت درواقع به همین علت اکثر نیروی کار را ازدست‌داده‌ایم. اسلامی گفت: وضعیت در شهرستان سیرجان کمی بهتر است اما در سایر شهرستان‌ها خسارت‌ها بسیار بالاست و به دلیل رشد نکردن سرشاخه درختان سال آینده هم افت شدید محصول را شاهد هستیم. یکی دیگر از کشاورزان بیان کرد: اینکه بگویم هزاران کارگر روزمزد که امیدشان به باغ‌های پسته استان کرمان بود حالا فاقد درآمد مانده‌اند اغراق نکرده‌ام، روزانه شاهد مراجعه تعداد بالایی از این افراد هستیم که گاهی چندین دهه برای ما کار می‌کردند اما شرمنده آن‌ها شده‌ایم. حسن امیر فضلی ادامه داد: متأسفانه نمی‌توانیم این افراد را به کار بگیریم و حجم بیکاری در زمینه کشاورزی در کرمان به‌خصوص شهر رفسنجان افزایش‌یافته است و بسیاری از این افراد کار جایگزینی هم ندارند چون رفسنجان فاقد زیرساخت‌های صنعتی است.

بسیاری از کارگران فصلی در کرمان بیکار شده‌اند

رئیس پژوهشکده پسته گفت: پسته درواقع یکی از مهم‌ترین بخش‌های اشتغال‌زا در استان کرمان محسوب می‌شود و علاوه بر نیروی کار استان موجب اشتغال بخش عمده‌ای از نیروهای کار استان‌های دیگر هم می‌شود.

علی اسماعیل‌پور ادامه داد: امسال متأسفانه برداشت پسته مانند سال‌های گذشته نیست چون عملا فقط ۱۰ تا ۲۰ درصد پسته استان کرمان به محصول تبدیل‌شده است و مهم‌ترین دلیل افت شدید محصول هم تغییرات دمایی روزهای انتهایی سال گذشته و ابتدای سال جاری بوده است. او همچنین به خشکسالی هم اشاره کرد و بیان کرد: عدم بارش باران عملا امکان آبیاری درختان پسته را هم از بین برده است و موجب شده اکثر کشاورزان دچار خسارت‌های بی‌سابقه در بحث تولید محصول پسته شوند. او ادامه داد: باید کشاورزی به‌خصوص در زمینه محصولات استراتژیکی مانند پسته به سمت کشاورزی علمی پیش برود و ریسک تولید محصول به کمترین میزان کاهش یابد که یکی از روش‌های استفاده از گونه‌های مقاوم در مقابل تغییرات دمایی شده است. او به تغییرات اقلیمی کرمان اشاره کرد و بیان داشت: بسیاری از محصولات استان از این تغییرات صدمه‌دیده‌اند باید چاره‌اندیشی جدی در این خصوص انجام شود.

چالش اقتصادی بزرگ در کرمان

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن کرمان نیز در این زمینه گفت: افت تولید پسته در کرمان یک چالش جدی اقتصادی در استان کرمان محسوب می‌شود که بر روی زندگی مردم به‌خصوص نیروی کار در این بخش تأثیر منفی گذاشته است. سید مهدی طبیب زاده افزود: ارزش کلی باغ‌های استان کرمان نزدیک به ۶۰ هزار میلیارد تومان است که باید این ثروت بزرگ را برای استان حفظ کنیم که پس از آسیبی که به محصول واردشده است به همه افرادی که در این چرخه هستند صدمه واردشده است.

او بیان کرد: برای حمایت از کشاورزان و نگهداری از باغ‌های پسته باید تسهیلاتی در اختیار کشاورز قرار گیرد چون در صورت تخریب باغ‌ها اقتصاد استان کرمان دچار صدمه جدی می‌شود. طیب زاده افزود: میزان تولید پسته در کرمان از یک میلیارد دلار سالانه در سال جاری حداکثر به ۱۰۰ میلیون دلار رسیده است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد