hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > پوکی استخوان در خانم‌ها شایع‌تر است

پوکی استخوان در خانم‌ها شایع‌تر است

یک فوق تخصص روماتولوژی گفت: پوکی استخوان در خانم ها شایع تر است زیرا تغییرات هورمونی که بعد از یائسگی در خانم ها رخ می دهد، موجب افزایش پوکی استخوان می شود و داروهائی نیز در خانم ها استفاده می شود که این روند را افزایش می دهد.
دکتر"سیدمحمد حسینیان" در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: پوکی استخوان اختلال اسکلتی است که بیشتر در دوران کهنسالی اتفاق می افتد و استحکام استخوان کاهش می یابد و بدون اینکه علت مهمی داشته باشد فرد دچار آسیب و شکستگی می شود.
وی افزود: زمانی که برداشت استخوان بیش از ساخت باشد، فرد دچار پوکی استخوان می شود و یکی از مهم ترین علت های پوکی استخوان شیوه زندگی، ورزش نکردن، فعالیت نامناسب است و استفاده از سیگار و الکل نیز نقش زیادی دارد.
حسینیان با اشاره به اینکه سن افراد یکی از مهم ترین فاکتورهای خطر است، تصریح کرد: تا قبل از ۳۰ سالگی ذخیره استخوانی رو به افزایش است و بعد از ۳۰ سالگی تخریب بیش از ساخت می شود و در خانم ها بعد از دوران یائسگی این روند شدید می شود و پوکی استخوان در خانم ها بیشتر است اما به این معنی نیست آقایان پوکی استخوان نمی گیرند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: پوکی استخوان در خانم ها شایع تر است زیرا تغییرات هورمونی که بعد از یائسگی در خانم ها رخ می دهد، موجب افزایش پوکی استخوان می شود و داروهائی نیز در خانم ها استفاده می شود که این روند را افزایش می دهد.
این فوق تخصص روماتولوژی اظهار کرد: پوکی استخوان یک بیماری خاموش است و از آن به عنوان اپیدمی خاموش قرن نام برده می شود و زمانی که عوارض را نشان می دهد و فرد دچار شکستگی می شود متوجه آن می شویم.
وی افزود: شکستگی لگن علامت دار است و فرد متوجه می شود اما شکستگی مهره های کمر فقط درد دارد و فرد با درد کمر مراجعه می کند و زمانی که خمیدگی پشت و قوز پیدا کرده و کم کم قد آنها کاهش پیدا می کند متوجه می شود که این زمانی است از بیماری عقب افتاده ایم.
حسینیان با اشاره به اینکه زمانی که فرد پوکی استخوان دارد اما شکستگی ندارد، علامت خاصی ندارد، تصریح کرد: مهم ترین روش تشخیصی برای پوکی استخوان استفاده از دستگاه دانسیتومتری یا تراکم استخوان است که براساس آن درمان های لازم و پیشگیری برای بیمار انجام می شود.
وی بیان کرد: سن جامعه رو به افزایش است و افراد مسن زیاد می شوند و این بیماری مخصوص افراد مسن است و تا زمانی که دچار عارضه نشوند، علامتی ندارد و عارضه مهم سکشتگی است که شکستگی هزینه مالی سنگین، ناتوانی و مرگ بسیار بالائی دارد.
این فوق تخصص روماتولوژی با اشاره به اینکه تفکر غلطی که در جامعه وجود دارد این است نمی شود پوکی استخوان را درمان و پیشگیری کرد، گفت: در ایران از هر سه زن یک نفر در طول عمر دچار شکستگی ناشی از پوکی استخوان می شود و ۴۰ درصد در خانم ها و ۲۰ درصد در آقایان احتمال شکستگی براثر پوکی استخوان وجود دارد.
وی اظهار کرد: یکی از مهم ترین روش های پیشگیری از پوکی استخوان شیوه زندگی مناسب و استفاده نکردن از سیگار، الکل، قهوه و شکلات است.
حسینیان با بیان اینکه نور آفتاب مسئله ای مهم و موجب تشکیل ویتامین دی است و از پوکی استخوان جلوگیری می کند؛ ورزش بسیار مهم است و هر چه فعالیت بدنی بیشتر باشد احتمال پوکی استخوان کاهش می یابد تصریح کرد: تغذیه مناسب یکی از موارد مهم در پیشگیری از پوکی استخوان و استفاده از شیر و لبنیات مهم ترین قسمت پیشگیری است و به همه توصیه می شود.
این فوق تخصص روماتولوژی درباره مصرف مکمل ها اظهار کرد: مصرف مکمل ها باید بررسی شود. هر فرد بین ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم نیاز دارد که یک لیوان شیر ۲۵۰ میلی گرم کلسیم دارد و یک پیاله ماست و یک دانه کشک همین قدر و برای بدن نرمال این میزان کافی است.
وی افزود: آب پرتقال و بادام مقداری کلسیم دارند و افرادی که این مواد و لبنیات را استفاده می کنند، نیازی به استفاده از مکمل ها نیست و در غیر این صورت باید کلسیم به اندازه ۱۰۰۰ میلی گرم استفاده شود و اگر ویتامین دی از یک حدی پایین تر باشد، بهتر است مصرف منظم تری داشته باشند.
حسینیان تصریح کرد: روش های درمانی مختلفی وجود دارد و استفاده از کلسیم و ویتامین دی همان شروع درمان پوکی استخوان است و داروهای مختلف خوراکی و تزریقی در فارماکوپه ایران وجود دارد.
وی بیان کرد: در شرایط کنونی که افراد زمان زیادی را در منازل می گذرانند، حتی در منزل نباید تحرک را از دست داد زیرا تحرک و ورزش مناسب در پیشگیری از پوکی استخوان خیلی مهم و موثر است.
حسینیان در پایان اظهار کرد: باید به فکر تشخیص زودهنگام پوکی استخوان باشیم که تشخیص زورس اولین قدم مبارزه است و پیشگیری لازم، ورزش و تغذیه کافی، مصرف کلسیم و ویتامین D و درمان های دیگر مهم ترین قسمت رسیدگی به پوکی استخوان است.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد