hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > سیرابی اثرات درمانی خاص ندارد ولی در تقویت ایمنی بدن تاثیر می‌گذارد

سیرابی اثرات درمانی خاص ندارد ولی در تقویت ایمنی بدن تاثیر می‌گذارد

یک متخصص تغذیه با اشاره به صحبت‌هایی در خصوص اثرات درمانی خاص سیرابی، گفت: سیرابی اثر درمانی خاصی ندارد بلکه به عنوان یک ماده غذایی گوشتی، می‌تواند در سلامت بدن، تنظیم متابولیسم و تقویت سیستم ایمنی تاثیر بگذارد زیرا بدن در صورت دریافت به اندازه و صحیح مواد غذایی می‌تواند بهتر روی پا بایستد.
حسن فرهادغیبی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: انواع گوشت‌ها هم‌چون سیرابی می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی کمک کنند اما سیرابی هیچوقت جایگزین کاملی برای گوشت‌های معمولی نخواهد بود و ارزش غذایی پایینی نسبت به گوشت‌های معمولی دارد.
وی افزود: می‌توان سیرابی را در یک وعده غذایی به جای گوشت جایگزین کرد اما این ماده غذایی به اندازه گوشت برای بدن مفید نخواهد بود.
وی با بیان این‌که هر ماده غذایی ترکیبات متفاوتی دارد، گفت: سیرابی جزو عضلات صاف دام محسوب می‌شود، که در مقایسه با گوشت معمولی و عضلات مخطط، ارزش غذایی پایین و پروتئین قابل جذب کمتری دارد.
فرهاد غیبی افزود: میزان پروتئین قابل جذب در گوشت‌های معمولی ۱۸ الی ۲۰ درصد است اما در سیرابی کمتر بوده و در هر ۱۰۰ گرم از آن فقط هشت الی ۱۲ درصد پروتئین یافت می‌شود.
وی در خصوص میزان چربی سیرابی نیز، اظهار کرد: میزان چربی گوشت‌های لخم و کاملا بدون چربی در حدود سه درصد است، در گوشت‌هایی با چربی متوسط نیز پنج درصد و گوشت‌های پرچرب هشت درصد چربی دارند اما این رقم برای سیرابی فقط ۳.۶۹ درصد چربی است که از این حیث می‌توان سیرابی را جزو گوشت‌های کم چرب محسوب کرد.
وی ادامه داد: میزان چربی اشباع سیرابی نیز پایین است و این ماده غذایی ترکیب چربی خوبی دارد که باعث می‌شود میزان دریافت چربی بدن کاهش یابد.
این متخصص تغذیه گفت: از لحاظ کالری نیز می‌توان گفت که در هر ۱۰۰ گرم گوشت‌ معمولی کم چرب حدود ۲۳۰ کیلوکالری انرژی وجود دارد اما سیرابی با داشتن تنها ۸۵ کیلوکالری در هر ۱۰۰ گرم، کالری پایینی دارد و جزو غذاهای کم کالری محسوب می‌شود.
وی افزود: همانند سایر مواد غذایی گوشتی، سیرابی نیز دارای ویتامین b12، کلسیم، آهن، مواد معدنی و ... به میزان کمتری نسبت به گوشت‌ها است و می‌توان در تمامی وعده‌های غذایی به شرط تمیز کردن اصولی، از آن مصرف کرد.
وی متذکر شد: سیرابی یک ماده غذایی حساس است و حتما باید مسائل بهداشتی کاملا رعایت شود وگرنه موجب ایجاد آلودگی و مسمومیت در بدن می‌شود؛ اگر محل نگه داری سیرابی چندان مناسب نباشد و مراحل تمیز کردن آن خوب انجام نگیرد در صورت مصرف، باعث ایجاد مشکل و اختلال در بدن خواهد شد.
فرهادغیبی با بیان این‌که تمامی گروه‌های سنی سالم می‌توانند از سیرابی مانند سایر انواع گوشت‌ها استفاده کنند، گفت: مصرف این ماده غذایی فقط برای برخی بیماران تحت نظر پزشک متخصص منع شده است؛ مثلا مصرف سرابی با وجود میزان پروتئین کم برای افراد دارای مشکل کلیه و کبد توصیه نمی‌شود و این افراد حتما باید طبق نظر پزشک، مصرف مواد غذایی را تنظیم کنند.
وی در خصوص خواص درمانی سیرابی، گفت: تمامی گوشت‌ها برای تامین نیاز بدن استفاده می‌شوند؛ مثلا پروتئین موجود در گوشت برای بدن بسیار لازم است و تاثیر مهمی در رشد کودکان، نگه داری بافت‌ها، تنظیم ترشح انواع هورمون‌ها و آنزیم‌ها ضروری است.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد