hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > فارس| زنگ خطر افزایش آمار طلاق

فارس| زنگ خطر افزایش آمار طلاق

روند افزایشی آمار طلاق محدود به شهرهای بزرگ نیست و افزایش این آمار در جوامع محلی کوچک نگرانی‌های بیشتری برای برنامه‌ریزان و مسئولان اجتماعی به همراه دارد. گزارش‌های تطبیقی و تحلیلی از وضعیت طلاق در کشور نشان‌دهنده روند افزایشی طلاق در مناطق روستایی است.


نرخ رشد طلاق در مناطق روستایی در سال‌های 70 تا 78 نشان می‌دهد طلاق از‌ سال ٧٨ در این مناطق روند صعودی داشته است. بر اساس همین گزارش نسبت طلاق در شهر و روستا در ابتدای یک دهه گذشته یک به 40 بوده است یعنی به نسبت هر 40 طلاق در شهر یک طلاق در روستا اتفاق افتاده اما این نسبت در سال‌های بعد به‌هم‌خورده و تمایل به طلاق در روستا نیز افزایش‌یافته است. این تمایل به طلاق در روستاها به حدی رسیده است که در سال 96 نسبت طلاق در نقاط روستایی و شهری استان فارس یک به 8 بوده است یعنی نسبت به هر 8 طلاق در شهر یک طلاق در روستا اتفاق افتاده که این آمار نشان‌دهنده از بین رفتن قبح طلاق در نقاط روستایی است.

بر اساس آمار سازمان ثبت‌احوال کشور در سال گذشته 36 هزار و 520 ازدواج در استان فارس ثبت‌شده که 31 هزار و 722 ازدواج در نقاط شهری (86.9 درصد) و 4 هزار و 798 ازدواج (13.1 درصد) در نقاط روستایی به ثبت رسیده است.

در مقابل نیز 9 هزار و 506 طلاق در این استان به ثبت رسیده که 8 هزار و 501 طلاق مربوط به نقاط شهری (89.4 درصد) و یک هزار و 5 طلاق (10.6 درصد) مربوط به نقاط روستایی بوده است.

در سال گذشته نسبت ازدواج به طلاق در نقاط روستایی استان فارس 4.7 و در نقاط شهری 3.7 بود است. به‌عبارت‌دیگر از هر 100 ازدواج در روستاهای این استان 21 مورد به طلاق منجر شده و از هر 100 ازدواج در شهرها نیز 27 مورد به طلاق ختم شده است.

بر اساس این آمار هر 55 دقیقه یک طلاق و روزانه 26 طلاق در استان فارس ثبت‌شده است. در نقاط روستایی این استان روزانه کانون 3 خانواده ازهم‌پاشیده شده و در نقاط شهری این رقم به 23 خانواده رسیده است.

بر اساس اعلام سازمان ثبت‌احوال یکی از دلایل بالا رفتن ناگهانی آمار طلاق در روستاها فعال کردن دفاتر ثبت طلاق در روستاهاست زیرا تا پیش از افتتاح این دفاتر، آمار طلاق‌ روستاییان جزو آمار دفاتر ثبتی شهرها محسوب می‌شد. جامعه‌شناسان معتقدند روند افزایشی طلاق در روستاها روند ناگهانی نبوده اما تفکیک آمار طلاق روستاها از شهرها پرده از واقعیتی کنار زد که پیش‌ازاین آشکار نبوده است.

از نگاه جامعه‌شناسان افزایش طلاق در جوامع کوچک و به‌ویژه روستاها دلایل متعددی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، تغییرات اجتماعی در سبک زندگی روستایی تحت تأثیر رسانه‌ها، افزایش نسبی تحصیلات در جامعه روستایی و به‌نوعی تلاش برای تغییر سبک زندگی در میان جوانان و جابه‌جایی ارزش‌هاست.

آنچه مسئله تغییرات اجتماعی و ضرورت شناخت آن را در جامعه ایران دوچندان می‌کند این‌ است که هم‌زمان با افزایش آمار طلاق در روستاها، آمار ازدواج هم در این مناطق کاهش پیداکرده که این موضوع به‌روشنی تغییرات در سبک زندگی، انتخاب‌ها و نگرش روستاییان را نشان می‌دهد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد