hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > گفت و گو با عکاس نوزاد رها شده در حاشیه اصفهان

گفت و گو با عکاس نوزاد رها شده در حاشیه اصفهان

انتشار تصویری دلخراش از جسد نوزادی در یکی از مناطق بیابانی حاشیه شهر اصفهان درحالی که با بدن برهنه و زخمی رها شده بود از سوی یکی از فعالان اجتماعی این منطقه واکنش های بسیاری را به دنبال داشته است.
به دنبال انتشار تصویر جسد این نوزاد در شب جمعه (۲ آبان ماه)، این عکس به سرعت در فضای مجازی پخش شد و مسئولان استان اصفهان تاکنون درباره آن اظهارنظرهای متفاوتی داشته اند. استاندار اصفهان نیز روز گذشته (یکشنبه_۴ آبان) دستور داد صحت و سقم این عکس و خبرهای منتشر شده درباره آن بررسی شود.
پیش از این کوروش محمدی، رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان با تایید وقوع این حادثه دردناک، از تشکیل کمیته اضطراری رسیدگی به امور مناطق حاشیه ای شهر اصفهان در شورای اسلامی شهر خبر داد و تاکید کرد که نباید فکر کنیم فقط همین یک مورد اتفاق افتاده، چراکه مناطق حاشیه نشین آبستن حوادث بدتر از این هست و باید به آن توجه شود.
مجتبی ناجی، معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان اما با تاکید براینکه شک و شبهه زیادی در مورد عکس منتشر شده وجود دارد، به ایسنا گفت که این موضوع را از منابعی که می توانستیم بررسی و پیگیری کردیم و تاکنون صحت نداشته است. تنها مرجعی که می تواند ثابت کند این عکس صحت دارد، کسی است که عکس را گرفته و منتشر کرده که تاکنون پاسخگو نبوده است، درحالی که اگر واقعا حسن نیت برای ساماندهی آسیب های اجتماعی دارد دلیلی ندارد که پاسخگو نباشد، اما اگر ثابت شود خبر کذب بوده مورد پیگرد قرار می گیرد چون اذهان مردم را تشویش کرده است.
سید امیر هاشمی نژاد فعال اجتماعی ساکن منطقه حصه و عکاس و منتشر کننده تصویر دردناک کودک رها شده در این منطقه، اما درخواست ایسنا برای گفت و گو درباره صحت و سقم این عکس و جزئیات آن را پذیرفت و از انگیزه خود برای انتشار این تصویر گفت.
حضور ماموران نیروی انتظامی و اهالی محل بر سر صحنه
این فعال اجتماعی ساکن منطقه حصه با اشاره به اینکه روز جمعه ۲ آبان ماه این عکس را گرفته، اظهار کرد: چون فعال اجتماعی  و ان شاالله امین مردم این منطقه هستم، مردم همیشه با من تماس می گیرند و  پیگیر مشکلات و مطالبات آنها هستم. وقتی به من اطلاع دادند این جنازه در یکی از مناطق حاشیه ای شهر اصفهان که بهتر است از آن اسمی نیاورید، پیدا شده به آنجا رفتم و این عکس را گرفتم. ماموران نیروی انتظامی و اهالی محل هم حضور داشتند. عکس را گرفتم و به نیروی انتظامی کمک کردم و مردم را متفرق کردیم، حتی در محله تحقیق کردم و به پاتوق های کارتن خواب ها سر زدم که ببینم خانم باردار کارتن خوابی بوده که الان نیاز به کمک داشته باشد، اما کسی را پیدا نکردم و گزارش ها را به مامور نیروی انتظامی دادم و رفتم. دیگر اطلاع ندارم چه پیگیری هایی شد، اما همان شب این عکس را منتشر کردم.
هاشمی نژاد افزود: عکس واضح این جنازه را دارم. این بچه خاکی نشده، یعنی روی زمین کشیده نشده است، درحالی که اگر می خواستند آن را بیندازند داخل کیسه ای می گذاشتند و می انداختند، ولی این بچه با ناف بلند که روی زمین کشیده شده رها شده بود، به طوری که ناف یک طرف و بچه طرف دیگر بود.
به گفته وی، شواهدی وجود دارد که این عکس مربوط به زنان کارتن خوابی است که در این مناطق زندگی می کنند ولی باید ببینیم مسئولان چه می گویند.
بارها پیگیری کردم اما بی نتیجه بود!
این فعال اجتماعی با اشاره به اینکه سرپرست اداره کل بهزیستی استان اصفهان در صدا و سیما این موضوع را تایید کرد، گفت: این درحالی است که استاندار اصفهان درخواست بررسی موضوع را داده و معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان هم به صحت عکس شبهه وارد کرده است. درحالی که من بارها این موضوعات را اعلام و پیگیری کرده بودم، اما دیدم واقعا نتیجه ای نمی دهد و وقتی این اتفاق افتاد عکس آن را منتشر کردم.
وی به معضلاتی همچون کودک فروشی، رها کردن نوزاد، کارتن خوابی، کودکان کار، اعتیاد و ... در مناطق حاشیه ای اصفهان اشاره و خاطرنشان کرد: این ها پدیده هایی است که هر روز با آن سر و کله می زنیم، اگرچه پیگیری ها و مطالبه گری های زیادی کرده ایم و در برخی موارد نتیجه هم گرفته ایم، اما زور غول فقر، اعتیاد و... بیشتر از فعالیت های مردمی است. حرف ما این است که تا کی مردم این مناطق باید با این صحنه ها مواجه شوند!؟ پیش از این هم فیلم منتشر کردم که نشان می داد کودکان ساکن در مناطق حاشیه ای اصفهان درحال تقلید رفتار معتادان و کارتن خواب ها و کشیدن مواد مخدر هستند!
اگر اشتباهی کرده ام جواب می دهم
هاشمی نژاد با تاکید براینکه به هر ارگانی که نیاز باشد پاسخ می دهد، گفت: مسئولان باید پای کار بایستند و معضل را حل کنند، نه اینکه افراد فعالی که در این منطقه کار می کنند را ساقط کنند. ماهانه به بیش از ۲۰۰ سرپرست خانوار ارزاق می دهیم و این فقط یک مورد از کارهای ماست، اگر واقعا می توانند کمک کنند ما حاضر به همکاری هستیم و اگر اشتباهی کرده ام جواب می دهم، اما ۹۰ درصد مشکل به مسئولان استان برمی گردد.
این فعال اجتماعی و ساکن منطقه حصه با بیان اینکه مسئولان استان الان دارند صورت مساله را پاک می کنند، گفت: اول گفتند این عکس کذب است و بعد دستور بررسی صحت و سقم آن را می دهند! البته به خاطر دستور نهادهای امنیتی همکاری کردم و عکس را برداشتم ولی حتی اگر عکس منتشر نمی شد با بچه هایی که در این منطقه زندگی می کنند و این تصاویر را به صورت واقعی می بینند چه کاری می خواهند بکنند؟! متاسفانه در این مناطق زیرساختی و ریشه ای کار نمی شود و به خاطر همین معضلات بسیاری که وجود دارد حل نشده است.
این عکس عمق فاجعه حاشیه شهر اصفهان را نشان می دهد
وی در پاسخ به این سوال که از انتشار این عکس پشیمان نیستید؟ گفت: این عمق فاجعه حاشیه شهر را نشان می دهد، حتی شواهدی داریم که می گوید مادر این نوزاد شب ها به این منطقه آمده و گریه و زاری می کند! احتمالا به این زن رسیدگی نشده و رها شده است.
هاشمی نژاد با بیان اینکه هنوز هویت مادر این نوزاد مشخص نشده، تصریح کرد: پیگیر تحقیقات هستم که ببینم چه می شود، در عین حال که پای عواقب انتشار این عکس هستم و امیدوارم آقایان مسئول هم پای عواقب کار خودشان باشند.
وی با تاکید براینکه هر کسی جای من بود این عکس را منتشر می کرد، افزود: صدها مورد دیگر را در مناطق حاشیه اصفهان دیدم اما به صورت خصوصی پیگیری کردم، ولی در این مورد احساساتم غلبه کرد و عکس را منتشر کردم. اگر شما هم جای من بودید این عکس را نشر می دادید. من پشیمان نیستم مسئولی باید پشیمان باشد که برای حل معضلی که به حوزه کاری او مربوط بوده همکاری و پیگیری نکرده است.
این فعال اجتماعی با اشاره به اینکه گفته می شود باید خیریه ها در مناطق حاشیه نشین کار کنند، تاکید کرد: خیریه ها ناتوان اند، درحالی که اینجا نیروهای فعال و بومی دارد که دلسوز منطقه هستند و درخواست ما این است که از نیروهای بومی حمایت کنند.
وی گفت: مطالبه ما حل معضلات اجتماعی و فرهنگی اینجاست، ما درخواست زیادی نداریم، مگر نگهداری ۱۰۰ کارتن خواب چقدر سخت است!؟ ما ساکنان مناطق حاشیه نشین که باید چوب آدم اشتباه کاری را بخوریم که معتاد است و اینطور زندگی می کند؟ اصلا بچه های این مناطق چه گناهی کرده اند؟
وی خاطرنشان کرد: شما کدام جوانی را سراغ دارید که بهترین روزهای زندگی اش را صرف معضلات اجتماعی کند و اندازه چهار مسئول کار کند بدون اینکه چشم داشتی داشته باشد، اما من را به خاطر انتشار این عکس محکوم می کنند؟!
هاشمی نژاد با اشاره به همزمان شدن انتشار این تصویر با اختتامیه جشنواره فیلم کودک در اصفهان، تاکید کرد: من از منتقدان جشنواره فیلم کودک اصفهان هستم و پیشنهاد دادم هزینه آن را برای کودکان محروم صرف کنند، البته امسال ۵۰۰ میلیون برای این کار اختصاص دادند. اگرچه انتشار این عکس هیچ ارتباطی با جشنواره ندارد، ولی قطعا وقتی این معضلات هست هزینه اضافی برای برگزاری جشنواره هیچ توجیهی ندارد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد