hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > استاندار قم با گلریزان برای صادرکنندگان برتر موافقت کرد

استاندار قم با گلریزان برای صادرکنندگان برتر موافقت کرد

سی و هشتمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی به ریاست استاندار استان و با حضور نماینده مردم شریف قم در مجلس شورای اسلامی، مدیران دستگاههای اجرایی دولتی، تشکل های اقتصادی و بخش خصوصی به دبیری اتاق بازرگانی در محل سالن جلسات کرامت استانداری تشکیل گردید.
به گزارش رویداد ایران_قم، ابوالفضل خاکی رئیس اتاق بازرگانی قم در ابتدای این جلسه ایجاد مشکلات ارزی در سطح استان و کشور را برای صادرکنندگان با توسعه صادرات که از هدف گذاری های دولت است مغایر دانست و بیان داشت: در این خصوص جلسات کارشناسی متعددی برگزار کردیم، تهاتر منافع حاصل از تخصیص ارز صادراتی "حاصل از صادرات" به درخواست کنندگان ارز برای واردات مواد اولیه قطعات و اجزای تولید درخواست بخش خصوصی است.

وی گفت: در گذشته از صد در صد ارز صادراتی ۳۰ درصد آن را خود شخص واردات انجام میداد و ۷۰ درصد به سیستم نیمای فروخته میشد که اختلافات نرخ ارز مشکلاتی را به وجود می آورد، اخیراً طبق بخشنامه جدید ۳۰ درصد به ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است اما خواسته فعالان اقتصادی همچنان این است که صد درصد ارز حاصل از صادرات را بتوانند مواد اولیه واحد تولیدی خود را وارد کشور کنند و یا نهایتاً بتوانند به واحد تولیدی دیگری واگذار کنند که این پیشنهاد از سوی اتاق ایران نیز به وزارت کشور اعلام شده است.

خاکی معتقد است: صادرات ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است و عدم بروز رسانی اطلاعات بانک مرکزی  و محاسبه زمانهایی که صادرات معاف از تعهد بانک مرکزی بوده است باعث شده تا آن دسته از واحد هایی که شامل معافیت میشدند در  رسته تعلیق کارت‌های بازرگانی قرار گیرند و این یکی از علل کاهش صادرات در کشور می باشد که امیدواریم هرچه زودتر اصلاح این سیستم انجام شود.

 او گفت: در استان قم ۳۰ شرکت صادراتی ورود موقت کالا دارند و بعد از تولید محصولات به کشورهای آسیای میانه صادرات انجام می دهند که متاسفانه همین شرکت ها نیز جزو آمار تعهدات ارزی آورده شدند و در لیست ابطال کارت بازرگانی قرار گرفتند خاکی اظهار داشت: تعلیق کارت بازرگانی توسط سازمان توسعه تجارت خلاف قوانین بین‌المللی است و اگر اتاق‌های بازرگانی صلاحیت و اهلیت درخصوص کارت بازرگانی را نداشته باشند پس وظیفه و رسالت آنها چیست؟ درخواست اتاق بازرگانی از سازمان توسعه تجارت این است که در حوزه کارت بازرگانی بیشتر به صورت نظارتی عمل کند نه عملیاتی تا این مسئله رفع شود.

 عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران از انتخاب استان قم توسط اتاق ایران به عنوان استان معین در ارتباط با کشور بوسنی و هرزگوین خبر داد و افزود از این پس ارتباطاتی که در رابطه با تجارت با این کشور قرار است انجام شود باید به اتاق بازرگانی قم ارجاع داده شود.

 رئیس اتاق بازرگانی قم  در خصوص شهرک صنعتی ICT و اجرای این طرح توسط شرکت شهرکهای صنعتی قم برای اولین بار در استان بیان داشت: موضوع در جلسات قبل شورای گفتگو به تصویب رسیده بود که پس از تهیه گزارش فنی شهرک، توسط معاونت عمرانی استانداری موضوع به تصویب نهایی شورای برنامه ریزی استان رسید و مقرر شد شرکت شهرکها طی یک فرایند فشرده عملیات ساخت را شروع نماید.

 در ادامه این جلسه از سوی عضو اتاق بازرگانی قم مطرح شد: امروز فرزندان ما راه ما را ادامه نخواهند داد متاسفانه بانک مرکزی در جامعه صنعتی و اقتصادی بابت تاخیر در پرداخت هزینه، مطالبات طرف خارجی را پرداخت نمی‌کند و جنس تولیدکننده را در گمرک نگه داشته است این در حالی است که تولید کننده پول پرداختی را از صرافی دولت دریافت و به بانک مرکزی پرداخت کرده است، کالاهایی که در گمرک می‌ماند برای دولت، مردم و صادرکننده سودی نخواهد داشت. طرف خارجی اسناد ما را به دلیل عدم پرداخت پول از سوی بانک مرکزی تحویل نمی دهد. امروز اعتبار تولیدکنندگان در حال از بین رفتن است وی ادامه داد: هر روز شاهد تغییراتی هستیم که نمی‌توانیم در محاسبات خود برای تولید بیاوریم وی گفت: امروز ماشین آلات و تجهیزات تولید کننده بروز نمی شود چرا که دولت اجازه صد درصد واردات در مقابل صادرات را به صادرکنندگان نمی دهد تقاضای بخش خصوصی همراهی دولت به جهت عبور از بحران اقتصادی در سال جهش تولید است.

 در بخش دیگری از این جلسه دبیر انجمن جوجه یکروزه کشور گفت: در خصوص مشکلات تولید جوجه یکروزه و مصوبات اخیر ستاد تنظیم بازار کل کشور پیشنهادات از سوی کمیسیون کشاورزی اتاق قم تهیه و طی نامه‌ای به اتاق ایران جهت طرح در جلسه شورای گفتگوی کشور ارائه خواهد شد وی ادامه داد: از امروز سامانه بازارگاه برای واحدهای گوشتی نیز ایجاد شده است اگر نهاد به موقع در این سامانه تزریق شود مشکلات  در این حوزه حل خواهد شد.

 صدیق پور بیان داشت: جوجه یک روزه با توجه به اینکه در بسته های پرداختی تسهیلات کرونا وجود ندارد متاسفانه هیچ یک از واحدهای تولیدی جوجه یکروزه نمی‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند وی اظهار داشت: درخواست انجمن جوجه یکروزه کشور به صورت مشخص این است که در رسته پرداخت تسهیلات کرونایی قرار گیرد همچنین مشکلات این حوزه طی یک نامه از سوی استانداری قم به شورای گفتگو کشور ارسال گردد.

 در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی امیرآبادی نماینده مردم قم  گفت: در جلسه ای که هفته قبل با مدیر بانک مرکزی با حضور وزراء دولت انجام گرفت در مورد مسئله ثبت سفارش و ارز صادراتی تصمیمات خوبی گرفته شده است و مقرر گردید مصوبات به مرحله اجرا برسد نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: به دنبال حذف ثبت سفارشات کالا هستیم و این مسئله به زودی حل خواهد شد بانک مرکزی و وزراء مرتبط با این مسئله در جلسه ای که به ریاست جناب آقای قالیباف رئیس محترم مجلس برگزار شد قول مساعد جهت همکاری و تعامل بین دستگاهی در این خصوص را دادند و نتایج به زودی ابلاغ خواهد شد. او گفت: پیشنهادات بخش خصوصی را به مجلس جهت تصمیم‌گیری منتقل خواهیم کرد.

  در پایان بهرام سرمست استاندار استان ضمن جمع بندی مطالب  در خصوص انتخاب استان قم به عنوان استان معین گفت: تمامی معیارها در این خصوص باید سنجیده شود تا این انتخاب به نتیجه برسد و ثمر بخش باشد متولی این امر نیز اتاق بازرگانی خواهد بود.

 وی در خصوص گلریزان برای صادرکنندگان برتر که یکی از پیشنهادات نائب رئیس اتاق بازرگانی بود کلیات آن را مورد موافقت قرار داد و گفت: جلسه‌ای در سال جاری با صادرکنندگان برتر استان که انتخاب شده اند با حضور مدیران دستگاه های اجرایی برگزار گردد و نحوه ارائه مشوق‌های هر یک از مدیران به آنها را مطرح و تصمیم گیری لازم به عمل آید.

 گفتنی است: در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان قم مشکلات گمرکی منطقه ویژه سلفچگان و درخواست تفویض اختیارات کامل در ثبت سفارش و حذف ممنوعیت گمرک در ارزش‌گذاری استنباطی کالا در منطقه ویژه مطالبی از سوی ریاست منطقه ویژه بیان گردید که مقرر شد موضوع از سوی استانداری پیگیری و نتیجه اعلام گردد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد