hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > تعطیلی ۴۵ درصدی مهدهای کودک گیلان در شرایط کرونا/ فعالیت با یک سوم ظرفیت

تعطیلی ۴۵ درصدی مهدهای کودک گیلان در شرایط کرونا/ فعالیت با یک سوم ظرفیت

مدیرکل بهزیستی گیلان، از تعطیلی ۴۵ درصدی مهدهای کودک در سال جاری خبر داد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۶۵ مهد کودک در استان فعال بوده که از این تعداد ۵۳ مهد کودک روستایی و مابقی شهری هستند.
حسین نحوی نژاد ، با بیان اینکه شیوع بیماری کووید۱۹ بر فعالیت بسیاری از واحدهای آموزشی از جمله مهدهای کودک سایه افکنده است، اظهار کرد: در این راستا، در حال حاضر خانواده ها متمایل به ثبت نام فرزندانشان نبوده و همین موضوع باعث شده تا بسیاری از مدیران و موسسان مهدهای کودک گیلان خواستار تعطیلی موقت مهد کودک خود گردند.
وی آمار شاغلان در مهدهای کودک گیلان را ۲۸۰۰ نفر دانست و افزود: تعداد قابل توجهی از این افراد در حال حاضر بیکار شده اند و حتی صاحبان امتیاز مهدهای کودک هم در شرایط فعلی هیچ درآمدی ندارند.
مدیرکل بهزیستی گیلان، با بیان اینکه مهدهای کودک در شیوع بیماری کرونا باید تابع دستورالعمل های وزارت بهداشت باشند، تصریح کرد: با توجه به شرایط شهرستان های استان، بیشتر خانواده ها ترجیح می دهند که نگهداری از کودک خود را در شرایطی که والدین در بیرون از منزل هستند، به عضو دیگر خانواده بسپارند.
نحوی نژاد، از تعطیلی ۴۵ درصدی مهدهای کودک در سال جاری خبر داد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۶۵ مهد کودک در استان فعال بوده که از این تعداد ۵۳ مهد کودک روستایی و مابقی شهری هستند. این مهدهای کودک با توجه به وضعیت شهرستان از نظر شیوع کرونا با یک سوم ظرفیت نسبت به پذیرش کودکان اقدام می کنند.
وی اولویت پذیرش کودکان در مهدهای کودک را با فرزندان مادران شاغل دانست و گفت: مهدهای کودک فعال نیز با رعایت پروتکل های بهداشتی که به دقت از سوی کارشناسان بهزیستی و بازرسان اداره بهداشت مورد پایش قرار می گیرد، فعالیت می کنند.
مدیرکل بهزیستی گیلان ادامه داد: در این شیوه نامه های بهداشتی مهدهای کودک به ضدعفونی کامل و هر روزه تجهیزات، اسباب بازی ها، محیط داخلی و فضای بازی کودکان، پس از خروج کلیه کودکان از مهد کودک موظف هستند.
نحوی نژاد، با اشاره به تعطیلی برنامه ها و فعالیت های مهدهای کودک که به تحرک بالا نیاز دارد، عنوان کرد: حضور پرسنل با وسایل و تجهیزات بهداشتی مانند ماسک، دستکش، مواد ضدعفونی کننده در تمامی ساعات، رعایت فاصله اجتماعی بین کودکان و پرسنل و ارائه آموزش های صحیح بهداشتی به کودکان از دیگر مواردی است که مهدهای کودک به رعایت دقیق آن ملزم هستند.
وی با اشاره به تعهدات اولیای کودکان در شرایط کرونا، اظهار کرد: والدین در صورت ابتلای اعضای خانواده کودک به بیماری، باید مراتب را به مهد کودک اطلاع رسانی کنند و در صورت ابتلای نزدیکان و اقوام درجه یک کودک، عدم پذیرش کودک در مهد کودک تا زمانی که پزشک احتمال خطر سرایت و ابتلا را منتفی بداند، ضروری است.
مدیرکل بهزیستی گیلان، با بیان اینکه کودکان در زمان پذیرش در مهد کودک بایستی ماسک و وسایل نظافت فردی را به همراه داشته باشند، یادآور شد: کفش ها خارج از محیط داخلی مهد قرار می گیرد و چیدمان کلاس ها به منظور رعایت فاصله گذاری اجتماعی تغییر یافته است. عدم حضور افراد متفرقه و اولیا در محیط مهد کودک و برنامه ریزی و اعلام ساعت تحویل و ترخیص کودک به منظور عدم تجمع اولیا نیز از موارد دیگر جهت رعایت دستورالعمل های بهداشتی است.
نحوی نژاد، مهد کودک را فضایی برای رشد، تکامل و تعالی همه جانبه کودکان دانست و گفت: در حال حاضر مهدهای کودک استان خدمات و آموزش های خود را به صورت حضوری و غیرحضوری(آنلاین و مجازی) ارائه می کنند. برقراری و حفظ ارتباط مناسب والدین با مهدهای کودک به منظور بهره مندی کودکان از خدمات و آموزش های گروه سنی مورد نظر می تواند در ارتقا و رشد همه جانبه کودکان که در سنین حساس و حیاتی هستند، تاثیرگذار باشد.
وی اضافه کرد: سازمان بهزیستی تلاش کرده تا مهدهای کودک بتوانند از این روزهای دشوار عبور کنند لذا در مرحله نخست این رسته به عنوان مشاغل آسیب دیده از کرونا در وزارت کشور پذیرفته شد و بر این اساس شرایط خاصی برای دریافت تسهیلات در سامانه «کارا» برای مهدهای کودک تعریف شده است. همچنین شاغلان این حوزه مشمول دریافت بیمه بیکاری شده اند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد