hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > مرگ روزانه ۱۸ بیمار کرونایی در اصفهان/ تمام بیمارستان های اصفهان در آماده باش است

مرگ روزانه ۱۸ بیمار کرونایی در اصفهان/ تمام بیمارستان های اصفهان در آماده باش است

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه ۵ درصد مرگ و میرهای کرونا در کشور مربوط به اصفهان است، گفت: اصلی‌ترین مطالبه دانشگاه از ستاد استانی مقابله با کرونا اعمال محدودیت و سختگیری برای سفر است.

 بهروز کلیدری معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان صبح امروز چهارشنبه در نشست خبری در جمع خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت استان برای مقابله با شیوع کرونا، اظهار کرد: شرایط استان خوب نیست و از ابتدای همه‌گیری کرونا تاکنون بیش از ۴۲ هزار بیمار بستری داشته‌ایم از این تعداد بیمار چهار هزار و ۶۰۰ نفر فوت کرده‌اند و از آمار کل بیماران بستری شده دو هزار و ۳۰۰ نفر مبتلای قطعی مثبت بوده و تست PCR آنها مثبت بوده است.

وی افزود: طی هشت ماه گذشته ۲۳ هزار مرگ قطعی و مشکوک نیز داشتیم، طبق اعلام وزارت بهداشت اگر بخواهیم اعداد را واقعی اعلام کنیم باید آنها را در دو و دو دهم ضرب کنیم اما آمار اعلام شده اصفهان عملاً در این عدد ضرب شده و اعداد استان صحیح‌ترین اعدادی است که در کشور اعلام می‌شود، آمار اعلامی استان از این نظر واقعی است، چرا که بیماری که با علائم بالینی بستری شده نیز اگر PCR او منفی باشد طبق نظر متخصصان حتماً کرونا داشته و ما این را در آمار اعلام می‌کنیم اما طبق پروتکل‌های جهانی این موارد جز موارد مشکوک است.

به طور میانگین در طول شبانه‌روز حدود ۳۰۰ بیمار بستری می‌شوند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: در شهریورماه صعود بالایی در ارتباط با آمار بیماران مبتلا به کرونا داشتیم و این آمار در هفته اول و دوم مهرماه به دلیل تجمعات مختلف از جمله مراسم جشن، عزا، سفر و بازگشایی‌های مختلف بیشتر شد و انتظار می‌رفت که حدود دو هفته بعد افزایش آمار بیماران جدید و چهار هفته بعد آمار بیماران بستری و شش هفته بعد آمار مرگ و میر را شاهد باشیم.

وی با توضیح اینکه طی دو هفته گذشته به علت هشدارها و سختگیری‌های نصف و نیمه تا حدودی سیر صعودی ابتلاء متوقف شده است، تصریح کرد: در سه هفته گذشته تعداد بیماران بستری شده در یک هفته، تا دو هزار و ۲۰۰ بیمار بوده است و به طور میانگین در طول شبانه‌روز حدود ۳۰۰ بیمار در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند، آمار مرگ و میرها طی سه هفته گذشته روند نسبتاً ثابتی داشته و روزانه حدود ۴۰ بیماری را که از دست می‌دادیم اکنون به ۳۵ بیمار رسیده و اگر مثبت قطعی‌ها را در نظر بگیریم ۱۸ بیمار را طی شبانه‌روز از دست می‌دهیم.

وی با بیان اینکه تعداد بیماران بستری حدود یک هفته روندی ثابت داشته است، اضافه کرد: آمار بیماران بستری در لحظه، حدود یک هزار و ۶۸۳ نفر تا صبح امروز در بیمارستان‌ها بوده است، که طی هفته گذشته این عدد ثابت بوده و بین ۱۶۰۰ تا ۱۷۰۰ متغیر بوده است که توانسته‌ایم یک مسیر ترخیص قابل اطمینان در استان نیز داشته باشیم و روزانه حدود ۲۵۰ نفر را مرخص می‌کنیم.

اگر بستری‌ها به حدود دو هزار و ۵۰۰ برسد به نقطه شکنندگی می‌رسیم

کلیدری آمار بیماران بستری در آی سی یو را ۳۵۰ نفر اعلام کرد و گفت: عمده مرگ و میرها در این گروه اتفاق می‌افتد و اگر تحت حمایت دستگاه تنفس مصنوعی قرار بگیرند طبق آمار جهانی مرگ و میر آنها به حدود ۸۰ درصد می‌رسد، در هفته گذشته در استان آمار مرگ و میر بیماران مبتلایی که در آی سی یو بستری بوده‌اند حدود ۶۰ درصد بوده است.

وی با بیان اینکه بستری بیماران در گروه‌های مختلف سنی است، خاطرنشان کرد: در گروه زیر ۱۸ سال طی هفته گذشته حدود ۵۳ نفر بستری شده‌اند و در این گروه در این بازه زمانی سه مرگ زیر ۱۸ سال رخ داده و آمار دیگر بیماران مربوط به افراد بالای ۱۸ سال بوده است، طی هفته گذشته وضعیت مادران باردار ثابت بوده و ۲۳ مادر باردار مبتلا به کرونا در این بازه زمانی بستری شده‌اند، طی دو هفته گذشته نیز فوتی مادر باردار مبتلا نداشته‌ایم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه کرونا به کسی رحم نمی‌کند و نمی‌توان گفت برای بیماران جوان اتفاقی نخواهد افتاد، افزود: گروه‌هایی که از نظر سلامت ذاتی نسبت به بقیه در جامعه از حد بیشتری برخوردارند نیز جز آمار مرگ و میر قرار دارند، همه باید در دوران کرونا از خود مراقبت کنند تا این بیماری کنترل شود و برای این کنترل همکاری تمام گروه‌ها، مسئولان و مردم لازم است.

وی در خصوص برآورد اپیدمیولوژیست‌ها در خصوص روند بیماری، اظهار کرد: طی هفته‌های آینده نیز وضعیت سختی را به علت سردی هوا و همزمانی با بیماری آنفلوانزا خواهیم داشت و برآورد شده تعداد بستری‌ها به حدود سه هزار بستری در بیمارستان‌ها خواهد رسید که در این صورت فشار زیادی به کادر درمان وارد می‌شود.

کلیدری در خصوص ارزیابی تحمل پذیری سیستم درمان، تأکید کرد: ارزیابی تحمل‌پذیری سیستم درمان نشان می‌دهد که تا چه حد می‌توان بیمار پذیرش کنیم و کیفیت خدمات چقدر است، در مورد تعداد بیماران بستری اگر بستری‌ها به حدود دو هزار و ۵۰۰ برسد به نقطه شکنندگی می‌رسیم و اگر بیماران از دو هزار و ۵۰۰ نفر بیشتر شوند باید در صف انتظار بستری قرار گیرند. افزایش تعداد بیماران کیفیت خدمات را پایین می‌آورد و مرگ و میرها نیز ممکن است به حدود ۸۰ تا ۱۰۰ نفر در روز برسد پس باید تمام تلاش ما بر این باشد که به نقطه شکنندگی نرسیم.

دورهمی‌ها و مهمانی‌های خانوادگی منشأ شیوع بیماری هستند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به گسترش بیماری در هفته گذشته، تصریح کرد: نحوه گسترش بیماری در هفته گذشته بالا رفته و ارزیابی‌ها نشان می‌دهد جهش‌های اتفاق افتاده در ویروس، قدرت سرایت آن را حدود ۱۰ برابر بیشتر کرده و الگوی گسترش بیماری نشان می‌دهد ویروس به صورت خانوادگی گسترش می‌یابد و این مورد از دورهمی‌ها و مهمانی‌های خانوادگی نشأت می‌گیرد، اگر این روند ادامه پیدا کند و سختگیری‌ها بیشتر نشود این الگو به جامعه نیز خواهد رسید و در این صورت شاهد مرگ و میر زیادی خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه ۱۲ دستورالعمل در سطح استان تدوین و ابلاغ کرده‌ایم، گفت: باید یک نقشه راه برای ظرفیت‌سازی در زمینه بستری کردن بیماران در استان داشته باشیم و از بیمارستان‌های مختلف مثل الزهرا، عیسی‌بن‌مریم، شریعتی، میلاد و قسمتی از ظرفیت عسگریه و سیدالشهدا در این مورد استفاده کنیم. اکثر شهرستان‌های دو بیمارستانی نیز هر دو بیمارستان به عنوان ریفرال کرونا درگیر است، مانند فلاورجان و خمینی‌شهر که دو بیمارستان‌شان درگیر هستند.

کلیدری ادامه داد: بیمارستان‌های نظامی به کمک کادر درمان برای ارائه خدمات به بیماران کرونایی اضافه شده‌اند، در استان بیمارستان صدوقی و ۵۷۷ بیمارستان جز بیمارستان‌های نظامی هستند که بیماران کرونا را پذیرش می‌کنند، دانشگاه باید طوری برنامه‌ریزی کند که از تمام ظرفیت‌ها در استان استفاده شود تا بیماران منتظر پذیرش نمانند و در استان تمام بیمارستان‌ها آماده باش هستند.

وی افزود: درمانگاه‌های حاد تنفسی را در بیمارستان‌های ریفرال راه‌اندازی کردیم که این درمانگاه‌ها ۲۴ ساعته برای خدمت‌رسانی به بیماران کرونایی آماده هستند تا آنها را ویزیت کنند و اگر لازم بود بیماران را ارجاع دهند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره درمانگاه‌های نشان‌دار در استان، اضافه کرد: از دیروز درمانگاه‌هایی را در سطح استان نشان‌دار کرده‌ایم تا علاوه بر خدمت‌رسانی به بیماران غیر کرونایی، خدمت‌رسانی به بیماران کرونایی را نیز در دستور کار خود قرار دهند. این درمانگاه‌ها باید در تمام مناطق استان شکل بگیرند. بیمارستان‌هایی که درمانگاه مخصوص بیماران کرونایی دارند از جمله بیمارستان الزهرا، شریعتی، صدوقی، عیسی بن‌مریم، میلاد، عسگریه، سعدی، سینا و خورشید است.

کلیدی ادامه داد: همچنین درمانگاه‌هایی که باید بخش ویزیت بیماران کرونایی را در کنار سایر خدمات داشته باشند و قبل از اورژانس بیمارستان‌ها بیماران را ویزیت و ارزیابی کنند درمانگاه‌های اما م رضا، شهدای سپاهان‌شهر، فرهنگیان، پاسارگاد، ابوالفضل، جوادالائمه و فاطمیه هستند، اقدامات مذکور برای ساماندهی بیماران سرپایی است چرا که نمی‌توانیم حدود شش هزار مطب در حوزه تجویز درمان‌ها را تحت نظارت و ارزیابی قرار دهیم اما راحت‌تر می‌توان نظارت کامل بر حدود ۱۵ تا ۲۰ درمانگاه را داشت و اینگونه دسترسی افراد نیز به مراکز بیشتر است و نظارت بهتری بر اقدامات تشخیصی داریم.

درمانگاه‌های پیگیری را راه‌اندازی می‌کنیم

وی با توضیح اینکه بیش از ۵۰ مرکز ۱۶ ساعته نیز در استان فعال است، افزود: مراکز ۱۶ ساعته به بیماران مبتلا به کرونا خدمت‌رسانی می‌کنند در شهرستان‌ها نیز تمام بیمارستان‌ها موظف به تشکیل درمانگاه‌های ویژه کرونا هستند.

کلیدری درباره درمانگاه‌های پیگیری، تصریح کرد: درمانگاه‌های پیگیری نیز در حال سامان دادن است تا بیمارانی که از بیمارستان مرخص می‌شوند نیز پیگیری شوند و بیماران بدانند که بعد از مرخص شدن به کجا مراجعه کنند و در چند روز آینده درمانگاه‌های پیگیری را معرفی می‌کنیم تا افراد دچار حس بی‌سرپرستی بعد از ترخیص نشوند. احتمالاً مراکز پیگیری ترکیبی از پزشکان و درمانگاه‌ها خواهد بود که تمام آنها را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد، اینگونه می‌توانیم جلوی بهم ریختگی نظام پیگیری را بگیریم چرا که ممکن است بیماران بعد از مرخص شدن به دلیل عدم پیگیری فوت کنند.

وی تصریح کرد: راه‌اندازی کلینیک مجازی دانشگاه نیز مراحل نهایی خود را طی می‌کند و طی چند هفته آینده راه‌اندازی خواهد شد و افراد می‌توانند به صورت مجازی درخواست ویزیت کنند تا از مراجعات بی‌مورد در این زمینه جلوگیری شود و ترددها برای مراجعه پزشک به حداقل برسد.

ابتلای ۱۸۵۰ نفر از کادر درمان به کرونا

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اقدامات کادر درمان را ستودنی دانست و گفت: هشت ماه است که کادر درمان تمام قد ایستادگی و سختی‌های فراوانی را تحمل می‌کنند تا صبح امروز حدود یک هزار و۸۵۰ نفر از کادر درمان از ابتدای همه‌گیری در استان مبتلا شده‌اند، در شهریورماه و مهرماه روزانه به طور میانگین ۱۰ تا ۱۵ نفر از کادر درمان به کرونا مبتلا می‌شوند و افراد مبتلا حدود دو تا سه هفته از چرخه خدمت‌رسانی حذف می‌شوند و برای اینکه فشار بر روی سایر کادر درمان بیمارستان‌های ریفرال کرونا وارد نشود نیروهای بیمارستان‌های غیر کرونایی را به بیمارستان‌های ریفرال تزریق می‌کنیم تا سطح خدمت‌رسانی را در حد استاندارد حفظ کنیم.

کلیدی افزود: این نیروها را از بیمارستان چمران و سیف به بیمارستان‌های ریفرال تزریق می‌کنیم با توجه به ایثارگری کادر درمان ما نتوانسته‌ایم به طور کامل از آنها حمایت کنیم و شرایط اقتصادی حاکم دست حمایت دانشگاه و بیمارستان‌ها را نسبت به حمایت کادر درمان بسته نگه داشته است، چرا که درآمدها کم شده و امیدواریم دغدغه حمایت از کادر درمان محقق شود تاکنون حدود ۳۰۰ میلیون یورو به حوزه درمان کشور تزریق شده و طبق صحبت‌های مسئولان کشوری ۷۰۰ میلیون یوروی دیگر نیز قرار است به حوزه درمان تزریق شود اگر این تزریق بودجه انجام شود حمایت از کادر درمان تا حدودی صورت می‌گیرد.

وی با تأکید بر اینکه حدود هفت هزار تخت بستری در استان وجود دارد، اضافه کرد: حدود چهار هزار و ۸۰۰ تخت بستری در شهر اصفهان وجود دارد که تمام این تخت‌ها مربوط به بیماران کرونایی نیست و سایر بیماران مانند بیماران قلبی، تصادفی، سرطانی را نیز شامل می‌شود چرا که نمی‌توانیم درمان بیماران اورژانسی را متوقف کنیم و اگر بستری‌ها از دو هزار و ۵۰۰ بیشتر شود کیفیت خدمات پایین می‌آید و مرگ و میر بالا می‌رود.

کلیدری درباره امکانات و تجهیزات بیمارستانی مرتبط با کرونا، خاطرنشان کرد: در ماه‌های ابتدایی همه‌گیری کرونا در تأمین اکسیژن مشکلاتی داشتیم اما اکنون شرایط تقریباً عادی است و امکانات تمام بیمارستان‌های ریفرال تحت نظارت است، روزانه در بیمارستان‌های ریفرال شش تن اکسیژن مایع به جز دستگاه‌های اکسیژن ساز استفاده می‌شود و فولاد مبارکه تأمین اکسیژن مایع بیمارستان‌های ریفرال را برعهده دارد و ما را در این زمینه یاری می‌دهد، برای بیمارستان منتظریه نجف‌آباد نیز در آینده نزدیک یک تانک اکسیژن مایع نصب خواهیم کرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در نظر داریم مراکزی داشته باشیم که به بیماران به محض ترخیص اکسیژن برسانند، بیماران ترخیص شده به این مجموعه معرفی می‌شوند تا به صورت امانی به آنها اکسیژن داده شود و اینگونه می‌توان بیماران را در منزل نیز از نظر امکانات اکسیژنی تأمین کنیم، بیشتر امکانات در بیمارستان‌های ریفرال متمرکز شده و ظرفیت بیمارستان الزهرا از ۸۰ تخت آی سی یو به ۱۸۰ تخت رسیده ونتیلاتور و سایر امکانات بیمارستان‌های ریفرال نیز تأمین می‌شود، شرکت‌های دانش بنیان در زمینه ساخت ونتیلاتور به ما کمک کرده‌اند، همچنین حدود ۳۰۰ تخت به تخت‌های ویژه بیمارستان‌های استان اصفهان اضافه شده است، داروهای مورد نیاز را هم تأمین می‌کنیم.

اصلی‌ترین مطالبه کادر درمان محدودیت سفر

وی اصلی‌ترین مطالبه دانشگاه از ستاد استانی مقابله با کرونا را اعمال محدودیت و سختگیری برای سفر عنوان کرد و گفت: اعمال محدودیت‌ها تا حدودی به کادر درمان کمک کرده و مسئولان نیز باید محدودیت‌های استانی و کشوری را اعمال کنند، استان اصفهان حدود پنج درصد از مرگ و میرهای مربوط به کرونا را در کشور به خود اختصاص داده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه از لحاظ تخت بستری با کمبود مواجه هستیم، گفت: آمار تخت‌های بستری استان نسبت به کشورهای پیشرفته و از نظر میانگین منطقه خاورمیانه عدد پائین‌تری است و امیدواریم این عدد ارتقا پیدا کند و تا سال ۱۴۰۴ تخت‌های بستری استان را به حدود ۱۰ هزار عدد برسانیم.

وی درباره توزیع واکسن آنفلوانزا در حوزه کادر درمان گفت: پوشش تمام کادر درمان به ویژه افرادی که در خط مقدم هستند برعهده معاونت درمان است و در چند مرحله واکسن آنفلوانزا بین همکاران در خط مقدم، واحدهای پشتیبانی و کلینیک‌ها ارائه می‌کنیم.

کلیدری درباره شهرستان‌های پرخطر استان اصفهان گفت: بیشترین بیمار شناسایی شده و بستری شده مربوط به شهرستان اصفهان و بعد از آن مربوط به سه شهرستان فلاورجان، نجف‌آباد و خمینی‌شهر است، همچنین در شهرستان‌های لنجان و شاهین‌شهر نیز تعداد بیماران بستری مبتلا به کرونا افزایش یافته و هردو بیمارستان ریفرال این دو شهرستان در حال ارائه خدمات به بیماران کرونا هستند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد