hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > زنان میانسال باید از نظر وضعیت استخوانی غربال‌گری شوند

زنان میانسال باید از نظر وضعیت استخوانی غربال‌گری شوند

یک متخصص زنان و زایمان گفت: زنانی که در انتهای سنین میانسالی و سنین پیری هستند از لحاظ وضعیت استخوان و توده استخوانی باید تحت غربالگری قرار گرفته و اسکن استخوان‌ها را انجام داده تا متوجه پوکی استخوان شوند.
فریده اخلاقی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سلامت زنان به دو وجه سلامت جسمی و روحی تقسم‌بندی می‌شود که هر دو از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. برای سلامت جسمی چند فاکتور مهم از جمله فاکتور تغذیه، وضعیت و سبک زندگی از اهمیت برخوردار است و از لحاظ روحی سلامت روح و روان بسیار مهم است. سلامت روحی، سلامت جسم را به دنبال دارد و سلامت جسمی و روحی بر یکدیگر اثرگذارند.
وی افزود: برای اینکه زنان تن سالمی داشته باشند و در سلامت به سر ببرند باید تمامی ارگان‌های بدنشان در صحت و سلامت به سر برده و عملکرد درستی داشته باشد. به همین منظور زنان باید تغذیه مناسب و فعالیت بدنی و ورزش مستمر داشته باشند. خانم‌های کارمند باید بر نوع نشستن و میزان استراحت توجه داشته و تمام این موارد باید بر  اصول خود استوار باشد.
این متخصص زنان و زایمان با اشاره به اینکه «زنان در سنین مختلف نیازمندی‌های مختلفی از لحاظ تغذیه دارند»، عنوان کرد: زنان در سنین کودکی  و نوجوانی برای تغذیه به تمام گروه‌های مختلف غذایی، کلسیم  و ریزمغذی‌ها احتیاج دارند. در سنین جوانی و میانسالی علاوه بر  تغذیه سالمی که با توجه گروه‌های غذایی باید داشته باشند،  تست‌های بررسی سلامت از جمله غربالگری را حتما باید انجام دهند. از آنجایی که در زنان بعضی از سرطان‌ها از جمله سرطان پستان و سرطان دهانه رحم بسیار شایع است و تست‌های مربوط به این نوع سرطان‌ها به سادگی انجام می‌شود. همه زنان باید این تست‌ها را انجام دهند. زنان در سنین جوانی و میانسالی حتما باید ماهیانه تست بررسی سلامت پستان (بی آس ای) را خودشان انجام دهند؛ یعنی هر ماه معاینه داشته باشند تا اگر هر تغییری مانند زخم، برجستگی، قرمزی، کشیدگی توده و هر تغییری در پستان ایجاد شده باشد فورا به پزشک مراجعه کنند.
وی افزود: از سن چهل سالگی به بعد تست‌های غربالگری پستان  به صورت انجام معاینه ابتدایی و بر اساس شرایط بیمار هر چند سال یکبار دوباره تکرار می‌شود. برای جلوگیری از بیماری سرطان دهانه‌ رحم نیز زنان می‌توانند تست پاپ اسمیر را انجام دهند تا بدین وسیله  سرطان رحم در مراحل اولیه زودتر تشخیص داده شود و مراحل درمان آن سریعتر و آسانتر باشد. این موارد در حفظ زندگی یک زن در سال‌های بعد کمک شایانی کرده و  باعث افزایش طول عمر آنها می‌شود.
وی ادامه داد: زنانی که در انتهای سنین میانسالی و سنین پیری هستند از لحاظ وضعیت استخوان و توده استخوانی هم باید تحت غربالگری قرار گرفته و اسکن استخوان‌ها را انجام داده تا متوجه پوکی استخوان شوند و از ریز مغزی‌ها و کلسیم استفاده نمایند تا از شکستی‌هایی که در زنان به دلیل پوکی استخوان در این سنین فراوان اتفاق می‌افتد، پیشگیری شود. همچنین زنان باید در هر کدام از قسمت‌های بدنشان که متوجه بیماری شدند  به پزشک‌ مراجعه کنند و به صورت دوره‌ای تست‌های دوره و روتین بررسی سلامت بدن را انجام دهند تا کمبود و یا افزایش هر ماده‌ای در بدنشان در مراحل ابتدایی تشخیص داده شود؛ برای مثال امروزه زنان به خاطر سبک زندگیشان با کمبود ویتامین دی مواجه  هستند که ارتباطش با اکثر بیماری‌ها مشخص شده است. رعایت این مسائل باعث می‌شود  تا زنان  بدنی سالم در کنار یک  روح  و روان سالم داشته باشند، زیرا در کنار یک  روح  و روان سالم،  بدنی سالم  نیاز است  و داشتن روح و روان سالم، زندگی سالمی را برای زنان به همراه خواهد داشت.
اخلاقی در مورد وضعیت بهداشت و سلامت زنان نسبت به گذشته عنوان  کرد: وضعیت بهداشت زنان  نسبت به گذشته بسیار  تغییر کرده و تا حدود قابل قبولی ارتقا یافته است.  امروزه آگاهی زنان  نسبت به وضعیت سلامتشان به خوبی بالا رفته است ولی باز هم انتظار می‌رود در مناطق کم برخوردار این آگاهی بالاتر برود. در مناطقی که زنان ممکن است سواد کمتر و یا ارتباط جمعی کمتری داشته و آگاهی کافی ندارند باید خود مراقبتی به خوبی آموزش داده شود.علوم‌ پایه مربوط به سلامت زنان از نظر بهداشت سیستم تناسلی باید از ابتدا به دختران آموزش داده شود تا آن‌ها نسبت به مسائل جنسی خود به خوبی آگاهی داشته باشند.  به طور کلی بهداشت زنان در حد قابل قبولی است ولی باز هم  به اطلاع رسانی از طریق رادیو و تلویزیون و سایر رسانه‌ها نیاز داریم تا زنان اطلاعاتشان در این زمینه به خوبی بالا رود و با داشتن آگاهی از خودشان مراقبت کنند.
وی تصریح کرد: برای ارتقاء بهداشت و سلامتی زنان، بالا بردن آگاهی آنها  بسیار اهمیت دارد . آگاهی مانند چراغی روشن است و فردی که آگاهی بالایی دارد مانند کسی است که با چراغ روشن به جزئیات به خوبی می‌نگرد. بنابراین  بالاترین و مهمترین عامل در زمینه ارتقاء سلامت زنان آگاهی بخشیدن به آنها و فراهم کردن شرایط برای دسترسی آسانتر به وسایل مربوط به بهداشت زنان است.
اخلاقی با توجه به شرایط کرونا گفت: این روزها با توجه به همه‌گیری بیماری کووید 19 در جهان نقش زنان بسیار اهمیت دارد. زنان می‌توانند با رعایت بهداشت و رعایت فاصله گذاری و طرح قوانین در داخل منزل و برای  خروج از منزل در حد ضرورت برای خانواده خود الگویی بهداشتی باشند زیرا دیگر افراد خانواده از آنها تبعیت می‌کنند. از طرفی زنان با توجه به شرایط کرونا باید به مسائل سلامتی خودشان نیز توجه داشته باشند نه اینکه صرفا به خاطر کرونا سلامتی خودشان را به خطر بیندازند؛ برای مثال اگر  ضرورت مراجعه به پزشک یا مرکز بهداشت دارند بی توجه نبوده و با رعایت موارد بهداشتی به مراکز مراجعه کنند، زیرا مراقبت از سلامتی بخش مهمی از سلامتی است.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد