hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > کرونا وضعیت نهاوند را بحرانی کرد/ احتمال برپایی بیمارستان صحرایی در نهاوند

کرونا وضعیت نهاوند را بحرانی کرد/ احتمال برپایی بیمارستان صحرایی در نهاوند

این روزها شهرستان نهاوند بیشتر از هرجای استان و کشور درگیر ویروس منحوس کروناست به طوری که به جرات می‌توان گفت خسته‌ترین کادر پزشکی، درمانی و پرستاری کشور این قشر زحمتکش در نهاوند هستند.
در حالی که بعد از رد شدن از موج اول کرونا شرایط نهاوند کمی بهتر شد و با تبلیغات گسترده و تلاش مردم و مسئولان  از خط قرمز به نارنجی و نزدیکای سفید شدن رسیدیم، اما میهمانان ناخوانده تابستانی و رعایت نکردن تعدادی از مردم  شرایط فوق قرمز را برای مردم این دیار رقم زد.
البته همجواری استان‌های پر خطر کرمانشاه و لرستان با نهاوند را نیز نباید دست کم گرفت. این روزها کادر درمانی نهاوند به ویژه پرستاران خسته هستند و شرمنده همسر و فرزندان خود؛ این درحالی است که دو بیمارستان شهرستان نهاوند دیگر ظرفیت پذیرش بیماری را ندارند.
مراد ناصری فرماندار نهاوند در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در نهاوند اظهار داشت: واقعا دلم به حال پرستاران دو بیمارستان  آیت الله علیمرادیان  و شهید قدوسی و سایر مراکز درمانی می‌سوزد که باید چوب عده‌ای  افراد بی‌ملاحظه را بخورد افرادیکه از زدن یک ماسک به صورت خود دریغ می‌ورزند و یا عده‌ای دیگر از هم وطنان که با مسافرت‌های غیر ضروری فقط خوشی خود و خانواده‌شان را می‌بینند و دلشان به حال مردم نهاوند و پرسنل جبهه سلامت نمی‌سوزد.
باید فرهنگ مراسم عروسی و ختم را  تغییر داد
وی گفت: باید در شرایط کرونایی این فرهنگ را در مراسم ختم و عروسی اصلاح کنیم که برخی می‌گویند سال‌هاست بر عهده دیگران حق داریم یا حق دارند بایدجشن عروسی بگیریم این که نشد دلیل و استدلال برای توجیه یک کار خطرناک پذیرفته نیست به همین منظور دهیاران و شورا باید در روستاها هماهنگ باشند و پیش از برگزاری  جشن ها ، دورهمی و مراسم ختم،  در اتفاق نیفتادن آن اقدام عاجل و مدیریت کنند.
فرماندار نهاوند افزود: بی‌دقتی تعدادی از مردم در رعایت نکردن شیوه نامه‌های بهداشتی توان همه ما را گرفته است. نظارت‌ها را بر اماکن عمومی  و محل شیوع مانند بانک‌ها، تاکسی‌ها مغازه و فروشگاه مطب دکترها زیاد کردیم ولی همچنان برای تعدادی نه حفظ جان خودشان مهم است و نه مردم و همین‌ها هستند کهسبب شیوع کرونا و به فوق قرمز رسیدن نهاوند شده‌اند.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در نهاوند اظهار داشت:با توجه به اوج گیری بیماری کرونا در نهاوند از پرستاران زحمت کش در خواست کردیم تا  در مراکز تجمعی شهرستان حضور پیدا کنند که این قشر زحمتکش با توجه به مشغله کاری که داشتند هفته گذشته  به مدت چند ساعت در چند تیم  پرستاران بخش کرونایی بیمارستان علیمرادیان نهاوند با لباس مخصوص در سطح شهر و اماکن شلوغ و پر تردد مانند پاساژها ، بانک‌ها، دفاتر پیشخوان دولت حضور یافتند و در دیدارهای چهره به چهره با مردم صحبت و آخرین توصیه‌های بهداشتی مانند ماسک زدن  و  رعایت فاصله‌های اجتماعی را به آنها  متذکر و اوضاع وخیم شهرستان را هشدار دادند.
فرماندار نهاوند افزود:با توجه به شرایط کرونایی نهاوند طرح تشدید برخورد با نانوایی‌های متخلف درسطح  شهر و روستاهای نهاوند از روز جمعه 25 مهر شدت گرفت به همین دلیل جریمه چندصد هزارتومانی 6 نانوایی که روز جمعه بدون اطلاع قبلی نانوایی را تعطیل کرده بودند اعلام شد همچنین بنر پلمپ بر سر در سه نانوایی متخلف بعلت عدم رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در نهاوند نصب شد و با متخلفین بدون اغماض برخورد و به تعزیرات حکومتی معرفی شدند.
 گواهی فوت برای وابستگانی که تجمع کنند صادر نمی‌شود
ناصری گفت: اوج گیری بیماری کرونا در شهرستان نهاوند باعث شد تا  از هر راهکاری برای کاهش میزان ابتلا و جلوگیری از تجمعات استفاده کنیم
مراسم ختم به عنوان یکی از مراکز تجمع جمعیتی از علت‌های اصلی ابتلا به کرونا در شهرستان نهاوند است. در ستاد کرونا مصوب شدتا زمان تعهد خانواده متوفی مبنی بر برگزار نکردن مراسم ختم و حضور فقط 10 نفر در مراسم خاکسپاری برای آنها گواهی فوت صادر نشود؛ در اقدامی دیگر درج زمان و مکان خاکسپاری افراد فوت شده شهرستان نهاوند در اعلامیه‌های فوت ممنوع اعلام شده است تا با این کار از حضور مردم جلوگیری شود و  رئیس اتاق اصناف نهاوند به واحدهای صنفی چاپخانه و خدمات کامپیوتری این موضوع  را اعلام کرد.
سرهنگ علی مختاری دبیرقرارگاه زیستی شهرستان و فرمانده سپاه ناحیه اظهار داشت: 2بیمارستان شهید  قدوسی و علیمرادیان نهاوند تا مرز 80نفر بستری پیش رفت و از ابتدای تاسیس این دو بیمارستان شرایطی بحرانی‌تر و بی‌سابقه مانند این روزها نداشتیم و این به خاطر تعطیلات و هفته‌های شلوغی بود که در شهرستان داشتیم.
وی گفت: فقط و فقط برای مردم باید فرهنگ سازی کنیم و خانوادها باید از بستگان خود بخواهد در این ایام اصلا به شهرستان سفر نکنند زیرا بزرگترین ناقل این ویروس مسافرها هستند و کسانی که ماسک نمی‌زنند و ضرر آن متوجه بیشتر مردم می‌شود.
مختاری افزود: شکل گیری 7کمیته با تصمیم فرماندار قدرت اجرایی را تقویت می‌کند و اتحادیه‌ها نیز باید  پای کار بیایند و مدیریت کنند چرا که فرهنگسازی در رعایت پروتکل‌ها و استفاده از ماسک مهم است هرچند متاسفانه بیشتر جوان‌ها از زدن ماسک سر باز می‌زنند.
دو بیمارستان نهاوند گنجایش بیماران کرونایی را ندارد
سیامک  دانشور رئیس شبه بهداشت و درمان نهاوند هم در گفت‌وگو با تسنیم در نهاوند گفت: از اصحاب رسانه تقاضا دارم خبرهای صحیح را از ستاد کرونا بگیرند و فریب فضای مجازی نخورند زیرا جو روانی مردم خوب نیست و نباید به خانواده ها شوک وارد کنیم.
وی افزود: حدود 110 نفر در دو بیمارستان نهاوند بستری هستند و روزانه بین 3 تا 6 نفر در هفته‌های اخیر فوتی داشته‌ایم هم اکنون  ظرفیت بیمارستان آیت‌الله علیمرادیان نهاوند تکمیل‌شده است ویکی از دو بخش بیمارستان شهید قدوسی نیز تکمیل شده است و با این روند که روزانه بیش از 10 نفر به بیماران کرونایی نهاوند افزوده می‌شود به نظر می‌رسد در روزهای آینده ظرفیت بیمارستان شهید قدوسی نیز تکمیل می‌شود و معلوم نیست در شهرستان چه اتفاقی خواهد افتاد.
دانشور با اشاره به خستگی بیش از حد کادر درمانی در نهاوند اظهار داشت: روز گذشته وزارت بهداشت لیست شهرهای فوق پرخطر کرونا در کشور را اعلام کرد که نام شهرستان نهاوند نیز در این لیست که 50 شهرستان دیگر نیز قرار داشت، به چشم می‌خورد تا متوجه شویم در چه وضعیت بدی قرار داریم؛ از مردم تقاضا داریم شیوه نامه‌ها را رعایت کنند و در خانه بمانند.
عده‌ای بیماری خود را مخفی می‌کنند
دکتر غلامرضا مسعودی رئیس نظام پزشکی نهاوند در رابطه با وضعیت بحرانی نهاوند گفت: این ویروس تغییراتی داشته و اوضاع خیلی نگران‌کننده‌تر شده است و روزانه چند مورد مشکوک به مطب ما مراجعه می‌کنند باید نگرش مردم  تغییر کند. عده‌ای بیماری خود را مخفی می‌کنند و این رفتار بسیار بدی است، مردم اگر دلشان  به حال خود و خانواده‌شان نمی سوزد به فکر کادر درمان باشند.
وی بابیان اینکه شهروندان از ترددهای غیرضروری خودداری کنند اظهار داشت: دو بیمارستان علیمرادیان و شهید قدوسی در حال پر شدن هستند و با این روند روبه رشد و افزایشی بیماران کرونایی در چند روز آینده مجبور به احداث بیمارستان صحرایی در نهاوند هستیم که این  اوضاع را خیلی بدتر می‌کند.
وی گفت: برخی همکاران ما چند شبانه‌روز است استراحت نکردند و در این شرایط به‌خوبی نمی‌توانند کار کنند و خدمات دهند بنابراین با رعایت چند نکته ساده و مهم می‌توانیم تعداد مبتلایان را خیلی کاهش دهیم.
مسعودی افزود: از مردم درخواست می‌کنم و به مقدسات قسم می‌دهم اگر دلتان به حال کارکنان بیمارستان نمی‌سوزد به حال عزیزان خودتان بسوزد چون مسئله خیلی جدی است و خدای‌نکرده شرایطی پیش نیاید که عزیزانمان پرپر شوند و حسرت این روزها را بخوریم.
 هر علامت سرماخوردگی را کرونا بدانیم
 دکتر مریم سیف یکی از متخصصان داخلی در شهرستان نهاوند نیز در مورد وضعیت کرونایی نهاوند گفت: با توجه به شیوع آنفولانزا امسال چیزی به‌عنوان آلرژی و سرماخوردگی وجود ندارد و کسانی که علامت‌دارند به‌احتمال‌زیاد مبتلابه کرونا هستند مگر خلاف این ثابت شود.
وی ادامه داد: منظور این نیست که هرکس چند عطسه داشت حتماً کرونا است ولی کسی که علامت تب و سرفه و علائم آلرژی دارند خودشان را مبتلا در نظر بگیرند.
سیف افزود: این افراد که علامت‌دارند در خانه ماسک بزنند و خودشان را از بقیه جدا کنند و ممکن است علائم بدتر شود در این صورت کرونا است و اگر علائم از بین رفت می‌توان گفت سرماخوردگی و همان آلرژی است.
این متخصص داخلی اظهار داشت: کرونا بیماری جدیدی است و ما فقط تجربه 8 ماه ای از این بیماری داریم و نه داروی قطعی دارد و نه واکسن، بنابراین فقط با پیشگیری می‌شود از ابتلا به آن جلوگیری کرد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد