hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

فریب بزرگ !

در شماره پیش از داربی روزنامه پیش‌بینی کرده بودیم که بازی روز پنجشنبه کم‌گل از آب در بیاید. برخلاف انبوه کری‌خوانی‌ها، نشانه‌های زیادی وجود داشت که روشن می‌کرد در این شهرآورد نباید انتظار رد و بدل شدن گل‌های پرشمار را داشته باشیم. حالا برانکو و شفر 3 تقابل با هم داشته‌اند که این 3 بازی جمعا دو گل داشته است!
کل‌کل آنها آنقدر عمیق است که اصلا دل‌شان نمی‌خواهد به هم ببازند. این کل‌کل در نشست‌های خبری بعد از بازی هم مشهود بود؛ جایی که برانکو گفت بازی دفاعی استقلال داربی را از سکه انداخت و شفر هم طبق عادت همیشگی‌اش یعنی زیر سؤال بردن نمایش حریف، پرسپولیس را فقط متکی به ضربات آزاد دانست. این دو نفر حاضرند بابت ارائه فوتبال دفاعی ملامت شوند، اما مقابل هم زانو نزنند. پارسال هم پرسپولیس و استقلال در دو داربی رفت و برگشت بعد از گل نیمه اول‌شان، رو به دفاع فشرده آوردند تا نتیجه را نگه دارند. تکرار فوتبال دفاعی در داربی 88محتمل‌تر بود، چون برانکو بازی السد را پیش رو داشت و شفر هم واقعا ممکن بود با باخت در این مسابقه در آستانه اخراج قرار بگیرد. حالا احتمالا نتیجه مساوی هر دو مربی را به‌طور موقت راضی کرده، چرا که آنها توانسته‌اند «دفع شر» کنند، اما در حقیقت هر دوی آنها پنجشنبه باختند؛ یکی کمتر و یکی بیشتر.

   چرا پرسپولیس باخت؟
پرسپولیس درخواست تعویق داربی را مطرح نکرد، چون می‌دانست استقلال و سازمان لیگ با آن موافقت نمی‌کنند و این باشگاه سنگ روی یخ خواهد شد. در عوض آنها سعی کردند در زمین به حفظ انرژی‌شان بپردازند و بدون خستگی شدید و تلفات، فقط این بازی را «رد» کنند. تیم برانکو در این مسابقه دست بالا را داشت، اما برای پیروزی به آب و آتش نمی‌زد. فرمول آنها تقریبا درست اجرا شد، اما مصدومیت وحشتناک حسین ماهینی داغ بزرگی از این داربی ملالت‌بار برای سرخپوشان به یادگار گذاشت. این بدترین تاوانی بود که پرسپولیس در آستانه بازی با السد می‌توانست برای حضور منظم در لیگ بپردازد. در شرایطی که انصاری و کامیابی‌نیا محروم هستند، سومین عنصر دفاعی پرسپولیس هم بازی با قهرمان بی‌رحم قطر را از دست داد تا برانکو رسما سرگیجه بگیرد. به علاوه پرسپولیس در این بازی، سومین مساوی بدون گل این فصلش را تجربه کرد، آن هم درحالی‌که هنوز مسابقات سخت این تیم باقی مانده. سپاهان به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین رقبای امسال سرخپوشان در مسیر کسب عنوان قهرمانی، ساعتی بعد از داربی تهران موفق به شکست نفت مسجد سلیمان شد تا نشان بدهد غیر از آسیا، کار تیم برانکو در لیگ داخلی هم بسیار دشوار است و خبری از یکه‌تازی دو فصل گذشته نیست.

   چرا استقلال «بیشتر» باخت؟
مساوی در داربی فقط و فقط برای خود شفر خوب بود و هیچ سودی برای استقلال نداشت. آمار وحشتناک یک پیروزی در 7 بازی برای تیمی که بیش از 15خرید داشته و طلسم حیرت‌انگیز 400دقیقه گل نزدن، به هیچ‌وجه قابل‌قبول نیست؛ آن هم در شرایطی که استقلال تقریبا در نیمی از این 400دقیقه اصلا موقعیت گل درست و حسابی هم نداشته. در روزی که استقلال باید از تنگنای نفری و تقویمی پرسپولیس نهایت استفاده را می‌برد و این تیم را تحت فشار قرار می‌داد، آبی‌ها عملا هیچ پلنی برای حمله نداشتند و وقت‌کشی آشکار مهدی رحمتی، نشان می‌داد آنها به همین تساوی بدون گل راضی هستند. منصوریان پارسال به‌خاطر کسب یک پیروزی در 7 بازی اخراج شد، درحالی‌که تیم او هم داربی رفت را با نتیجه مساوی به پایان برده بود. عملکرد مشابه اما هنوز منجر به اخراج شفر نشده، هرچند ادامه این روند برای پیرمرد آلمانی گران تمام خواهد شد. ابراز رضایت او از کیفیت نمایش استقلال در داربی، حتی هواداران متعصب این تیم را هم بهت‌زده کرده. حالا شاید ناکامی احتمالی استقلال در بازی حذفی روز سه‌شنبه برابر نفت مسجد سلیمان، عاقبتی را برای شفر به‌دنبال بیاورد که او برای فرار از آن، بازی تدافعی در داربی را برگزید. پرسپولیس به هزار و یک دلیل می‌خواست از این بازی عبور کند و استقلال به این تیم لقب «جاده خدا» داد؛ چرا؟ چون شفر بین خودش و تیمش، خودش را انتخاب کرد. اینکه بعد از مسابقه نفراتی مثل وریا غفوری، خسرو حیدری و روزبه چشمی صراحتا از عدم‌اشتیاق هر دو تیم برای بردن و نیز نمایش بسیار ضعیف استقلال یاد می‌کنند، نشان می‌دهد حتی بازیکنان هم از استراتژی‌های فنی شفر برای داربی 88راضی نبوده‌اند.(صفحه 14 را هم بخوانید)
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد