hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > آذربایجان غربی > آذربایجان غربی| کاهش 8 متری دریاچه ارومیه در 20 سال اخیر

آذربایجان غربی| کاهش 8 متری دریاچه ارومیه در 20 سال اخیر

مدیر دفتر منطقه‌ای ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: طی 20 سال گذشته حدود هشت متر از پیکره‌ی آبی دریاچه ارومیه کاهش داشته است.


 خلیل ساعی در نشست هم اندیشی حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی با شورای استان و دستگاه‌های مسئول در احیای دریاچه، درباره آخرین وضعیت دریاچه ارومیه اظهار کرد: 10 درصد از حق آبه دریاچه ارومیه از طریق آجی‌چای تامین می‌شود؛ سهم رودخانه‌های ورودی از جنوب دریاچه در تامین آب مورد نیاز آن 65 درصد و سهم رودخانه آجی چای نیز برابر 10 درصد است.

او تاکید کرد: فرآیند احیای دریاچه ارومیه طی برنامه‌ای ده ساله(از سال 93)‌ دنبال می‌شود و مقرر بود این برنامه در سال 1402 به اتمام برسد، اما باید گفت که به علت تامین مالی ضعیف و تحقق 45 درصدی اعتبارات، دو سال از برنامه‌ احیا عقب هستیم.

  ساعی با تاکید بر این‌که آذربایجان شرقی برابر با 123 میلیون مترمکعب و آذربایجان غربی برابر با 55 میلیون متر مکعب پساب خود را به دریاچه ارومیه روانه می‌کند، گفت: از زمانی که خشک شدن دریاچه ارومیه شروع شده، سالانه برابر با 40 سانتی‌متر از پیکره‌ی دریاچه‌ی ارومیه کاهش می‌یافت اما پس از اهتمام دولت تدبیر و امید در این رابطه و تصمیم‌گیری برای احیا، سطح آب دریاچه در حال تثبیت بوده و اکنون نیز صرفا یک سانتی متر پیکره‌ی آبی دریا کاهش داشته است.

  او با اشاره به این‌که طی 20 سال گذشته حدود هشت متر از پیکره‌ی آبی دریاچه ارومیه کاهش داشته است، افزود: در راستای کنترل و تثبیت ریزگردهای نمکی که از موضوعات اصلی دولت بود، 82000 هکتار سطح کانون‌های فوق بحرانی تولید ریزگرد در حاشیه دریاچه در سال 93 شناسایی شد که برابر با 17900 هکتار آن از طریق اجرای عملیات بیولوژیکی مهار شده و برابر با 28000 هکتار نیز از طریق زیر پیکره آبی رفتن دریاچه در سال 95 مهار شده است.

  ساعی با بیان این‌که طی سال‌های 92 تا 94 تراز آبی دریاچه ارومیه صرفا یک سانتی‌متر کاهش داشته است، افزود: مهندسانی از ژاپن، استرالیا، هند و... نیز به دلیل اهمیت بالای دریاچه ارومیه در این رابطه مطالعاتی انجام داده و همکاری‌هایی با ستاد احیا دارند.

واوی با تاکید بر این‌که اگر روند خشک شدن دریاچه ارومیه همانند سابق(پیش از اجرای برنامه‌ی احیا) تداوم می‌یافت، شاهد "نابودی بخش جنوبی دریاچه و عدم امکان احیای آن برای همیشه" بودیم، تشریح کرد: تراز سطح آب دریاچه ارومیه در مهر ماه سال جاری برابر 1270.27 متر مکعب بوده و این میزان در مهر ماه سال گذشته برابر با 1270.28 بوده است.  

 عوامل متعددی در خشکی دریاچه ارومیه نقش داشته‌اند

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان نیز در این نشست با بیان این‌که عوامل متعددی در خشکی دریاچه ارومیه نقش داشته‌اند که سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان یک ارگان حاکمیتی و نظارتی در راستای شناسایی آن عوامل یک سری طرح های مطالعاتی و اجرایی انجام داده است، گفت: "ارزیابی پل میانگذر که یکی از عوامل خشکی دریاچه ارومیه است" از جمله تحقیقات ما بوده و در زمان احداث این پل میانگر باید ارزیابی توسط اداره راه ارائه داده می شد.

  حمید قاسمی با بیان اینکه دریاچه ارومیه حالت چرخشی برای جلوگیری از رسوب موارد معلق از جمله نمک دارد، افزود: این حالت چرخشی باعث می‌شد که رسوب زودتر اتفاق نیافتد. با توجه به اینکه ارزیابی زیست محیطی در حین احداث پل مورد توجه قرار نگرفته بود، ما خود با هماهنگی ستاد و همکاری دانشگاه تبریز این طرح را کار کرده و راهکارهای اصلاحی را ارایه دادیم.

  او در ادامه به حق آبه دریاچه نیز اشاره کرد و افزود: در این رابطه نیز "نیاز زیستی رودخانه هایی که وارد دریاچه می شوند" با همکاری دانشگاه تربیت مدرس کار شده و به سازمان آب ابلاغ شده تا حق آبه رودخانه ها و دریاچه نیز بر اساس برآورد تامین شود.

  او خاطرنشان کرد: در رابطه با حفاظت از تالاب های اقماری اطراف دریاچه ارومیه چون "قوری گل و قره قشلاق" نیز یک سری اقدامات اجرایی در راستای حفظ این تالاب ها برای پرندگان مهاجر و حیات وحش آن انجام داده‌ایم.

 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد