hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > تعداد 300 گونه از پرندگان ایران در استان البرز شناسایی و ثبت شدند

تعداد 300 گونه از پرندگان ایران در استان البرز شناسایی و ثبت شدند

فردین حکیمی مدیر کل حفاظت محیط زیست استان البرز با اعلام این خبر گفت: ستان البرز با وسعت ۵۱۴۲ کیلومتر مربع به عنوان کوچکترین استان کشور یکی از مهمترین زیستگاه های پرندگان بومی، جوجه آور، مهاجر زمستان گذران و مهاجر عبوری در ایران است.
بر اساس تحقیقات بعمل آمده و ثبت گونه‌ای پرنده توسط عکاسان و کارشناسان حیات وحش، تاکنون 300 گونه از پرندگان متعلق به 23 راسته، 61 خانواده و 170 جنس در زیستگاه های متنوع کوهستانی، دشتی و تالابی استان البرز شناسایی و ثبت شده است که بیش از 54 درصد گونه های پرندگان ایران را شامل می شوند. همچنین بلحاظ رده،  پرندگان متنوع ترین رده مهره داران استان البرز به خود اختصاص داده است.
راسته گنجشک سانان با 27 خانواده، 69 جنس و 138 گونه دارای بیشترین فراوانی و راسته های شبگردسانان، کوکوسانان، باقرقره سانان، فلامینگوسانان، بویی سانان، نوک شاخی سانان هر کدام با یک خانواده، یک جنس و یک گونه کمترین فراوانی را به خود اختصاص داده اند.
حکیمی گفت: گروه پرندگان آبزی و کنارآبزی با 8 راسته، 17 خانواده 54 جنس و 92 گونه در زیستگاه های تالابی، رودخانه ها و دریاچه های پشت سدهای امیرکبیر و طالقان پراکنش دارند. پرندگان شکاری با 3 راسته، 4 خانواده، 19 جنس و 35 گونه از پرندگان مهم استان البرز هستند.  راسته عقاب سانان با یک خانواده، 12جنس و 21گونه،  بیشترین فراوانی و کمترین فراوانی به راسته شاهین سانان با یک خانواده، یک جنس و 6 گونه تعلق دارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز اظهار داشت: تعداد 16 گونه از پرندگان استان البرز در فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی (IUCN) قرار دارند. گونه های بالابان، کرکس کوچک و آبچلیک خالدار پاسبز به دلیل تعداد کم و تهدیدات ناشی از تغییرات محیطی یا بوم شناختی در فهرست گونه های در معرض خطر انقراض (EN) آورده شده اند. عقاب خالدار بزرگ (تالابی)، هوبره و عقاب شاهی (شاه باز) از  گونه های آسیب پذیر (VU)  استان البرز می باشند. گونه های اردک بلوطی، زنگوله بال، یلوه حنایی، دال سیاه، پاشلک بزرگ، گیلانشاه دم بزرگ، گیلانشاه بزرگ، سبز قبای معمولی، سنقر سفید و توکای پهلو سرخ  نیز در فهرست گونه های نزدیک به  تهدید (NT) ثبت شده اند.
 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد