hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > کشمش خنداب زیر دندان گِردِ دلالان

کشمش خنداب زیر دندان گِردِ دلالان

رئیس جهادکشاورزی خنداب گفت: قیمت کشمش از ۱۵ هزار تومان در سال گذشته به حدود ۲۰ هزارتومان در سال جاری رسیده، اما دلالان این حوزه در حال رایزنی برای کاهش قیمت هستند.
رضاحسین اسماعیلی ، اظهار کرد: از مجموع ۱۳ هزار هکتار سطح زیر کشت محصولات کشاورزی در شهرستان خنداب، ۶ هزار و ۷۰۰ هکتار مختص انگور و مابقی زیر کشت سایر محصولات باغی از جمله زردآلو، آلو، گیلاس، هلو و شلیل و... است، سالانه حدود ۱۷۰ هزار تن محصول از باغات این شهرستان برداشت می‌شود که ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تن آن انگور است.
وی افزود: از میزان انگور برداشت شده از باغات شهرستان ۱۰ تا ۱۵ درصد تازه‌خوری است و بقیه تبدیل به کشمش می‌شود، بر این اساس حدود ۳۰ هزار تن کشمش در شهرستان تولید می‌شود.
رئیس جهادکشاورزی خنداب تصریح کرد: در حال حاضر دو واحد فرآوری کشمش در شهرستان وجود دارد و مجوز راه اندازی دو واحد دیگر نیز صادر شده، اما این تعداد کارخانه برای شهرستان کافی نیست و حداقل باید حدود ۱۰ واحد در شهرستان فعالیت داشته باشند تا بتوانند پاسخگوی نیاز شهرستان باشد. بخشی از کشمش فرآوری شده به خارج از کشور و بخشی نیز به سایر استان‌ها صادر می‌شود.
اسماعیلی ادامه داد: ظرفیت تولید دو واحد فعلی در مجموع حدود پنج هزار و ۵۰۰ تن است که با راه اندازی دو واحد دیگر ظرفیت تولید در شهرستان به حدود ۱۱ هزار تن می‌رسد، نبود واحد فرآوری کافی سبب می‌شود که باغدار کشمش خود را در بازار آزاد به فروش برساند که در نهایت متحمل ضرر نیز خواهد شد چراکه باغدار برای تامین هزینه‌های خود در هر صورت باید محصولش را بفروشد.
وی اضافه کرد: کمبود کارخانه فرآوری، عدم ثبات و پایین بودن قیمت کشمش از مهمترین مشکلات کشمش در خنداب است، البته قیمت کشمش از ۱۵ هزار تومان در سال گذشته به حدود ۲۰ هزارتومان در سال جاری رسیده، اما دلالان این حوزه در حال رایزنی برای کاهش قیمت هستند، از طرفی کشاورز نیز نمی‌تواند از فروش محصول خودداری کند، در نتیجه مجبور به فروش با قیمت روز است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به تورم ایجاد شده در کشور، قیمت کشمش قانونا باید بین ۲۰ تا ۳۰ هزارتومان محاسبه شود، اما دلالان اجازه افزایش قیمت این محصول را نمی‌دهند و نیاز است دولت و سازمان تعاون روستایی به این حوزه ورود کنند.
رئیس جهادکشاورزی خنداب، میزان تولید سایر محصولات باغی شهرستان را حدود ۶ هزار و ۳۰۰ تن عنوان کرد و گفت: سطح زیر کشت  گندم دیم و آبی و جو دیم و آبی و کلزا و یونجه نیز در شهرستان حدود ۲۰ هزار هکتار است و سالانه حدود ۱۵۰ هزار تن محصول تولید می‌شود، امسال نیز ۱۲هزار تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان نیز خریداری و در سیلوی ذخیره گندم شهرستان ذخیره شده است.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد