hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > روبان صورتی، از قطع عضو تا امید به زندگی

روبان صورتی، از قطع عضو تا امید به زندگی

ماه اکتبر، از سوی سازمان جهانی بهداشت به عنوان ماه اطلاع‌رسانی و تلاش در جهت افزایش آگاه‌سازی در خصوص سرطان پستان انتخاب شده است و روبان صورتی، نماد این بیماری و اطلاع‌رسانی در خصوص آن است.
با وجود آن که سرطان پستان، قرن‌ها موجب مرگ و میر زنان شده و این روند تا همین دهه‌های پیش ادامه داشت و در بهترین حالت، این بیماری با قطع عضو بیمار کنترل می‌شد؛ ولی اکنون متخصصان از افزایش امید به زندگی مبتلایان به این بیماری با پیشرفت راه‌های درمانی خبر می‌دهند.
دکتر حجت‌اله شهبازیان عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سرطان پستان شایع‌ترین نوع سرطان میان زنان است. البته این بیماری در مردان نیز ایجاد می‌شود اما در زنان شدیدتر است.
وی افزود: در گذشته برای درمان سرطان پستان از روش جراحی و برداشتن کامل عضو استفاده می‌شد که در واقع اولین درمان سرطان پستان به شمار می‌رود اما با پیشرفت علم، درمان رادیوتراپی و شیمی‌درمانی و درمان‌های دیگر دارویی نیز افزوده شده است. در واقع درمان‌های دارویی دیگری نیز وارد روند درمان شده است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: از سال‌های گذشته تاکنون، نوع درمان سرطان پستان پیشرفت کرده در حالی که در گذشته تنها جراحی صورت می‌گرفت به این دلیل که راه درمان دیگری وجود نداشت.
وی گفت: دلیل برداشتن عضو در بیماران مبتلا به سرطان پستان در گذشته، عود بیماری بوده‌ است اما از اواسط قرن بیستم به بعد، شیمی‌درمانی و رادیوتراپی نیز به درمان اضافه شد و روز به روز توسعه یافت.
این متخصص رادیوتراپی با اشاره به اینکه سابقاً جراحی در درمان سرطان پستان به صورت برداشتن عضو انجام می‌شد، تصریح کرد: اکنون علاوه بر تکنیک‌های جدید درمانی، از جراحی نیز استفاده می‌شود. در بسیاری از بیماران نیاز نیست کل عضو برداشته شود و تنها قسمتی که تومور یا توده وجود دارد برداشته می‌شود.
اهمیت غربالگری در تشخیص به موقع سرطان پستان
وی افزود: اکنون درصد قابل توجهی از بیمارانی که مبتلا به سرطان پستان هستند، به ویژه بیمارانی که در مراحل ابتدایی مراجعه می‌کنند و بیماری آن‌ها پیشرفت زیادی نکرده با درمان‌های موجود بهبود پیدا می‌کنند. این افراد این شانس را دارند که با شیمی‌درمانی و رادیوتراپی طول عمر طبیعی و یا نسبتاً طبیعی داشته باشند، در صورتی که در سابق شانس به این اندازه نبوده است.
شهبازیان با تاکید بر انجام غربالگری سالانه، گفت: توصیه می‌شود که زنان ۵۰ سال به بالا سالانه غربال‌گری انجام دهند تا اگر بیماری در مراحل اولیه باشد زودتر تشخیص داده شود و درمان آغاز شود؛ اکنون غربالگری از طریق ماموگرافی انجام شود و در برخی موارد ممکن است از سونوگرافی نیز استفاده شود و در صورت مشاهده توده یا تومور، بررسی بیشتر صورت می‌گیرد.
وی با بیان اینکه میزان آگاهی درباره سرطان پستان نسبت به دهه‌های قبل بهتر شده و درمان آن نیز پیشرفت کرده است، افزود: زنانی که در خانواده خود سابقه سرطان پستان دارند باید ۱۰ سال زودتر از بقیه یعنی از سنین ۴۰ سال، سالانه غربال‌گری را انجام دهند زیرا غربال‌گری باعث تشخیص زودهنگام بیماری و آغاز درمان می‌شود.
افزایش امید به زندگی مبتلایان
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: مشخصاً امید به زندگی در افراد مبتلا به سرطان پستان نسبت به گذشته افزایش یافته چرا که امکانات درمان بیشتر شده است؛ باید توجه کرد که بیماری هرچه در مراحل اولیه زودتر تشخیص داده شود، درمان نیز زودتر آغاز می‌شود و مؤثرتر خواهد بود. البته این مساله درباره همه سرطان‌ها صدق می‌کند.
تفاوت درمان امروز سرطان پستان با گذشته
وی با بیان اینکه تکنیک‌های رادیوتراپی اکنون نسبت به دهه قبل پیشرفت بسیاری داشته و از رشد تومور و منتقل شدن به قسمت‌های دیگر بدن پیشگیری می‌کند، گفت: در کشور ما نیز خوشبختانه امکانات بیشتری نسبت به دهه‌های گذشته وجود دارد اما با توجه به مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها، تا اندازه‌ای این مسیر نسبت به کشورهای دیگر کندتر طی می‌شود؛ البته امکانات ما نیز نسبت به ۳۰ سال پیش قابل مقایسه نیست.
لزوم سرمایه‌گذاری در بخش درمان
شهبازیان افزود: پایه‌ درمانی در کشور ما اکنون جراحی، رادیوتراپی، دارودرمانی و شیمی درمانی است. البته این روش‌ها سال‌ها است به عنوان درمان استفاده می‌شود اما ممکن است امکانات کشور ما نسبت به دیگر کشورها کمتر باشد. به ویژه در قسمت رادیوتراپی که از دستگاه‌های نسبتاً گران‌قیمت استفاده می‌شود.
وی بیان کرد: با افزایش سرمایه‌گذاری در این بخش می‌توانیم دستگاه‌ها و داروهای جدیدتری را به کار گیریم. این امکانات اکنون نیز وجود دارد اما با توجه به اینکه سرطان در کشور ما به دلیل مسن شدن جمعیت در حال افزایش است، نیاز است در این بخش سرمایه‌گذاری بیشتری شود.
افزایش شیوع سرطان پستان با افزایش  متوسط سن جامعه
این متخصص پرتودرمانی با اشاره به ارائه خدمات به بیماران سرطانی در مراکز دانشگاهی، گفت: خوشبختانه اکنون در بیمارستان گلستان اهواز خدمات به شکل دانشگاهی ارائه می‌شود اما با توجه به اینکه بیمارستان گلستان، قطب درمان سرطان در جنوب غرب کشور است با افزایش مراجعه‌کنندگان روبرو هستیم و بالطبع برخی از درمان‌ها نوبتی است.
وی گفت: البته با افزایش امکانات و توسعه روز به روز آن، کیفیت درمان نسبت به سال‌های گذشته بهبود یافته است با این حال نیاز به امکانات بیشتر و سرمایه‌گذاری بیشتری در این بخش داریم چرا که جامعه ما از دهه ۹۰ به بعد به عنوان جامعه میانسال شناخته می‌شود و هر چه سن جامعه افزایش پیدا می‌کند، سرطان‌ها به ویژه سرطان پستان شایع‌تر می‌شوند.
افزایش بهبودی در صورت تشخیص به موقع بیماری
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: ما هیچ وقت اعتقاد نداریم که درمان بی‌اثر می‌شود زیرا داروهای متنوعی استفاده می‌شود و جلوی پیشرفت بیماری را می‌گیرد. از رادیوتراپی نه تنها در مرحله ابتدایی بیماری بلکه در فاز پیشرفته بیماری نیز می‌توان استفاده کرد که باعث افزایش کیفیت زندگی و طول عمر بیمار می‌شود.
وی افزود: با این وجود در این مرحله ممکن است شفای قطعی امکان‌پذیر نباشد و بتوانیم بیشتر بر کنترل بیماری تمرکز کنیم در حالی که در مراحل ابتدایی کشف بیماری ممکن است بیمار بهبود پیدا کند و بیماری کاملاً برطرف شود بنابراین بهبودی بیمار، بستگی به زمان تشخیص بیماری دارد.
یک توصیه مهم به زنان
شهبازیان گفت: به زنان در سنین جوان‌تر توصیه می‌شود که ماهیانه خود را معاینه کنند؛ برای این کار می‌توانند از پزشک بخواهند آموزش‌های لازم را به آنها بدهد.
وی افزود: معاینه ماهانه پس از دوره ماهیانه زمانی که تراکم بافت پستان کمتر است، انجام شود و در صورت مشاهده توده و یا تغییر بهتر است به پزشک مراجعه کنند. این شیوه معاینه به تشخیص به موقع بیماری کمک می‌کند و تشخیص زودرس بیماری در روند درمان تاثیر بسزایی دارد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد