hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > لرستان| تردد در محور مرگ

لرستان| تردد در محور مرگ

استان لرستان ازنظر جغرافیایی موقعیت ویژه‌ای دارد ؛ قرار گرفتن در مسیر شمال به جنوب باعث شده جاده‌های استان یکی از محورهای پرتردد کشور در طول سال باشد اما بسیاری از محورهای درون استان و برون استانی از جمله جاده‌های خرم آباد-پل‌دختر، خرم آباد-کوهدشت، ازنا-شازند و... به دلیل مشکلات جاده‌ای سالانه شاهد تصادفات زیادی است که به همین علت به جاده مرگ نامیده شده‌اند و با وجود وعده‌های مکرر مسئولان، اما به دلایل مختلف از جمله کمبود اعتبار تاکنون چهار خطه کامل نشده و به سرانجام نرسیده‌اند.

مسیرهای با عرض کم، نداشتن خطوط خط‌کشی مناسب، روشنایی ناکافی، کوهستانی و دارا بودن گردنه با پیچ‌های تند و پی‌درپی و نقاط حادثه‌خیز فراوان تنها بخشی از مشکلات محورهای استان لرستان است که نقشی محوری در تصادفات استان دارد و وعده‌های مکرر مسئولان و جلسات پی‌درپی هم دردی از مشکل دوا نکرده است!

سرقت تأسیسات روشنایی در جاده‌ها

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان اظهار داشت: اکثر راه‌های احداث‌شده در استان و در حال احداث استان در کنار هم هستند و این امر موجب شده که تقاطع‌های دوربرگردان استانداردی نداشته باشیم که در این راستا باید اقدام به ایجاد گارد یا نیوجرسی در این زمینه کنیم.عباس شرفی افزود: راه و شهرسازی قراردادی به مبلغ 9 میلیارد تومان برای ایجاد نیوجرسی در جاده‌های استان منعقد کرده  و اداره کل راهداری و حمل نقل جاده‌ای استان نیز دو قرارداد با مبلغ 9 میلیارد تومان در این رابطه منعقد کرده است.مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان عنوان کرد: با این اقدام در جداسازی باندهای در حال احداث جاده‌ای استان اقدام خواهد شد  که بسیار مؤثر است.او  با اشاره به لزوم افزایش ایمنی جاده اشترینان به سمت ملایر، بیان کرد: در این راستا ورود پیداکرده‌ایم و این طرح جز پروژه‌های اولویت‌دار ما در استان است.

شرفی به سرقت تأسیسات روشنایی در جاده‌های استان اشاره کرد و گفت: در این راستا باید نیروی انتظامی همکاری لازم را با اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان داشته باشد.

جاده‌هایی که قتل گاه شدند

سعید رازانی دادستان خرم اظهار داشت: اهمیت مسائل و موضوعات جاده‌ای به‌گونه‌ای است که سبب شده، ریاست کمیسیون ایمنی راه‌ها به استانداران واگذار شود.

او افزود: باید یک فکر اساسی در رفع نواقص فنی جاده‌های استان صورت گیرد، در پرونده‌های تصادفات برون‌شهری که در دستگاه قضایی وجود دارند می‌بینیم که سهم جاده در تصادفات زیاد بوده و بین 30 تا 50 درصد است.

او با تأکید بر رعایت اولویت‌ها در رفع نواقص جاده‌های لرستان بیان کرد:  امروز شاهد این هستیم که پیچ "گیلوران" و "گاورسله" تبدیل به یک قتلگاه شده است و حوادث زیادی در آن رخ می‌دهد. دوربرگردان‌های جاده‌ خرم‌آباد - بروجرد اغلب نامناسب بوده و فاصله آن‌ها از هم زیاد است لذا باید یک فکر اساسی و راهکار مناسب در این رابطه انجام شود.

رفع مشکلات جاده‌های لرستان مصوب اما اجرا نمی‌شود

رئیس پلیس‌راه لرستان  در جلسه کارگروه امنیت راه‌های لرستان گفت: با وجود افزایش هفت‌درصدی ترددها در جاده‌های لرستان میزان تصادفات سیر نزولی دارد، به‌طوری‌که طی پنج ماه نخست امسال کاهش تصادفات داشتیم و اگرچند تصادف گروهی طی شهریورماه رخ نمی‌داد، یکی از استان‌های اول کشور در کاهش تصادفات بودیم.

سرهنگ مرتضی چغلوند عنوان کرد: نواقصی را در سطح محورهای استان داریم که رفع این نواقص در جلسات مصوب می‌شود، اما، عملیاتی نمی‌شوند. یکی از مشکلات ما وجود جاده‌های دوخطه است به‌عنوان‌مثال محور گیلوران وضعیت مناسبی ندارد و در آن شاهد تصادفات فراوانی هستیم. محور پل‌دختر و ازنا - شازند و اشترینان و ... نیز دارای مشکلات فراوانی هستند و این امر منجر به وقوع تصادفات زیادی در آن‌ها می‌شود.

او با تأکید بر اینکه در کاهش تصادفات، 80 درصد ایمنی جاده و فرهنگ‌سازی مهم است و اقدامات چکشی و پلیسی تنها 20 درصد تأثیر دارد، خاطرنشان  کرد: لازم است که در رفع نواقص فنی جاده‌های لرستان تسریع شود.چغلوند اظهار داشت: محور کمربندی خرم‌آباد با وجود ده‌ها مصوبه برای رفع نواقص آن هنوز اصلاح‌نشده است و محورهای روستایی استان نیز نیازمند رفع نواقص فنی هستند.

تشکیل کمیته بررسی تصادفات

سید موسی خادمی استاندار لرستان نیز در این زمینه اظهار داشت: کارگروه ایمنی راه‌ها بایستی محورهای استان و همچنین فراوانی تصادفات و عوامل فوتی در تصادفات رانندگی به‌صورت دقیق شناسایی شوند.

او افزود: مشکلات موجود در جاده‌های استان نیز باید شناسایی و در تمام نقاط باید دلایل وجود این مشکلات نیز اعلام شود.

استاندار لرستان با اشاره به اینکه می‌توان تصادف را تسهیل و یا احتمال تصادف را کاهش داد، عنوان کرد: لازم است که عوامل بروز مشکلات احصا شوند و بخشی از آن‌ها را حداقل رفع کنیم.در این راستا باید برای مشکلات هر محور  راه‌حل‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت تعیین  شود تا شاید بتوانیم بخشی از مشکلات را به‌مرور رفع کنیم.

او با اشاره به اینکه اورژانس نیز باید برنامه خود را در زمینه تسریع در امدادرسانی در حوادث ارائه دهد، خاطرنشان کرد: در این راستا کار فرهنگی و آموزشی نیز باید از سوی دستگاه‌ها انجام شود.استاندار لرستان به تخریب تأسیسات راهداری در استان اشاره کرد و اظهار داشت: نیروی انتظامی، دادستانی و شورای تأمین هر شهرستان باید در این رابطه ورود جدی کرده و با متخلفان در این زمینه برخورد کنند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد