hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > مازندران| هیاهو برای افزایش قیمت

مازندران| هیاهو برای افزایش قیمت

مازندران با تولید بیش از 950 هزار تن برنج سفید 42 درصد برنج کشور را تأمین می‌کند.درحالی‌که این روزها بخش عمده برنج پس از برداشت به خاطر نیاز جدی کشاورزان به نقدینگی از دست آنان خارج‌شده، زمزمه ضرورت افزایش قیمت این محصول به بهانه گرانی همه کالاها هرروز بلندتر می‌شود.

امسال برای نخستین بار با اعلام نرخ خرید تضمینی ارقام محلی برنج از سوی شورای اقتصاد، دست دلالان و سودجویان در زمان برداشت کوتاه شد و بررسی‌ها نشان می‌دهد که هم‌اکنون نیز قیمت برنج در شالی‌کوبی‌های استان بدون افزایش نسبت به زمان آغاز برداشت از 105 تا 107 هزار ریال در هر کیلوگرم عرضه می‌شود.

با این وصف، دلالان و فرصت‌طلبان در بازار محصولات کشاورزی مازندران این بار در لباس دلسوزی برای کشاورزان و به بهانه چند برابر شدن نرخ ارز، ضرورت افزایش قیمت برنج را مطرح می‌کنند، درحالی‌که به گفته شالی‌کوبی داران این محصول به‌اندازه کافی باقیمت یک ماه پیش برای عرضه وجود دارد.

وجود 40 تن برنج سفید در هر شالی‌کوبی

مدیر یکی از واحدهای شالی‌کوبی در بابل و از آگاهان به بازار برنج مازندران گفت: این روزها قیمت بسیاری از کالاهای موردنیاز و مصرفی مردم افزایش چشمگیری یافته است، اما به‌رغم اینکه بیشتر برنج از دست شالی‌کاران خارج‌شده است، قیمت این محصول استراتژیک در شالی‌کوبی‌ها همانند یک ماه قبل است.

احمد قربانی با بیان اینکه هنوز برداشت کشت اول به پایان نرسیده و شاهد اندک شالی برای تبدیل برنج در شالی‌کوبی‌ها هستیم، افزود: اکنون برنج طارم محلی با کمتر از 10 درصد شکستگی باقیمت 108 هزار ریال در این شالی‌کوبی همانند دیگر واحدها موجود است.

او با اشاره به اینکه بیشتر شالی‌کوبی‌های استان مملو از برنج سفید است، گفت: البته عمده این برنج‌ها در اختیار کشاورزان نیست و تقاضا هم از تاجران استان‌های کشور وجود دارد ولی خریدوفروش رونق بالایی ندارد.

قربانی افزود: تا هفته آینده با آغاز برداشت کشت دوم بار دیگر شالی‌کوبی‌ها برای تبدیل شالی به برنج سفید روشن می‌شوند و درنتیجه شاهد ورود برنج جدید و نو به بازار خواهیم بود.

این کارشناس بازار برنج مازندران، کمبود برنج و افزایش قیمت برنج به‌ویژه با برند فریدون‌کنار را فقط هیاهو و التهاب روانی ناشی از افزایش دیگر اقلام به‌ویژه ارز از سوی دلالان و فرصت‌طلبان دانست و تأکید کرد: تفاوت برنج مناطق مختلف مازندران چندان زیاد نیست که بتواند بهانه افزایش قیمت قرار گیرد.

قربانی بیان داشت: دولت در سه سال اخیر با مدیریت صحیح در واردات، ممنوعیت توزیع برنج خارجی در زمان برداشت و حمایت‌های لازم برای کاهش هزینه تولید توانست قیمت این محصول استراتژیک را به نفع شالی‌کاران ساماندهی و رضایت تولیدکنندگان را جلب کند.

جای نگرانی برای توزیع برنج نیست

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 2 کشور مستقر در ساری هم با اشاره به اینکه افزایش چشم‌گیر قیمت برنج در شالی‌کوبی‌های استان فقط هیاهو است، گفت: اگرچه مراکز خرید تضمینی برنج ارقام محلی استان امسال هنوز برنجی را از کشاورزان باقیمت تضمینی دریافت نکردند، اما ذخیره برنج موردنیاز وجود دارد.

سید محمد جعفری با بیان اینکه اعلام خرید تضمینی برنج فقط برای تعیین کارشناسی کف قیمت است، اضافه کرد: اینکه مراکز خرید تضمین برنجی را خریداری نکردند، نشانه موفقیت دولت و کوتاه شدن دست دلالان است.

او توضیح داد: بررسی‌ها نشان داده است که کشاورزان امسال حدود 500 تا یک هزار تومان در هر کیلوگرم بیشتر از قیمت تضمینی دولت محصولشان را در بازار فروخته‌اند.

جعفری گفت: به‌طور یقین با توجه به استراتژیک بودن محصول برنج، اگر دولت نیاز به توزیع برنج برای تنظیم بازار داشته باشد ورود پیدا می‌کند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد