hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > مهمترین اعمال آخرین جمعه ماه صفر

مهمترین اعمال آخرین جمعه ماه صفر

یک کارشناس علوم قرآنی گفت: آماده‌سازی فضای جامعه برای تشکیل حکومت عدل جهانی و آماده‌سازی محیط برای اجرای عدالت و ریشه‌کن شدن درخت ستم از جمله مهمترین اعمال زمینه سازی برای ظهور است.
یدالله بهتاش کارشناس علوم قرآنی پیرامون آخرین جمعه ماه صفر گفت: بعد از گذشت دو ماه محرم و صفر که به عنوان ماه‌های عزاداری «سیدالشهدا (ع)» و یاران با وفای ایشان بوده همچنین توسلاتی که نسبت به «ائمه معصومین (ع)» شکل می‌گیرد ماه ربیع الاول از راه می‌سد و این دوماه با تمام غم‌های خود می‌روند.

وی درمورد توسلات به «ائمه معصومین (ع)» و «امام زمان (عج)» اظهار کرد: باید در نظرداشت که توسلاتی که ما به درگاه «ائمه اطهار (ع)» و حتی «پیامبر اکرم (ص)» در ماه محرم و صفر انجام داده‌ایم قطعا ابتدا به خدمت «امام زمان (عج)» عرضه می‌شود و ایشان را واسطه‌ای به درگاه خداوند متعال برای رفع گرفتاری و مشکلات آرزومندان می‌کنند.

بهتاش در همین راستا ادامه داد: روز‌های آخر صفر مصادف با رحلت «پیامبر اکرم (ص)»، شهادت «امام حسن (ع)» و شهادت «امام رضا (ع)» است که هریک از این روز‌ها نیازمند توسل به این بزرگواران است، همراهی آخرین روز‌های ماه صفر با روز جمعه نیز زمینه را برای توسل بیشتر به «امام زمان (عج)» فراهم می‌کند.
وی در مورد آخرین جمعه ماه صفر بیان کرد: در ابتدا باید رحلت «پیامبر اکرم (ص)»، شهادت «امام حسن (ع)» و شهادت «امام رضا (ع)» را خدمت «امام زمان (عج)» تسلیت بگوییم و ایشان را واسطه‌ای برای رفع موانع و مشکلات جامعه کنیم.

وی وظایف مومنان در زمان غیبت «امام زمان (عج)» را مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد: ایجاد محبت «امام عصر (عج)» در دل دیگران با ذکر احادیث، کرامات، مناقب و فضایل واقعی و معتبر ایشان و عنایت این امام بزرگوار به مردم به عنوان امام مهربان و دلسوز همچنین بزرگ‌داشت شعائر اسلامی همانند عزادارای برای «سیدالشهدا (ع)» و یاران گرامیشان همچنین توجه به سبک زندگی «ائمه معصومین (ع)» و برگزاری مجالس مذهبی برای آشنایی با معارف اسلام رویکردی مهم است.

کارشناس علوم قرآنی شیوه کسب محبت به «امام زمان (عج)» را مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد: دل‌بستگی و محبت به «امام زمان (عج)» و اظهار اشتیاق جهت نزدیک شدن به ظهور ایشان با مداومت در انجام امور خیر و ثواب، مخصوصاً به نیابت از حضرت «ولی عصر (عج)» نظیر بنا‌های عام المنفعه، اطعام مساکین، پرداخت صدقه برای سلامتی ایشان و یا حواله نمودن ثواب‌هایی برای «امام زمان (عج)» امکان پذیر است و به عنوان برترین رویکرد محسوب می‌شود.

بهتاش پیرامون اهمیت زمینه سازی برای ظهور تصریح کرد: آماده‌سازی فضای جامعه برای تشکیل حکومت عدل جهانی و آماده‌سازی محیط برای اجرای عدالت و ریشه‌کن شدن درخت ستم از جمله مهمترین اعمال زمینه سازی برای ظهور است.

وی ویژگی‌های یک منتظر «امام زمان (عج)» را مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد: رعایت تقوا، خود را در محضر خدا دانستن، ترک گناه و خشکانیدن زمینه گناه در جامعه عواملی مهم و تاثیر گذار بر ظهور هستند، اما رعایت تقوا به عنوان ویژگی یک منتظر در صدر فعالیت‌ها قرار دارد این مهم درقرآن کریم نیز مطرح شده، خداوند متعال در آیه ۱۰۲ سوره آل عمران پیرامون تقوی به بندگان خود فرموده‌اند: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ،‌ای اهل ایمان، از خدا بترسید چنانچه شایسته خدا ترس بودن است، و نمیرید جز به دین اسلام».

بهتاش به اعمال جمعه‌های انتظار اشاره و خاطرنشان کرد: انجام غسل جمعه و خواندن سوره جمعه مستحب است البته خواندن نماز جمعه به جماعت یکی از مهمترین اعمال روز جمعه به شمار می‌رود که اکنون بخاطر بیماری کرونا امکان پذیر نیست همچنین دعای ندبه در روز جمعه یکی از پر فضیلت‌ترین اعمال برای منتظران «امام زمان (عج)» است همچنین وارد شده که صدقه دادن در این روز ارزنده بوده بر طبق یک روایت ثواب صدقه دادن در شب و روز جمعه، هزار برابر اوقات دیگر است، نکته آخر بیان صد مرتبه صلوات و صد مرتبه اَستَغفِرُاللهَ رَبَّی وَ اَتُوبُ اِلَیهِ، بسیار پر فضیلت است.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد