hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > ضربه شدید کرونا به معیشت مردم محروم جزیره هرمز/ معیشت جزیره‌نشینان وابسته به حضور گردشگران

ضربه شدید کرونا به معیشت مردم محروم جزیره هرمز/ معیشت جزیره‌نشینان وابسته به حضور گردشگران

نبود گردشگر به دلیل شیوع ویروس کرونا و ممنوعیت تردد گردشگران سبب شده تا تنها راه کسب درآمد اهالی جزیره هرمز و شناورهایی که اقدام به حمل و نقل گردشگران می‌کردند، مسدود و معیشت مردم این جزیره تحت تاثیر شوک ناشی از کرونا قرار بگیرد.
کرونا مهمان ناخوانده‌ای که نه تنها جان مردم بلکه اقتصاد جوامع بشری را با مشکل مواجه کرده و با چرخش آزادانه خود؛ زندانی پر از سلول‌های خانه نشینی و گرسنگی را در جهان ایجاد کرده است.
یکی از مکان‌هایی که کرونا تیر خلاص را به معیشت مردم زد و تأمین نیازهای اولیه را دچار چالش کرد، جزیره هرمز بود که مردم آن مستقیما از طریق گردشگران درآمد کسب می‌کردند.
این جزیره به دلیل دارا بودن مکان‌های تاریخی همواره مورد توجه مردم سراسر جهان بوده و هر ساله در فصول مختلف سال به ویژه تعطیلات عید، گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کرد.
اما با ظهور ویروس کرونا در جهان و ممنوع شدن تجمع و سفرهای غیر ضروری تنها راه معیشت مردم جزیره هرمز بسته شده است.
در این بین شناورهای دریایی که وظیفه حمل و نقل مسافران را بر عهده داشتند، نیز به دلیل نبودن مسافر و گردشگر در جوار اسکله‌های هرمز، قشم و بندرعباس به حالت تعلیق در آمدند و به گل نشسته‌اند. 
متأسفانه این موضوع باعث شده تا عده زیادی از مردم جزیره هرمز، مالکان و کارکنان شناورها به دنبال راه حلی باشند که از طریق آن معیشت خود و خانواده را تأمین کنند. 
عزیزالله کناری فرماندار بندرعباس در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، اظهار کرد: ترددهای دریایی با شیوع ویروس کرونا به شدت کاهش داشته و جزیره‌های قشم و هرمز که در روزهای قبل از ویروس کرونا، همه روزه پذیرای گردشگران زیادی بودند متأسفانه در حال حاضر، ورود گردشگر و مسافر به این جزایر به شدت روند کاهشی داشته است. 
وی ادامه داد: این کاهش تردد گردشگر علاوه بر اینکه مشاغل موجود در جزایر که با حضور گردشگر درآمد کسب می‌کردند را تحت تأثیر قرار داده، متأسفانه شناورهای دریایی که هزینه‌های سنگینی متحمل می‌شوند را با مشکلاتی مواجه کرده است.
کناری با اشاره به اینکه نرخ کرایه شناورها توسط ستاد تنظیم بازار، با تشکیل کمیسیون در این زمینه مصوب و یا اصلاح می‌شود، افزود: در حال حاضر چهار سرویس از بندرعباس به هرمز و بلعکس وجود دارد.
کناری با اشاره به اینکه برنامه زمانبندی حرکت شناور با نظر مردم، تنظیم شده است، افزود: حرکت شناورها در ساعات 7 صبح، 13 بعد از ظهر، 17 عصر و 21 از بندرعباس به سمت هرمز صورت می‌گیرد.
وی با بیان اینکه متاسفانه جمعیت کمی با شناورها تردد می‌کنند، ادامه داد: از هرمز به بندرعباس نیز دو سرویس وجود دارد.
فرماندار بندرعباس افزود: در شهریورماه سال جاری شناورهای مسافربری قشم از جا به جایی مسافران امتناع می‌کردند که با بررسی‌های انجام‌شده مصوب شد که تا زمانی که شرایط فعلی شیوع کرونا پایان یابد و گردشگران برای سفر به جزایر حضور پیدا کنند، حق شهروندی از مردم هرمز سلب و سفرهای آنان به مقصد قشم با نرخ مصوب برای گردشگران انجام شود.
کناری گفت: در حال حاضر روزانه دو سرویس به قشم از هرمز به قشم و بلعکس با نرخ 23 هزارتومان انجام می‌شود اما متاسفانه تعداد مسافرین به دلیل شیوع ویروس کرونا بیش از حد پایین است.
وی خاطر نشان کرد: اهمیت این مسئله موجب شد تا جلسه‌ای با مدیران تورهای گردشگری برگزار شود و در این جلسه مقرر شد که هر کدام از آنها روزانه ده نفر گردشگر جذب کرده تا به جزایر هرمز و قشم سفر کنند، در این صورت روزانه 100 گردشگر به هرمز و قشم تردد می‌کنند که با عملی شدن این مسئله بازهم حق شهروندی برای هرمز نشینان فعال خواهد شد.
لازم به ذکر است در چند روز گذشته نیز مالکان شناورهای دریایی مجدد از نبود مسافر و کاهش درامد خود گلایه داشتند؛ اما حضور گردشگر آن هم در روزهای کرونایی با وجود درآمدزایی می‌تواند زمینه شیوع بیشتر این ویروس در این جزایر که از امکانات درمانی کمی برخوردار هستند را فراهم کند.
به همین دلیل مسئولان باید به جای جذب گردشگر از طریق تورهای گردشگری به دنبال راه حلی باشند که ضمن درآمدزایی خطری برای سلامتی مردم نداشته باشد و شیوع ویروس کرونا را تشدید نکند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد