hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > سمنان| ردپایی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان وجود ندارد

سمنان| ردپایی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان وجود ندارد

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان درباره آخرین وضع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان می‌گوید: تاکنون موردی از ابتلا به بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان سمنان گزارش نشده است و واحدهای صنعتی در سال‌های اخیر پاک بوده و تنها در سال گذشته، یک مورد از یک واحد روستایی گزارش و بلافاصله مهار شد.


 محمد سعیدی اظهار داشت: در حال حاضر و در پایش‌های انجام‌شده در مرغداری‌ها و مراکز روستایی، مشخص شد که ردپایی از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان وجود ندارد و استان سمنان از این حیث پاک است.

سعیدی اظهار داشت: در سال گذشته، 150 هزار قطعه مرغ غیرمجاز که مظنون و ناقل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بودند، در استان سمنان شناسایی و به‌طور کامل معدوم شدند. مدیرکل دامپزشکی استان سمنان اقدامات این اداره کل را در راستای ارتقای سطح ساختاری واحدهای تولیدی، حوزه صنعتی، آموزش، ترویج و اطلاع‌رسانی، همراهی و هماهنگی مرغداران در پیشگیری و مهار این بیماری دخیل دانست.

سعیدی به تشدید نظارت بر کشتارگاه‌های مرغ و خودروهای حمل واحدهای دامی اشاره کرد و گفت: تمام واحدهای دام و طیور به‌طور مرتب ضدعفونی و شست‌وشو شده و با صدور گواهی حمل تمام محموله‌های دام و مرغ آر مبدأ تا مقصد کنترل می‌شود.

او با بیان اینکه اکنون وضع خوب بوده و خطری استان سمنان را تهدید نمی‌کند، اضافه کرد: با توجه به پیش‌رو بودن فصل سرد و کوچ پرندگان آزادپرواز، تالاب‌ها، سدها و محلات اسکان موقت پرندگان به‌طور دائم پایش می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان تصریح کرد: محل اسکان موقت پرندگان مهاجر که ممکن است به اسکان دائم هم تبدیل شود، با هماهنگی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان، پایش و بررسی دائمی می‌شود. سعیدی بیان کرد: ستاد آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان سمنان به‌طور مرتب تشکیل جلسه داده و با رصد وضع، سعی می‌کند این بیماری مانند چهار سال گذشته در استان کاملا مهار باشد. او بیان کرد: به‌منظور پیشگیری از این بیماری، بهره‌برداران حوزه صنعت، پرورش‌دهندگان طیور روستایی و دامی باید توصیه‌های دامپزشکی را جدی بگیرند. مدیرکل دامپزشکی استان سمنان افزود: در تارنمای سازمان دامپزشکی، آموزش‌های لازم درج‌شده و سامانه 1215 نیز به‌صورت آنلاین و 24 ساعته آماده پاسخگویی به سؤالات است. سعیدی محصور کردن طیور بومی و تداخل آنان با پرندگان آزادپرواز، استفاده از لباس کار، دستکش و کفش مخصوص افرادی که با دام و طیور سروکار دارند را به‌منظور پیشگیری از این بیماری ضروری دانست.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد