hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > کمبود و افزایش قیمت روغن نباتی در بازار خراسان رضوی

کمبود و افزایش قیمت روغن نباتی در بازار خراسان رضوی

روغن نباتی و مایه در هفته‌های اخیر افزایش قیمت داشته و از سوی دیگر در برخی شهرستان‌های خراسان رضوی کمیاب نیز شده است.
حدود دو هفته قبل بود که صحبت از افزایش قیمت روغن نباتی در بین مردم گوش به گوش شد و آرام آرام افزایش قیمتها شروع شد.
اما کسی فکر نمی‌کرد که بعد از گذشت دو هفته جدای از افزایش قیمت این روزها روغن نباتی در بازار کم یاب شود و مردم از این مغازه به آن مغازه به دنبال آن هستند.
خانم خانه‌داری که برای خرید روغن به یکی از سوپر مارکت‌های خیابان سعدی گناباد مراجعه کرده بود در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: چند روز شده که به دنبال روغن نباتی مغازه‌ها را می‌گردیم اما متاسفانه هنوز نتوانسته‌ایم خرید کنیم.
وی ادامه داد: قبلا قیمت‌ها بالا بود اما این روزها با همان قیمت بالا نمی‌توانیم تهیه کنیم و مسئولان باید فکری بردارند زیرا با این وضعیت اقتصادی باز کمبود روغن نباتی دیگر درد اضافه‌ای است.
آقایی جوان که به یکی از فروشگاه‌ها در خیابان امام خمینی (ره) گناباد مراجعه کرده بود در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: افزایش قیمت باید دارای یک شیب ملایم باشد اما قیمت روغن بسیار با شیب بالایی بوده و در این وضعیت اقتصادی فشار زیادی به ما وارد می‌شود.
وی افزود: قیمت یک 5کیلویی روغن نباتی از حدود 50 هزار تومان ظرف مدت یک هفته  به 100 هزار تومان رسیده یعنی افزایش قیمت صد در صدی و چه کسی باید بر این وضعیت نظارت کند؟
آیا افزایش قیمت صورت نگرفته؟
چندی پیش امیر هوشنگ بیرشک دبیر انجمن صنایع روغن نباتی اعلام کرده بود با اشاره به اینکه کمبود ذخایر روغن نباتی در نیمه دوم سال شایعه‌ای بیش نیست، تا آخر سال برنامه‌ای برای افزایش قیمت این کالا نداریم.
وی با بیان اینکه بانک مرکزی وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی و بخش خصوصی تلاش زیادی برای تأمین روغن کشور می‌کنند، افزود: بنده این اطمینان را می دهم که در تأمین روغن برای 6 ماه دوم سال مشکلی نخواهیم داشت.
بیرشک ادامه داد: در اواخر هر دولت چنین مباحثی مطرح می‌شود، اما در تأمین روغن و قیمت آن مشکلی نداریم و تا آخر سال برنامه‌ای برای افزایش قیمت روغن نداریم.
این فعال بخش خصوصی با اشاره به اینکه تأمین روغن خانوار اولویت اول دولت و بخش خصوصی است، بیان کرد: تمام تلاش ما این است که هیچ کمبودی در این زمینه نداشته باشیم.
وی درباره آخرین وضعیت قیمت روغن عنوان کرد: طی یک ماه قبل قیمت روغن مایع 12 درصد و روغن جامد 14 درصد افزایش یافته است.
بیرشک با اشاره به دلایل عقب ماندگی طرح دانه‌های روغنی طی سال‌های اخیر گفت: بنده تصور می‌کنم روی صحبت مسئولان وزارت جهاد کشاورزی با وزارت صمت است چرا که همه وارداتی که ما انجام می‌دهیم زیر نظر وزارت صمت صورت می‌گیرد و تمام سهمیه‌ها توسط این وزارتخانه تخصیص داده می‌شود و عقب ماندگی طرح هیچ ارتباطی به واردات ندارد.
دبیر صنایع روغن نباتی کشور ادامه داد: تصور بنده این است که طرح دانه‌های روغنی طی سال های اخیر رشد خوبی داشته و اگر بحث عقب ماندگی مطرح شود، شرایط دیگری در آن مؤثر بوده؛ با این حال ما تابع تصمیمات دولت هستیم. اگر به ما بگویند روغن خام وارد کنید، این کار را انجام می‌دهیم و اگر هم بنا بر تقویت تولید داخل باشد و تصمیمات دیگری اتخاذ کنند ما همان تصمیمات را اجرا خواهیم کرد.
وضعیت روغن در ماه‌های آینده بهتر می‌شود
هادی ایزدی رئیس اداره صنعت معدن و تجارت گناباد نیز در گفتگو با خبرنگار تسنیم در گناباد اظهار داشت: با توجه به موضوع کمبود روغن نباتی در سطح شهر سریع بازرسی از انبارها و شرکت‌های پخش را در دستور کار قرار داده‌ایم تا کسی روغن را انبار نکرده باشد و همه وارد بازار شود.
وی افزود: به صورت کلی کمبود روغن نباتی در شهرستان مربوط به گناباد تنها نیست و مربوط به کل کشور است و این کمبود سراسری است زیرا روغن خام وارد کشور می‌شود و در کارخانه‌ها فرآوری می‌کنند.
رئیس اداره صنعت،معدن و تجارت گناباد تصریح کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته به کم کم روغن وارد شهرستان می شود و بازار از این وضعیت خارج خواهد شد و پیش بینی ما این است که قیمت‌ها نیز کاهش داشته باشد.
ایزدی بیان داشت: در حال حاضر برخی واسطه‌ها روغن را در برخی نقاط توزیع می‌کنند که این روند اشتباه است و باید روغن توسط فروشگاه‌های زنجیره‌ای و شرکت‌های پخش صورت گیرد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد