hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > گلایه شهروندان سنندجی از زباله‌های رها شده در سطح شهر/ زندگی در مناطق حاشیه‌ای غیرقابل تحمل‌تر شد

گلایه شهروندان سنندجی از زباله‌های رها شده در سطح شهر/ زندگی در مناطق حاشیه‌ای غیرقابل تحمل‌تر شد

سطل‌های زباله سطح شهر سنندج به دلیل کوچکی و فاقد درب بودن، جوابگوی نیاز شهروندان نبوده و منجر به بروز مشکلات زیادی در سطح معابر و کوچه‌ها شده است.

تولید زباله یکی از موارد گریزناپذیر زندگی مدرن است. زباله‌هایی که هنوز راه‌حل اصولی برای تفکیک آن از مبدأ لحاظ نشده و متأسفانه شهروندان سنندجی چاره‌ای جز سپردن این زباله‌ها به سطل‌های زباله شهرداری ندارند. امری که با افزایش جمعیت شهری سنندج در کنار گسترش حاشیه‌نشینی در آن؛ علاوه‌بر افزایش تولید حجم زباله، خِود سطل‌های زباله را نیز به دلیل ناکارآمد بودن آنها چالشی کثیف و غیرقابل تحمل بدل ساخته و در ادامه منجر به اعتراض شهروندان نسبت به وضعیت کنونی سطل‌های تعبیه شده برای دپوی زباله در سطح معابر و کوچه‌ها گردیده است.

سطل‌های پلاستیکی بسیار کوچک است

«محمد قادری»، شهروند سنندجی با اشاره به اینکه سطل‌های زباله‌ای که در سطح کوچه‌ها و معابر استفاده می‌شود نسبت به جمعیت ساکن در آن مناطق کوچک است، گفت: این سطل‌ها جوابگوی حجم زباله تولیدی را ندارند و در بسیاری از موارد شاهد دپوی زباله در اطراف سطل هستیم.

وی افزود: زباله‌ها در شب گردآوری شده و به همین خاطر در این فاصله با پس دادن آب، کثیف شدن محیط و ایجاد بوی نامطبوع را منجر می‌شوند.

این شهروند سنندجی با ذکر اینکه غالباً به دلیل حجم بالای زباله درب سطل‌های زباله بسته نمی‌شوند و یا از جا کنده شده است، تصریح کرد: مردم برای رهایی از زباله‌هایشان چاره‌ای ندارند و به همین خاطر کیسه‌های زباله خود را در کنار سطل روی هم تلنبار می‌کنند.

زباله‌گردها قوز بالا قوز شده‌اند

«سیروان محمدی» دیگر شهروند سنندجی نیز با اعلام اینکه علاوه‌بر کوچکی سطل‌ها، زباله‌گردان نیز بر آشفتگی ناشی از وجود زباله در سطح معابر دامن می‌زنند، گفت: در طول شبانه‌روز به‌طور متوسط دو یا سه زباله‌گرد، سطل‌های زباله را زیر و رو کرده و این باعث می‌شود تمامی کیسه‌های زباله پاره و زباله‌ها در سطح زمین پراکنده شوند.

وی افزود: دلیل اینکه این افراد کیسه‌ها را پاره می‌کنند، پیدا کردن فلزات، پلاستیک، آهن و یا هر چیزی که امکان فروش آن به مراکز بازیافت را داشته باشد، است.

این شهروند سنندجی با تأکید بر اینکه اگر سطل‌های زباله به‌صورت مجزا امکان تفکیک زباله از مبدأ را برای شهروندان فراهم می‌ساخت، دیگر شاهد چنین صحنه‌های کثیفی از ریخت و پاش زباله‌ها نبودیم، خاطرنشان کرد: شهرداری می‌تواند با ورود به این موضوع نسبت به تهیه سطح‌های فلزی درب‌دار که امکان تفکیک زباله از مبدأ را فراهم می‌سازد، مانع از تکرار این فجایع شود.

وی گسترش زباله‌گری را قوز بالای قوزی دانسته که این روزها گریبانگیر زندگی شهری شده و گفت: هر چند این افراد بخشی از زباله‌های بازیافتی را جمع‌آوری می‌کنند اما در مقابل تبعات کارشان مناسب نبوده و مشکلات زیادی را به دنبال دارد.

محمدی با درخواست اینکه زباله‌گردان شناسایی و به محل بازیافت زباله انتقال داده شوند، دلیل این درخواست را این‌گونه شرح داد: دسته‌ای از این افراد معتاد بوده و گروه دیگر برای تأمین مخارج زندگی خود و خانواده‌هایشان دست به چنین کاری زده‌اند، این کار در ذات خود مشکلی نداشته و حتی در صورت اجرای اصولی می‌توانست بسیار مفید نیز واقع شود اما اجرای آن به این شکل که فرد کیسه زباله‌ها را پاره کرده و پس از آنکه کار خود را پایان داد، زباله‌ها را به همان شکل رها می‌کند و می‌رود درست نیست، به همین خاطر بهتر است این اقدام منع شده و با شناسایی و انتقال این افراد به مراکز بازیافت زباله بتوان به صورت صحیح از خدمات آنان استفاده کرد.

زباله‌ها زمینه تجمع حیوانات موزی و شیوع بیماری را فراهم می‌کنند

«فرانک حسینی» دیگر شهروند سنندجی است که نسبت به وضعیت گردآوری زباله‌ها شاکی بوده و اعلام کرد: متأسفانه حجم زباله‌های تولیدی توسط شهروندان بسیار زیاد است و به همین خاطر زباله‌ها به یکی از اعضای هر محله تبدیل شده‌اند و برای خود هویت یافته‌اند.

وی افزود: در هر کوچه و گذری با غولی از زباله روبه‌رو هستیم که در کنار آن سگ و گربه با انواع حشرات موزی ضیافت گرفته و این به نگرانی برای مادرانی که فرزندان کوچک دارند بدل شده چراکه کودکان در کوچه بازی کرده و در معرض آسیب هستند.

حسینی با تأکید بر اینکه سطل‌های زباله کنونی در سطح شهر اصلاً مناسب نیستند، گفت: سطل‌های زباله باید در اندازه‌ای باشد که حیوانات نتوانند از آن بالا رفته و در عین حال درب‌دار باشد تا از شیوع و گسترش کثیفی و میکروب جلوگیری کند.

این شهروند سنندجی با ذکر اینکه متأسفانه سطل‌های پلاستیکی سبز رنگ موجود در سطح شهر چنین قابلیت‌هایی را ندارند، ادامه داد: اگر توجه داشته باشید می‌بینید که این سطح‌ها یا بر روی زمین افتاده و یا اینکه آنقدر کوچک است که به زودی پر شده و مردم مجبور هستند زباله‌هایشان را در کنار آن رها کنند.

سطح معابر کثیف و شیرابه‌دار است

«محمدحسین جعفری» یکی دیگر از شهروندان سنندجی نیز با اعلام اینکه زباله‌ها علاوه‌بر آلودگی بصری که دارند، به‌دلیل شیرابه‌ای که تولید می‌کنند بسیار خطرآفرین هستند، گفت: در محل قرارگیری سطل‌های زباله، سطح موزاییک، آسفالت یا زمین به دلیل پس دادن شیرابه کثیف و بوی نامطبوعی را به خود گرفته است.

وی افزود: این شیرابه قابل پاک شدن نیست و باید منتظر ماند تا بارانی ببارد.

این شهروند سنندجی با اشاره به اینکه شیرابه علاوه بر آلودگی محیط، خاک و آب را نیز آلوده خواهد کرد، از مسئولان درخواست کرد: هر چه سریع‌تر نسبت به رفع این مشکل و مقابله با آن چاره‌ای اندیشیده شود چراکه اگر وضع به همین منوال پیش برود، انتظار وقوع بحران ناشی از آلودگی دور از تصور نخواهد بود.

زندگی در مناطق حاشیه‌ای غیرقابل تحمل‌تر از سایر نقاط است

«محمد مارابی» دیگر شهروند سنندجی است که نسبت به عدم توجه مسئولان و شهرداری نسبت به وضعیت زباله در سطح مناطق حاشیه شهر به ویژه نایسر گله‌مند بوده و در این خصوص گفت: در مناطق حاشیه‌ای به دلیل آسفالت نبودن کوچه‌ها، زباله‌ها در کنار تیرهای برق و سطل‌های زباله بی‌درب قرار گرفته و تا شب هنگام با خاک در ارتباط است.

وی افزود: در این مناطق تعداد سگ و گربه‌ها نسبت به مرکز شهر بیشتر بوده و به همین خاطر پارگی نایلون‌ها زباله بیشتر رخ می‌دهد.

این شهروند سنندجی با اذعان به اینکه جمعیت بالای مناطق حاشیه‌ای زمینه تولید بیشتر زباله را فراهم ساخته است، گفت: این امر تأکید می‌کند که شهرداری نسبت به تخصیص سطل‌های زباله متناسب با جمعیت مناطق یک نسخه واحد را نپیچید.

مارابی با تأکید بر اینکه، مردم توان تفکیک زباله‌های خود را از مبدأ ندارند، عادی‌سازی تصاویری از دپوی زباله‌های ریخته شده بر زمین را قبول کرد، خاطرنشان کرد: جمع‌آوری زباله یکی از وظایف شهرداری است که انتظار می‌رود با توجه به اینکه با سلامت و بهداشت عمومی در ارتباط است، در این خصوص سهل‌انگاری نکرده و هرچه سریع‌تر نسبت به تغییر سایز و نوع سطل‌های زباله اقدام شود.

پاسخ شهرداری به چرایی زباله‌های رهاشده در سطح شهر سنندج

صلاح وکیلی، مسئول روابط‌عمومی شهرداری سنندج نیز در این‌باره در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه نیروهای زحمت‌کش شهرداری شبانه آشغال‌ها را به‌صورت منظم جمع‌آوری کرده اما شهروندان در طول روز زباله‌ها را سر کوچه گذاشته و اصلاً رعایت نمی‌کنند، اظهار داشت: متأسفانه صبح‌ها کارمندان که از خانه بیرون آمده، زباله را با خود آورده و به‌خاطر راحتی کار سر کوچه خودشان، آشغال گذاشته در حالی‌که کمی آنطرف‌تر سطل‌های زباله نصب شده است.

وی با بیان اینکه امکان 2 بار برداشت زباله در طول روز و شب برای نیروهای خدمات شهری شهرداری سنندج فراهم نیست، افزود: از مردم خواهش می‌کنیم که زباله‌هایشان را در هرجایی نریزند، چراکه ریختن زباله در داخل سطل‌ها بیشتر از 5 دقیقه زمان نمی‌برد.

مسئول روابط‌عمومی شهرداری سنندج با ذکر اینکه امسال شهرداری یک میلیارد تومان برای خرید سطل زباله هزینه کرده است، تصریح کرد: از اصحاب رسانه انتظار می‌رود در ترویج فرهنگ‌سازی اینکه «شهروندان آشغال را در هر کوچه و خیابانی نریزند»، همکاری کرده و مردم هم به این امر مهم توجه کنند تا بوی بد زباله‌ها باعث نگرانی سایر شهروندان نشود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد