hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > قیمت سکه و طلا همچنان می‌تازد / فروش طلافروشی‌ها به صفر رسید

قیمت سکه و طلا همچنان می‌تازد / فروش طلافروشی‌ها به صفر رسید

 رئیس اتحادیه طلا و جواهرفروشان شیراز درباره احتمال ورشکستگی برخی از واحدهای طلافروشی‌ هشدار داد و گفت: با گرانی طلا، فروش طلافروشی‌ها نزدیک به صفر رسیده است.
حوالی ساعت 10 صبح برای تهیه گزارش کرونا و حضور مردم در سطح شهر سری به بازار زدم، در مسیر برگشت به سمت بازار زرگرها آمدم، بازار طلا حال و روز خوشی نداشت و مردم توان خرید طلاجات را نداشتند و زرگرها نیز از کسادی وضعیت موجود نیز ناراضی بودند.
شرایط اقتصادی کنونی طوری است که مردم پولی ندارند و حتی در فراهم کردن مایحتاج اولیه زندگی خود مانده‌اند چه برسد به اینکه طلا بخرند. از آن سو بسیاری از زرگرها هم به فکر تعویض شغل خود هستند از اینکه فروشی ندارند اما باید مالیات بدهند، بیشتر فروشندگان هم مغازه‌ها را جمع کرده‌اند چون قادر به پرداخت اجاره بها نیستند.
در ادامه مسیر به سراغ یک زوج جوان رفتم، مریم در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در شیراز، اظهار داشت: بازار طلا امروز به جای ایجاد حس شادی برای زوج‌های جوان به یک عامل استرس‌آور مبدل شده است و همچنین عاملی برای اختلاف خانواده‌هایی که مادیات برای آنها مهم به شمار می‌رود نیز شده است.
وی افزود: وارد بازار زرگرها که شدیم قیمت‌ها انقدر بالا بود که از خرید سرویس طلا صرف نظر کردیم با این حال حتی نتوانستیم یک حلقه جفت مناسب با هزینه در نظر گرفته شده خریداری کنیم.
این شهروند شیرازی ادامه داد: این وضع بسیاری از زوج‌های جوان شده و ما ناچار شدیم، برای خرید راه نقره فروشی و زیورآلات بدلی را در پیش بگیریم و سرویس نقره و حلقه ست نقره بخریم البته قیمت نقره نیز بالا بود و اینکه هزینه‌ای که به آن اختصاص داده می‌شود، نمی‌توان در زمان فروش حتی یک پنجم و کمتر آن را برگرداند.
ایزدی دیگر شهروند شیرازی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم، بیان کرد: این روزها همه مردم تماشاگر ویترین‌های طلافروشی شده‌اند و کمتر کسی می‌تواند دست در جیبش کند و چند گرم طلا بخرد.
وی بیان کرد: همسر من همیشه آرزوی داشتن یک گردنبند طلا را داشت و من چندین ماه، پس‌انداز کرده بودم و از همه خرج‌های اضافه زده بودم تا بتوانم یک گردنبند برایش بخرم. با این حال اما قیمت‌ها آنقدر بالا رفت که پس انداز من به اندازه خریدن یک ربع سکه هم نرسید و رویای خریدن آن گردنبند بر سرم آوار شد.
محمودی دیگر شهروند شیرازی، بیان کرد: من و بسیاری از افراد باید خریدن طلا را در خواب ببینیم و حسرت آن را با بدلیجات جبران کنیم. سرویس‌هایی که به ویترین‌های طلافروشی‌ها آویزان شده، مشتری‌های خاص خودش را دارد و دیگر مردم عادی و حتی قشر متوسط به بالا هم نمی‌توانند طلا بخرند. نوعروس‌هایی می‌شناسم که در حسرت یک حلقه ازدواج طلا به خانه بخت رفتند و افزایش افسارگسیخته قیمت تابلوهای طلافروشان، آنها را به این فکر انداخت تا با حلقه بدل، راهی سفره عقد شوند.
وی گفت: زمانی همه برای اهدای کادو به عروس و دامادها، طلا هدیه می‌دادند اما در حال حاضر کار به جایی رسیده که حتی داماد هم نمی‌تواند یک حلقه طلا برای همسرش تهیه کند. خانواده دامادها، شرمنده عروس‌هایشان شده‌اند و همین مسئله، گاه موجب به هم خوردن وصلت و دلخوری‌های شدید بین خانواده‌هایی می‌شود که درک درستی از شرایط نابه سامان بازار طلا ندارند.
محمدحسین مستغنی، رئیس اتحادیه طلا و جواهرفروشان شیراز در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در شیراز، با اشاره به افزایش قابل توجه قیمت سکه و طلا در چند ماه‌های اخیر، اظهار داشت: امسال باتوجه به شیوع بیماری کرونا و به دنبال آن افزایش قیمت سکه و طلا، قدرت خرید طلا به شدت کاهش یافته و مردم به سختی می‌توانند اقدام به خرید طلا و جواهر کنند و حتی می‌توان گفت خریدها به صفر رسیده است.
وی همچنین کمبود نقدینگی و نگرانی مردم از کاهش قیمت‌ها و ضرر کردن در شرایط کنونی بازار را علت اصلی کاهش خرید طلا دانست و افزود: اگر خرید و فروشی هم در بازار وجود دارد در واقع شهروندان آنچه در پس اندازهای جاری خود داشتند تبدیل به طلا می‌کنند.
رئیس اتحادیه طلا و جواهرفروشان شیراز بیان کرد: با توجه به اینکه در ماه‌های محرم صفر با یک کاهش خریدی روبه رو هستیم اما امسال با کاهش بسیاری بالایی روبه‌رو شدیم، تنها نرخ دلار است که بر قیمت طلا اثر دارد و با کاهش پیدا کردن نرخ دلار طلا هم کاهش پیدا می‌کند.
مستغنی با اشاره به اینکه رکود بازار طلا به کارگاه‌های تولیدی نیز سرایت کرده است، ادامه داد: در هفته گذشته شاهد ورشکستگی یک طلافروش در کلانشهر شیراز بودیم و این ورشکستگی بر روی دیگر مغازه‌داران نیز تاثیرگذار است.
رئیس اتحادیه طلا و جواهرفروشان شیراز تعداد واحدهای صنفی طلافروشی در کلانشهر شیراز را 500 واحد اعلام کرد و درباره در معرض خطر بودن مغازه‌های طلافروشی نیز هشدار داد و گفت: با توجه به گرانی طلا، طمع سارقان زیاد شده و خطر سرقت به شدت طلافروشی‌ها را تهدید می‌کند.
وی با اشاره به اینکه تمامی مغازه‌ها به دوربین‌ و ایستگاه نگهبانی مجهز است، اما خواستار بیشتر گشت‌های نیروی انتظامی برای امنیت این صنف شد.
مستغنی با اشاره به اینکه در سال جاری شاهد 3 مورد حمله و سرقت به مغازه‌های طلافروشی در خیابان 20 متری سینماسعدی و یک مورد در خیابان مشیرفاطمی شیراز بودیم، گفت: خوشبختانه 3 سرقت ناکام ماند.
رئیس اتحادیه طلا و جواهرفروشان شیراز در ادامه با بیان اینکه بازارهای مالی قابل پیش بینی نیست و یا سود است یا زیان، گفت: متاسفانه شهروندان اخیرا برای خرید و یا فروش طلای ارزان قیمت به سایت‌هایی در فضای مجازی از جمله دیوار رو آوردند که اغلب طلای تقلبی و یا سرقتی هستند.
وی با بیان اینکه معاملات طلا و سکه در فضای مجازی بدون مجوز است، گفت: امکان رسیدگی به افراد خسارت دیده و تخلفات رخ داده در این بخش وجود ندارد همچنین از مردم میخواهیم نسبت به معرفی کارگاه های زیرزمینی طلا در این زمینه اطلاع‌رسانی کنند همانطور که در این مورد هیچ‌گونه گذشت نداریم و به جد پیگیر هستیم.
مستغنی با انتقاد و گلایه شدید نسبت به دریافت مالیات از صنف طلافروشان، تصریح کرد: 90 درصد مالیات‌های سنگین را صنف طلا و جواهر متحمل می‌شود، هر چند که هیچ طلافروشی در شیراز بدهی مالیاتی ندارد اما متاسفانه اداره امور دارایی به این صنف فشار بسیاری می آورد.
به گزارش تسنیم بااین‌حال و با وجود آنکه نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی برای قیمت طلا داشت، اما به نظر می‌رسد سال پیش‌رو سال سختی در انتظار بسیاری از کسب‌وکارها و به‌تبع آن طلافروشان باشد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد