hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > مردم طلای بدون کُد شناسایی خریداری نکنند

مردم طلای بدون کُد شناسایی خریداری نکنند

مدیرکل استاندارد استان اصفهان از مردم خواست تا مصنوعات طلای فاقد کُد شناسایی خریداری نکنند زیرا علاوه بر تحمیل خسارت، امکان پیگیری هم وجود ندارد. 
محمود فرمانی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: همه واحدهای تولیدی طلای دارنده پروانه استاندارد، ملزم به حک کردن کد شناسایی بر روی مصنوعات طلا هستند که در استان اصفهان این کد با حرف انگلیسی  E آغاز می‌شود.
 
وی افزود: پس از حرف انگلیسی یک عدد باید حک شود که نشانه کد شناسایی طلا و شماره کارگاه تولیدی دارنده پروانه از اداره کل استاندارد است.
 
فرمانی تصریح کرد: مصنوعات طلایی که در بازار عرضه شود و فاقد کد شناسایی باشد مانند محصولات دیگری است که علامت استاندارد نداشته باشد و توزیع آن ممنوع می‌باشد.
 
مدیرکل استاندارد استان اصفهان تاکید کرد: اگر مردم هر نوع محصولی از جمله مصنوعات طلا خریداری کنند که استاندارد نداشته باشد اگر از محل آن دچار ضرر و زیان شدند امکان پیگیری و احقاق حق وجود ندارد.
 
فرمانی با بیان اینکه تا کنون برای یکهزار و ۵۸۸ واحد تولیدی طلا در استان کد شناسایی صادر شد، گفت: از بین آنها در زمان حاضر ۴۸۱ واحد دارای کد معتبر و فعال هستند و سایر آنها تعطیل شدند یا کد شناسایی آنها بدلیل تولید غیر استاندارد ابطال شده است.
 
وی با اشاره به اینکه این اداره همواره بر کارگاه‌های تولیدی و بازار طلا نظارت دارد که در ماه‌های اخیر تشدید شده است، اضافه کرد: کد شناسایی کارگاه‌هایی که تولید متوالی مصنوعات طلا با عیار غیر استاندارد و کمتر از ۷۵۰ داشته باشند، باطل می‌شود.
 
به گفته وی در هر سال حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ نمونه مصنوعات طلا بطور تصادفی از فروشگاه‌های استان اصفهان خریداری و سپس عیارسنجی و کنترل می‌شود و در صورت مشاهده مواد تخلف با عوامل آن برخورد خواهد شد.
 
فرمانی با بیان اینکه ۲۸ واحد تولیدی مصنوعات نقره زیر پوشش اداره کل استاندارد اصفهان قرار دارد، خاطرنشان کرد: با توجه به مسائلی مانند صادرات و افزایش قیمت طلا، عیارسنجی مصنوعات طلا، نقره و پلاتین در حال تجدیدنظر است که این کار توسط اداره کل استاندارد استان اصفهان انجام می‌شود.
 

وی افزود: دبیرخانه کمیته ملی متناظر با کمیته استانداردسازی بین المللی ایزو طلا و جواهر در اداره کل استاندارد استان اصفهان فعال است.
 
مدیرکل استاندارد استان اصفهان همچنین با اشاره به اینکه فروش مصنوعات طلای خارجی ممنوع است، تصریح کرد: این کالا جزو قاچاق محسوب می‌شود و برخورد با عرضه آن در حوزه وظیفه سایر دستگاه‌های اجرایی است.
 
قیمت طلا در ماه‌های اخیر افزایش یافته است و کارشناسان تاکید دارند که علاوه بر ضرورت نظارت بیشتر بر واحدهای تولیدی و صنفی عرضه کننده، مردم به فروشگاه‌های معتبر و دارای پروانه کسب مراجعه کرده و هنگام خرید علاوه بر گرفتن برگه فاکتور، کُد ساخت حک شده بر روی مصنوعات طلا را کنترل کنند.
 
۴۸۱ واحد تولیدی طلا در استان اصفهان دارای کد شناسایی طلا و ۲۱ واحد تولیدی طلا دارای پروانه استاندارد هستند.
 



امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد