hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > فارس| خاویار گیاهی به بازار می‌آید

فارس| خاویار گیاهی به بازار می‌آید

نخستین کشت کینوا در استان فارس با موفقیت همراه بود و محصول مطلوبی ارائه کرد که باعث می‌شود کشت این‌گونه مقاوم موردتوجه در سطح زیر کشت استان قرار بگیرد.


مدیرکل جهاد کشاورزی فارس با اشاره به موقعیت و جایگاه استان در تولید مواد غذایی در کشور می‌گوید: فارس با تولید بیش از 10 میلیون تن محصولات کشاورزی رتبه دوم در کشور را دارد.

محمدمهدی قاسمی ادامه می‌دهد: در سال‌های اخیر با توجه به وضعیت خشکسالی به سمت سوق دادن کشاورزی به کشت گونه‌های کم آب حرکت کرده‌ایم و کشاورزانی که در کشت این محصولات فعالیت دارند موردتقدیر قرار می‌گیرند.

او با اشاره به کشت کینوا به‌عنوان یک محصول مقاوم بیان می‌کند: کشاورزی که سال گذشته برای نخستین بار در استان 2 هکتار را به کشت این‌گونه در فصل بهار اختصاص داد از سوی وزیر جهاد کشاورزی لوح تقدیر گرفت.

قاسمی تأکید می‌کند: در کشت این‌گونه گیاهی که برای نخستین بار در فارس انجام‌شده است الگوی مطلوبی در کاهش مصرف آب در پیش‌گرفته شده است.

او با توصیف گیاه کینوا اعلام می‌کند: کینوا یک‌شبه غله است و در کمتر از 100 روزرشد می‌کند و گونه بسیار مناسبی برای کشت در مناطق کم آب به شمار می‌رود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی فارس با ابراز رضایت از کشت کینوا برای اولین بار در استان بیان می‌کند: برنامه‌ریزی‌شده است تا این‌گونه گیاهی مقاوم در هشت استان کشور که با مشکل شوری آب‌وخاک مواجه هستند کشت شود.

احمد دهقان می‌افزاید: کینوا به خاویار گیاهی در کویر معروف است و منبع غنی آهن، کلسیم و اسیدهای آمینه است و به‌زودی به یکی از مهم‌ترین محصولات گیاهی غذایی تبدیل می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به موردتوجه گرفتن کشت این گیاه اظهار می‌کند: از زمانی که کشور در معرض خشک‌سالی‌های متوالی قرار گرفت، به کشت کینوا توجه شد.

دهقان می‌افزاید: در آزمایش‌هایی که بر روی این‌گونه گیاهی انجام‌شده است، مشخص می‌شود که این گیاه در شرایط شوری 10 تا 15 نیز می‌تواند رشد کند و محصول خوبی ارائه دهد.

او معتقد است: باید هم‌زمان با توسعه کاشت کینوا برنامه‌ریزی‌های نیز برای برداشت مکانیزه، فراوری و بهره‌برداری صنعتی از این محصول هم در دستور کار قرار بگیرد.

یک کارشناس تغذیه با تأکید بر کینوا به‌عنوان یک منبع غذایی مفید می‌گوید: این گیاه مانند برنج قهوه‌ای سرشار از فیبر، ویتامین B، مس، منیزیم و منگنز است و آن را مادر غلات می‌نامند.

امین عزیزی ادامه می‌دهد: این گیاه مغذی گزینه خوبی برای رژیم غذایی ورزشکاران است و مقاومت بدنی آن‌ها را افزایش می‌دهد و خستگی را برطرف می‌کند.

او کینوا را برای مقابله با مشکلات گوارشی نیز مؤثر می‌داند و عنوان می‌کند: این گیاه برای کبد و نفخ بسیار مفید سات و به دلیل برخورداری از فیبر غیر محلول، آب را به خود جذب می‌کند.

عزیزی با اشاره به طاقت‌فرسا بودن رژیم‌های غذایی برای لاغری و کاهش وزن بیان می‌کند: با مصرف کینوا زودتر احساس سیری حاصل می‌شود و کم‌چرب است و رگ‌ را از گزند کلسترول مصون نگاه می‌دارد به‌طوری‌که مصرف روزانه 25 گرم از آن تا 15 درصد احتمال بروز بیماری قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد.

او کینوا را گیاه ضد پیری می‌داند و می‌گوید: کینوا حاوی مواد معدنی با خواص آنتی‌اکسیدانی است که به بدن کمک می‌کند تا با رادیکال‌های آزاد مقابله کند و میزان استرس که سلول‌ها را پیر می‌کند را کاهش می‌دهد.

این کارشناس تغذیه می‌افزاید: مصرف کینوا در قابله و کنترل دیابت نوع دوم، سردردهای میگرنی و ... مؤثر است و در بسیاری از نقاط جهان مصرف آن با سبزی‌ها و روغن‌زیتون وعده غذایی کاملی به شمار می‌رود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد