hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > زنجان| در مسیر فراموشی

زنجان| در مسیر فراموشی

فرش‌بافی در زنجان نماد هنرمندی مردم این خطه از کشور است و سال‌های سال است که زنجانی‌ها به‌خصوص در شهرهای کوچک‌تر و روستاها از این هنر امرارمعاش می‌کنند اما این روزها فرش زنجان حال چندان خوشی ندارد و مردم هم آن‌طور که بایدوشاید از این هنر استقبال نمی‌کنند. هرچند علی وقف چی نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی گفته که از مردم ایران انتظار می‌رود از این فرصت استفاده کرده و به‌صورت یک سرمایه ملی و طلایی فرش ایرانی را موردتوجه قرار دهند و به‌جای خرید ارز و طلا از این سرمایه ملی استقبال کنند اما به نظر می‌رسد کمتر کسی فرش را به‌عنوان یک کالای سرمایه‌ای مدنظر قرار داده باشد.

در همین زمینه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان چندی پیش با بیان اینکه زنجان بیش از ۵۰ هزار بافنده فرش دارد، گفت: در گذشته برخی افراد فعال در صنعت قالیبافی نتوانسته بودند از تسهیلات بیمه استفاده کنند ولی خوشبختانه با پایشی که توسط سازمان تأمین اجتماعی استان زنجان گرفت، قالیبافان واقعی بیمه شدند. ناصر فغفوری ابراز کرد: فرش شناسنامه دوم زنجان است و بااین‌حال باید فرش زنجان جایگاه خود را پیدا کند. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان اظهار کرد: ۴۵ درصد فرش‌های صادراتی استان زنجان فرش ابریشم و ۵۵ درصد فرش پشمی و تابلو فرش است و بخش عمده‌ای از فرش‌های ابریشم بافته‌شده در استان صادر می‌شود. فغفوری ادامه داد: استان زنجان در بحث صنعت فرش ظرفیت‌های خوبی دارد و باید زیرساخت‌های لازم برای تحقق این امر مهم موردتوجه قرار گیرد.

صنعت فرش نیازمند فعالیت صنعتی است

رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان نیز در این رابطه گفت: صنعت فرش استان در سال‌های گذشته به دلیل برخی کمبودها به فراموشی سپرده‌شده است.

غلامحسین جمیلی با اشاره به برگزاری مجمع انتخاباتی انجمن فرش دستباف استان زنجان، اظهار کرد: صنعت فرش نیازمند فعالیت صنعتی است و تفکر اتاق زنجان ارائه خدمات در بخش‌های مختلف به همه صنوف، به‌ویژه صنایع‌دستی و صنعت فرش است. این مسئول ادامه داد: صنعت فرش طی سال‌های گذشته در استان زنجان به دلیل برخی کمبودها به فراموشی سپرده‌شده است و هرچه حوزه فرش تقویت شود، ذی‌نفعان و فعالان این بخش بیشتر بهره‌مند خواهد شد که منجر به افزایش شاخص‌های اقتصادی استان می‌شود. او افزود: نام‌گذاری امسال توسط رهبری به‌عنوان سال حمایت از کالای ایرانی، نقشه راه سعادت، آبادانی و توفیقات بیش‌ازپیش کشور است و با نظر به حمیت و تعصب ذاتی مردم ایران که در بسیاری از رویدادهای پرفروغ تاریخی، کوته‌فکران و بدخواهان را در بهت و حیرت برده است. جمیلی خاطرنشان کرد: در حال حاضر حمایت از کالای ایرانی به تعصب و غیرت ایرانی نیازمند است تا این ایدئولوژی هوشمندانه به یک ارزش و عادت بین ایرانیان تبدیل شود. رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان، یادآور شد: بایستی برای تحقق و شکل دادن به حمایت از تولیدات داخلی ضمن گسترش و تقویت زیرساخت‌های اقتصادی در حوزه‌های مختلف به بسترسازی مناسب در راستای جلوگیری از قاچاق و ممنوعیت واردات محصولات مشابه تولیدشده در کشور توجه ویژه شود. او تصریح کرد: نباید فراموش کرد که همه نباید کارآفرین سرآمد و مشهور باشند، بلکه کارآفرینان باید بتوانند در شغلی که ایجاد کرده و فعالیت می‌کنند در سطح خودشان موفق شوند و مراحل رشد و شکوفایی را قدم‌به‌قدم طی کنند همچنین همه کارآفرین نیستند و نمی‌توانند شغل ایجاد کنند.

صادرات فرش استان با چالش مواجه است

مدیرعامل اتحادیه فرش روستایی استان زنجان نیز با بیان اینکه صادرات فرش استان با چالش مواجه است، گفت: فرش هم به‌عنوان یک کالا دستخوش وضعیت اخیر کشور شده و با گران شدن دلار قیمت مواد اولیه افزایش ۵۰ درصدی داشته است و حتی قیمت مواد اولیه فرش ابریشم ۱۵۰ درصد رشد داشته است.

ناصر باباخانی با بیان اینکه توسعه صادرات فرش دستباف نیازمند تأمین زیرساخت‌هایی است، ادامه داد: باید تسهیلات ویژه برای تولیدکنندگان فرش دستباف ارائه شود.

او با بیان اینکه ۸۵ درصد از فرش دستباف کشور در روستاها تولید می‌شود و این استان هم از این امر مستثنا نیست، ابراز کرد: تنها ۱۰ الی ۱۵ درصد فرش دستباف در مناطق شهری بافته می‌شود.

باباخانی، فرش دستباف را مکمل کشاورزی در استان عنوان کرد و گفت: باید این صنعت حمایت شود؛ چراکه درآمد و معیشت روستاییان را تأمین کرده و از مهاجرت روستاییان به شهرها نیز جلوگیری می‌کند. متأسفانه با گران شدن دلار، توان خرید مردم نیز کم شده و روستاییان برای تولید فرش، مواد اولیه را از سازمان می‌خواهند و خواهان این هستند که سرمایه‌گذاری را ما انجام بدهیم.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد