hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > فرهنگی > ســــــــــایه ترور در سینمـــــا

ســــــــــایه ترور در سینمـــــا

ترور یعنی ترس، یعنی وحشت، یعنی به رگبار‌بستن زن و مرد و حتی کودکان بی‌گناه! کشور مظلوم ما، کشوری است که در دهه‌های مختلف سبقه ترور را بسیار در کارنامه تاریخی‌اش دارد. این دهشت و وحشی‌گری از ابتدای انقلاب شدت بیشتری گرفت تا جایی که بسیاری از شخصیت‌های برجسته تاریخی‌مان و مردم عادی از همین طریق به شهادت رسیدند.
در این بین زبان سینما همواره در بیان جایگاه سیاسی و اجتماعی یک جامعه به عنوان یک ابزار کارآمد توانسته نقش موثری در ثبت تاریخی مقاطع مختلف زندگی مردم داشته باشد و سینمای ایران هم توانسته نمونه‌های موفقی با موضوع ترور شهری به تصویر بکشد.

آثاری چون «از فریاد تا ترور» به کارگردانی منصور تهرانی، «خانه عنکبوت» ساخته علیرضا داودنژاد، «ریشه در خون» بهکارگردانی سیروس الوند و «شور‌شیرین» به‌کارگردانی جواد اردکانی.

دیروز صبح به تک‌تک ما ایرانی‌ها ثابت شد که دشمن جای دوری نیست، همین بغل گوش ماست و معلوم نیست مخالفان جمهوری اسلامی ایران چه خواب وحشتناک و مرگباری برای ما طراحی کرده اندبه این بهانه به بازنمایی چند فیلم در حوزه تروریسم می‌پردازیم.باشد که خداوند سایه ترس را از این مملکت دور نگه دارد.

مزار شریف

داستان: «مزار شریف» درباره یکی از مهمترین اتفاقات سیاسی پس از انقلاب است. این فیلم درباره کشتار دیپلماتهای ایرانی طی حمله طالبان و چگونگی نجات تنها دیپلمات ایرانی «ا...مدد شاهسون» است. حسین یاری، مهتاب کرامتی و مسعود رایگان ازجمله بازیگران این فیلم هستند.

کارگردان: عبدالحسین برزیده از‌جمله کارگردان‌های شاخص سینمای دفاع مقدس است که از فیلم‌هایش می‌توان به «دکل» و «پرواز خاموش» اشاره کرد که هردو در دهه 70 ساخته شده‌اند.

نگاه: «مزار شریف» بر پایه حادثه‌ای واقعی ساخته شده و به همین خاطر مخاطب انتظار دارد با اتفاقاتی واقعی روبه‌رو شود اما، نتیجه‌ نهایی فیلمی شده که حتی اهمیت اصل ماجرا را هم زیر سوال می‌برد.

بادیگارد

داستان: چند وقتی بود که ترور دانشمندان هسته‌ای ایران توسط سرویس‌های جاسوسی اسرائیلی توی بورس اخبار بودهمین هم شد که ابراهیم حاتمی‌کیا دست به دوربین شد تا یکی از پروژه‌های غیردفاع مقدسی و غیرجنگی‌اش را روی پرده ببردحیدر با بازی پرویز پرستویی محافظ یکی از مسؤولان بلندپایه کشور استدر نهایت بعد از اتفاقاتی که برایش می‌افتد به جای محافظت از چهره‌های سیاسی کشور به حفاظت از یک دانشمند هسته‌ای گمارده می‌شوددر انتهای ماجرا بابک حمیدیان است که شرمنده معرفت حیدر می‌شودحاتمی‌کیا گفته بود سعی کرده چهره حیدر را شبیه قاسم سلیمانی در بیاورد.

کارگردان: حاتمی‌‎کیا دیگر نیازی به تعریف و توضیح ندارد.

نگاه: بادیگارد در جشنواره فیلم فجر 94 موفق شد دو سیمرغ را به خانه ببرد.

ماجرای نیمروز

داستان: تابستان داغ 1360 و اعلام مبارزه مسلحانه سازمان مجاهدین خلق که بعدها به نام منافقین نامیده شد هم از سوژه‌هایی است که اخیرا دستمایه فیلمسازی و تولید فیلم سینمایی قرار گرفته است. «ماجرای نیمروز» یکی از اینهاستزمانی که دستگاه‌های امنیتی کشور در پی متلاشی کردن هسته اولیه این سازمان مسلح دست زدندداستان این فیلم، شرح اتفاقات ابتدای تابستان تا زمستان این سال است که در نهایت با کشف و کشته شدن نفر دوم سازمان، شبکه این گروه تروریستی در ایران متلاشی شد.

کارگردان: محمدحسین مهدویان پیش از این هم با فیلم «ایستاده در غبار» و مجموعه «آخرین روزهای زمستان» توانایی خود را در مستندسینمایی به اثبات رسانده است.

نگاه: فیلم در جشنواره فیلم فجر 1395 با استقبال زیادی از جانب منتقدان و اهالی رسانه روبه‌رو شد و سیمرغ بهترین فیلم جشنواره را به خانه برد.

روز شیطان

داستان: یکی از گروهک‌های سلطنت طلب در پاریس طرحی برای براندازی در دست اجرا دارد و از حمایت بعضی از صاحبان قدرت در آمریکا برخوردار استاین گروهک قصد دارد با انجام عملیاتی حکومت ایران را متهم به زیر پا گذاشتن قراردادهای کنترل سلاح‌های هسته‌ای کنند که در‌نهایت موفق به انجام اهدافشان نمی‌شوند.

آتیلا پسیانی، علی دهکردی، عبدالرضا اکبری و داریوش اسدزاده از بازیگران این فیلم هستند.

نگاه: خلق تریلری کم و بیش قدرتمند با درجه بالایی از هیجان که هنوز که هنوز است پخش آن از تلویزیون با استقبال زیادی روبه‌رو می‌شودنقش اول این فیلم به‌عهده علی دهکردی بود که با فیلم «از کرخه تا راین» هم در میان ذهن نوستالژی‌باز ایرانی‌ها جایی برای خود باز کرده است.

روباه

داستان: برادر نتانیاهو برای انجام یک عملیات تروریستی جدید علیه دانشمندان هستهای به ایران میآید. این مامور حرفهای در ایران برای رسیدن به اهداف خود از یک راننده ساده سوءاستفاده میکند اما در ادامه ناکام میماند. حمید گودرزی، جلال فاطمی، آرش مجیدی، بابک حمیدیان و مرجان شیرمحمدی ازجمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

کارگردان: بهروز افخمی چند دهه است که در سینما و تلویزیون حضور دارد و طی مدت در تمام ژانرها فیلمسازی را تجربه کرده. او علاوه بر حضور در حوزه فیلمسازی، در سیاست نیز سال‌ها فعالیت می‌کرده.

نگاه: «روباه» می‌توانست یک فیلم جاسوسی جذاب باشد اگر موضوعی مانند ترور دانشمندان هسته‌ای با مختصات و قواعد داستانی که تریلر افخمی براساس‌شان پی‌ریزی شده، تناسب داشت.

ضمن این‌که معلوم نیست افخمی چرا انقدر اصرار به حضور همسرش (مرجان شیرمحمدی) در آثارش دارد! مرجان شیرمحمدی بیشتر از این‌که یک بازیگر باشد، یک نویسنده است و بس.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد