hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > در انتظار سه‌شنبه خبرساز

در انتظار سه‌شنبه خبرساز

هرسال رهبران کشورهای مختلف در سازمان ملل گرد هم می‌آیند تا به مهم‌ترین چالش‌های عصر خود بپردازند و دستور کار سال آینده جهان را تعیین کنند.
هفتاد و سومین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل که سه شنبه هفته گذشته آغاز شد، از روز سه شنبه سوم مهرماه به مدت شش روز شاهد سخنرانی سران کشورهای مختلف خواهد بود.

به نظر می‌رسد تمرکز مباحث بر توسعه پایدار، تغییرات آب و هوایی، صلح و امنیت، حقوق بشر، بهداشت عمومی و برابری جنسیتی باشد.

علاوه بر «مباحثه عمومی» و دیگر نشست‌های عمومی، مجمع عمومی میزبان تعداد زیادی نشست و مراسم حاشیه‌ای خواهد بود. از جمله آنها می‌توان به نشست «تامین مالی طرح 2030 برای توسعه پایدار»، نشست «اقدام برای صلحبانی» با هدف جلب حمایت جهانیان از ماموریت‌های صلح‌بانی سازمان ملل و تعدادی نشست انسان‌دوستانه درخصوص بحران‌های مختلف از جمله یمن و سودان جنوبی اشاره کرد.

براساس برنامه اعلام شده سخنرانی رهبران جهان در صحن سازمان ملل، رئیس‌جمهور آمریکا دونالد ترامپ در اولین روز سخنرانی‌ها یعنی سه‌شنبه صبح پس از دبیرکل سازمان ملل، رئیس مجمع عمومی و رئیس جمهور برزیل به ایراد سخنان خویش خواهد پرداخت. رئیس‌جمهور کشورمان نیز همان سه‌شنبه صبح و به فاصله چندساعت بعد از ترامپ به سخنرانی خواهد پرداخت. گفته می‌شود زمان سخنرانی به روحانی اجازه پاسخگویی به اتهامات ترامپ ضد ایران را خواهد داد. مقامات آمریکایی در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرده اند سخنرانی ترامپ در مجمع عمومی لحنی بشدت ضد ایرانی خواهد داشت. همچنین ترامپ احتمالا در نشست شورای امنیت که روز چهارشنبه به ریاست وی و با موضوع منع اشاعه هسته‌ای برگزار می‌شود نیز وقت زیادی را به ایران اختصاص دهد. متحدان آمریکا نیز احتمالا این نشست را تریبونی برای انتقاد از ترامپ ببینند و از تهدیدهایی که او برای جهان پدید آورده انتقاد کنند. در ادامه نگاهی به ابعاد مختلف نشست امسال انداخته‌ایم.

اعلامیه صلح به افتخار نلسون ماندلا

در دسامبر 2017 مجمع عمومی رای داد که یک نشست بلندمرتبه درخصوص صلح جهانی به افتخار سالگرد تولد نلسون ماندلا نخستین رئیسجمهور دموکراتیک آفریقای جنوبی برگزار شود. نشست صلح نلسون ماندلا روز دوشنبه این هفته برگزار خواهد شد و اعضا در پایان آن یک بیانیه سیاسی منتشر خواهند کرد. در این بیانیه دهه 2019 تا 2028 «دهه صلح نلسون ماندلا» نامیده شده و از رهبران جهان خواسته شده تا «غیرممکنها را ممکن سازند» و «بر تلاش خود برای ترویج صلح و امنیت، توسعه و حقوق بشر بیفزایند.»

غایبان جنجالی

آن سانگ سوچی، رهبر میانمار که دولتش سال جاری به علت کشتار مسلمانان استان راخین مورد انتقاد کشورهای مختلف و نهادهای حقوق بشری قرار گرفته در مجمع عمومی شرکت نخواهد کرد. آلمان، روسیه و چین نیز از جمله کشورهایی هستند که در سطح وزیر در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت میکنند.

سخنرانان خاطرهساز

در نشست رهبران، اعضا به نوبت سخنرانی میکنند و در صورت لزوم به آنها فرصت پاسخگویی به صحبتهای دیگر رهبران داده میشود. اما نخستین رئیسجمهوری که در نشست صحبت میکند از برزیل است. علت این است که از سال 1947 به بعد هیچ عضوی دوست نداشته نخستین سخنران باشد اما برزیل همواره داوطلب این امر بوده است. این مساله اکنون تبدیل به سنت شده است و برزیل همیشه نخستین سخنران است. دومین سخنران نیز از کشور میزبان یعنی آمریکا است. تعیین نوبت بقیه سخنرانان براساس فرمولی پیچیده صورت میگیرد که برحسب سطح نماینده، توازن جغرافیایی، زمان ارائه درخواست نوبت برای سخنرانی و ملاحظات دیگر صورت میگیرد.

گرچه به لحاظ قانونی سخنرانان 15 دقیقه فرصت صحبت دارند، اما رهبران جهان اغلب اوقات بیشتر از وقت خود صحبت میکنند. طولانیترین سخنرانی در مجمع عمومی توسط فیدل کاسترو در سال 1960 ایراد شد، زمانی که مستمعین حدود چهار ساعت و نیم وقت یک سره صدای او را تحمل کردند! سال 2006 هوگو چاوز رئیسجمهور ونزوئلا جورج بوش رئیسجمهور وقت را «شیطان» نامید و گفت صحن مجمع عمومی به خاطر حضور بوش در جلسه روز گذشته مجمع «بوی گوگرد» میدهد.

سال 2009 نیز رهبر وقت لیبی یعنی معمر قذافی حدود 100 دقیقه وقت حضار را گرفت تا سخنرانی بلندبالای دستنویس خود را که شورای امنیت را به باد انتقاد گرفته بود ایراد کند.

هر کشور، یک رای

مجمع عمومی یکی از شش نهاد سازمان ملل است که در مورد موضوعات مهم مربوط به صلح و امنیت تصمیمگیری میکند. مجمع عمومی از هیاتها، کمیسیونها، کمیتهها، شوراها و گروههای کاری مختلف تشکیل شده است. مجمع عمومی به بحث و تصمیمگیری به طریقه رایگیری درخصوص مسائل مختلف حوزه سیاست بینالملل میپردازد، از جمله تعیین بودجه سازمان ملل، انتخاب اعضای غیردائم شورای امنیت و نیز تعیین اینکه چه کسی پست دبیرکل را اشغال میکند. مجمع همچنین میتواند مطالعاتی در مورد موضوعات بینالمللی ترتیب دهد، توصیههایی برای حل و فصل بحرانها ارائه کند یا از دیگر ارگانهای سازمان ملل گزارش بخواهد. در خصوص موضوعاتی چون تعیین بودجه سازمان یا تهدیدات ضد صلح تایید تصمیم اعضا به رای مثبت دو سوم آنها نیاز دارد، در حالی که برای موضوعات دیگر کسب تنها نصف آرا کافی است. از میان 193 عضو سازمان ملل، حدود 40 درصد جزو کشورهای با درآمد کم یا کم رو به متوسط هستند. با این حال تمام کشورها بهطور مساوی از یک رای برخوردار هستند.

شاعری که رئیس شد

قبل از هر نشست سالانه مجمع عمومی، یک رئیس جدید برای آن انتخاب میشود. رئیس نشست امسال مجمع عمومی ماریا فرناندا اسپینوزا وزیر خارجه سابق اکوادور است. جالب است بدانید که با احتساب اسپینوزا زنان تاکنون فقط چهاربار ریاست نشستهای مجمع عمومی را برعهده داشتهاند. اسپینوزا یک سیاستمدار و شاعر است که بیش از 30 کتاب دانشگاهی تالیف کرده و پنج کتاب شعر دارد.

تمرکز بر فواید سازمان ملل

هر سال، رئیس مجمع با مشورت اعضا و دبیرکل یک محور برای جلسات سخنرانی رهبران جهان که از آن با عنوان «مباحثه عمومی» یاد میشود انتخاب میکند. این نشست امسال با شعار «سازمان ملل برای همه: رهبری جهانی و مسؤولیت مشترک برای ایجاد جوامع صلحآمیز، عادلانه و پایدار» برگزار میشود. اسپینوزا در نامه خود درخصوص محور نشست امسال از رهبران جهان دعوت کرد تا درخصوص فواید سازمان ملل برای ملل جهان و اهمیت داشتن نگرشی مشترک برای حل چالشهای پیش رو صحبت کنند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد