hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > ورزشی > وحشت در زمین فوتبال

وحشت در زمین فوتبال

روزی نیست که در ورزشگاه‌های ایران اتفاقات عجیب و غریبی روی سکوها رخ ندهد؛ از جو متشنج میان تماشاگران گرفته تا پرتاب سنگ و اشیا‌ به داخل زمین. فینال جام‌حذفی فصل گذشته بود که یکی از هواداران استقلال به‌دلیل پرتاب سنگ، یکی از چشم‌هایش را از دست داد.

امسال هم شرایط بدتر شده و هر هفته اتفاقات مشابهی روی سکوها رخ می‌دهد. ماجرای جدید به هفته هفتم برمی‌گردد؛ جایی که دیدار تیم‌های صنعت نفت آبادان و پیکان به‌دلیل پرتاب سنگ از سوی تماشاگران نیمه‌تمام ماند.
در دقیقه 85 این دیدار، یکی از بازیکنان نفت با پشتک‌زدن قصد پرتاب اوت را داشت که به‌دلیل تغییر قوانین، موعود بنیادی‌فر، داور بازی پرتاب اوت را خطا اعلام کرد. تماشاگران هم در واکنش به این تصمیم، شروع به پرتاب سنگ و اشیا‌ کردند. پرتاب اشیا‌ به حدی بود که بنیادی‌فر به همراه کمک‌هایش تصمیم به توقف بازی گرفتند. در این میان، تعدادی از تماشاگران هم به وسط زمین آمدند و به سمت داوران حمله‌ور شدند که نیروی انتظامی چند نفر از آنها را دستگیر کرد.
پس از چند دقیقه، بازی به جریان افتاد، اما در دقیقه 90 باز هم تماشاگران اقدام به پرتاب سنگ و اشیای مختلف کردند. در این بین کمک داوران به وسط زمین آمدند و دوباره بازی متوقف شد. پس از لحظاتی، داوران تصمیم گرفتند تا به هر طریقی بازی به جریان بیفتد، اما یکی از سنگ‌ها به‌صورت براتعلی مولوی، کمک داور دوم بازی برخورد کرد و او به‌شدت مصدوم شد و بنیادی‌فر هم تصمیم گرفت بازی را نیمه‌تمام اعلام کند.
پس از این اتفاقات، عوامل برگزاری بازی، دست به‌دست هم دادند و با درست‌کردن تونلی، شرایطی به‌وجود آوردند تا داوران هر چه زودتر زیر باران سنگ و اشیا‌ به داخل رختکن بروند. پس از دقایقی که داوران در رختکن بودند، عوامل نیروی انتظامی به آنها اعلام کردند که توسط نیروهای آنها به یکی از مراکز نیروی انتظامی نزدیک ورزشگاه انتقال داده می‌شوند. در این بین پزشک باشگاه صنعت نفت و همچنین اورژانس در چند نوبت برای مداوای کمک داور مصدوم اقدام کردند. در ادامه تیم داوری توسط نیروی انتظامی به یکی از مراکز انتظامی انتقال داده شد و سپس بنیادی‌فر و کمک‌هایش به فرودگاه رفتند تا با پرواز ساعت22:40 از آبادان خارج شوند.
از تیم داوری خواسته شده که گفت‌وگویی با رسانه‌ها انجام ندهند، اما مولوی کمک داوری که مصدوم شده بود، درباره وضعیت خودش به تسنیم گفت: «‌آنقدر درد داشتم که حتی دندان‌هایم هم درد می‌کرد. هم‌اکنون از ناحیه‌ای که صورتم جراحت برداشته، عکس گرفته‌ام تا وضعیتم مشخص شود.»
   واکنش کمیته انضباطی
اسماعیل حسن‌زاده، رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال درباره اینکه رأی کمیته انضباطی آخر هفته اعلام می‌شود یا خیر، می‌گوید: «طبق آیین‌نامه انضباطی جدید زمانی برای دفاع به متخلف چه شخص حقیقی و چه شخص حقوقی فرصت داده می‌شود. اگر سریع‌تر گزارش‌ها به‌دست ما برسد ‌ما هم کارها را انجام می‌دهیم اما بعید است که تا آخر هفته این حکم صادر شود. اگر 5 یا 6 روز هم طول کشید، به معنی تأخیر نیست و دلیلش ضوابطی است که حتما اجرا شود. اگر بخواهیم رأی فوری صادر کنیم، آیین‌نامه جدید این اجازه را به ما داده است. امیدواریم بتوانیم حکم خوب و بازدارنده‌ای را صادر کنیم.» او تأکید می‌کند: «درست است که حکم انضباطی هیچ وقت به‌طور صددرصد بازدارنده نخواهد بود، اما به هر حال ما هم باید کم‌کم به سراغ بخش‌های سنگین تنبیهات آیین‌نامه برویم.» گفتنی است این اتفاقات در حالی رخ داد که پیکان با نتیجه 2 بر یک از میزبان پیش بود و به‌نظر می‌رسد در نهایت صنعت نفت با حکم کمیته انضباطی 3 بر صفر بازنده شود.
  انتقاد مظفری از همکارانش؛ داورهای ترسو خداحافظی کنند
برخلاف خیلی‌ها که پس از اتفاقات تلخ آبادان از تماشاگران انتقاد کرده‌اند، نوید مظفری تصمیم گرفته عملکرد داوران ترسو را زیر سؤال ببرد؛ داورانی که جرأت ترک زمین و نیمه‌کاره رها‌کردن بازی را ندارند! مظفری به‌عنوان کارشناس داوری برای این دسته از همکارانش نوشته است: «حیا کن رها کن! اصولا مخاطب این‌ شعار مربیان هستند اما امروز سخن من با بعضی از داوران ترسو است! چندی پیش در یادداشتی برای روزنامه‌ای از اقتدار داور و تیم داوری نوشته و متذکر شدم امروزه داوران باید با اقتدار بیشتری قضاوت کنند. اما متأسفانه امروز باید از همه مخاطبان عذرخواهی کنم! آن روز باید صحبت از شجاعت نداشته داور‌های به‌اصطلاح «تاپ» می‌کردم. داورانی که از ترس خود، کمیته داوران و یا کمیته مسابقات حتی زمانی که کمک داورهایشان با پرتاب اشیا زخم‌های آنچنانی روی بدن و صورت دارند، به فکر ادامه مسابقه هستند، در زمین می‌مانند و بحث در مورد چگونگی ادامه مسابقه دارند! داوران ترسویی که به‌خاطر یک ابلاغ به هر بلایی که سرشان بیاید راضی هستند. آقایان! شجاعت یکی از ارکان داوری است؛ اگر ندارید خداحافظی کنید تا حداقل داوران جوانی که سال‌ها پشت سر شما مانده‌اند، به حق خودشان برسند.»
    واکنش عجیب باشگاه صنعت نفت: تیم داوری بانی اصلی ایجاد التهاب روی سکوها بودند
باشگاه صنعت نفت آبادان به حادثه مضروب شدن کمک داور بازی این تیم با پیکان واکنش عجیب و تأسف‌باری داشت. مطابق انتظار، باشگاه‌های فوتبال در چنین مواقعی که تخلفی آشکار از سوی تماشاگران‌شان رخ می‌دهد از مسئولیت‌های خود شانه خالی می‌کنند و به بهانه اشتباهات داوری تلاش می‌کنند رفتارهای خشن و قانون‌شکنانه هواداران را توجیه کنند. جالب است که نفتی‌ها در این اطلاعیه حتی به‌صورت ضمنی کمیته انضباطی را تهدید کردند که از اخذ تصمیم‌هایی که به ضرر فوتبال خوزستان است، خودداری کنند. در نامه این باشگاه که در سایتش منتشر شده، آمده:« مؤسسه نفت آبادان ضمن محکوم کردن شکل‌گیری اغتشاش و بحران در تمامی ورزشگاه‌های کشور خواهشمند است بعد از مطالعه موارد زیر درخصوص پیگیری حق تضییع‌شده تیم فوتبال نفت آبادان و هواداران این مجموعه و جلوگیری از اتخاذ تصمیماتی که به سود فوتبال خوزستان نیست، اقدام لازم را مبذول فرمایید. در دقیقه 24این دیدار درحالی‌که فردین عابدینی، مدافع تیم صنعت نفت در موقعیتی کاملا تک به تک با دروازه‌بان حریف قرار داشت، با آشکارترین خطای ممکن در آستانه 6قدم پیکان روبه‌رو شد و درحالی‌که همگان انتظار اعلام خطای پنالتی و اخراج مدافع تیم تهرانی را داشتند، داور این دیدار نه‌تنها ضربه پنالتی را اعلام نکرد بلکه به پیکان این فرصت را داد تا در ادامه این بازی با وجود نقض آشکار قوانین فوتبالی، بازی را 11نفره دنبال کند.
در دقیقه 60مسابقه، دومین اشتباه مهلک و فاحش داور دیدار صنعت نفت و پیکان زمانی شکل گرفت که تکل و خطای آشکار بازیکن پیکان در محوطه 18قدم روی کرار جاسم بازهم دیده نشد.
و بالاخره اشتباه تأثیرگذار بعدی آقای موعود بنیادی‌فر در دقیقه 84دیدار محقق شد و خطای هند بازیکن پیکان که حتی برخی مدافعان تیم حریف نیز به‌صورت ضمنی به رخ دادنش اذعان داشتند، باز هم به شکل عجیبی از چشم داور میدان به دور ماند تا نفت در روزی که می‌توانست تیم پیروز میدان باشد 3پنالتی سوخته را هدیه بگیرد.
شایان ذکر است علاوه بر این 3اشتباه کشنده، تیم داوری روز مسابقه نفت و پیکان، با سوت‌های ممتدی که به ضرر نفت بود، به آستانه تحمل هواداران تیم ما حمله کرده و بانیان اصلی ایجاد التهاب و بحران روی سکوها بودند.» مطابق این اطلاعیه می‌شود نتیجه گرفت پرتاب سنگ و برخورد آن به صورت کمک داور نتیجه منطقی سوت‌ها و تصمیم‌های تیم داوری است. لابد اگر خدای ناکرده سنگ به چشم داور بازی آسیب وارد می‌کرد هم جای اشکالی نبود و تنها وقتی می‌شود اشتباهات داوری را بخشی از جریان طبیعی فوتبال دانست که خدای ناکرده و زبان‌مان لال جان یک نفر در این معرکه خشن و غیرانسانی تباه شود.
 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد