hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > بوشهر| خطر بیخ گوش جنگل‌های حرا

بوشهر| خطر بیخ گوش جنگل‌های حرا

هیچ‌کس نمی‌تواند منکر ظرفیت‌های اشتغال و درآمدزایی تولید و پرورش آبزیان به‌ویژه میگو در استان بوشهر باشد؛ به‌گونه‌ای که حدود ۷۰ درصد از میگوی پرورشی کشور در استان بوشهر تولید می‌شود که در شکوفایی اقتصاد این استان نقش بسزایی دارد اما فعالان محیط‌زیستی استان بوشهر نگران محل اجرای طرح سایت تکثیر میگو در شهرستان دیر هستند و عقیده دارند که این پروژه باعث نابودی جنگل‌های حرا می‌شود. 

مکان‌یابی نامناسب اجرای طرح تکثیر لارو میگو در شهرستان دیر طی روزهای اخیر موجب نگرانی‌هایی در بین فعالان زیست‌محیطی استان بوشهر شده است که می‌طلبد مسئولان پاسخگوی این دغدغه‌ها باشند. با پیگیری مستمر فعالان محیط‌زیست و جوامع محلی بندر دیر و دیگر نقاط استان در خصوص مکان‌یابی نامناسب اجرای طرح تکثیر لارو میگو، طی چند هفته اخیر اظهارات و صحبت‌های ضدونقیض از سوی اداره کل محیط‌زیست، منابع طبیعی و راه و شهرسازی استان مطرح شد که خلاصه آن، انداختن توپ در زمین یکدیگر و سلب مسئولیت در توجیه صدور مجوز تکثیر لارو میگو در منطقه حساس زیست‌محیطی از جانب خود است. بر اساس اظهارات فعالان زیست‌محیطی، این سایت تکثیر لارو میگو خارج از اصول و ملاحظات زیست‌محیطی در محدوده جزر و مدی سواحل جنوب شرق بندر دیر و خور بردستان و حوزه رویش جنگل‌های حرا است که پس از اخذ مجوز فعالیت، سرمایه‌گذار شروع به کارکرده است. سرمایه‌گذار نیز در این راستا سیر دریافت مجوز مبنی بر این‌که «با طرح فوق هیچ مخالفتی از سوی مسئولین زی ربط از سایت انتخابی نشده و برابر موافقت‌نامه‌ای که به امضا مدیرکل محیط‌زیست استان بوشهر رسیده است، اداره کل راه و شهرسازی به‌عنوان مالک، زمین را جهت اجرای طرح به شرکت اجاره داد و موافقت اصولی از سوی سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی صادرشده است که پیوست‌های آن موجود است» را در رسانه‌ها تشریح کرد.

مجوز زیست‌محیطی از کانال منابع طبیعی عبور نکرد

به گفته سهیل مهاجری مدیرکل منابع طبیعی استان بوشهر، حریم ۶۰ متری دریا درواقع برای دریای عمان و خلیج‌فارس به‌صورت فاصله افقی (۶۰ متر) از آخرین نقطه مد در نظر گرفته‌شده است. او افزود: دو بحث در اینجا وجود دارد که یکی حریم ۶۰ متری دریا و یکی سمن‌ها و فعالان زیست‌محیطی که مخالفتشان ارتباطی به حریم ۶۰ متری ندارد. این‌که آیا این مزرعه تکثیر بر روی دریا و یا جنگل‌های حرای دیر اثر منفی اکوسیستمی دارد یا نه را ما نمی‌دانیم. آنچه ما انجام دادیم این بود که به‌محض اطلاع، یگان حفاظت خود در آن منطقه خواستیم که سریعا مسئله را بررسی کند و آن‌ها صورت‌جلسه‌ای را برای ما ارسال و عنوان کردند که این مزرعه در این حریم قرار نگرفته است. مهاجری تأکید کرد: این اراضی از سوی منابع طبیعی به راه و شهرسازی واگذارشده و در محدوده شهر دیر قرار می‌گیرد و شخصی که قصد احداث سایت تکثیر را داشته، از کانال اخذ مجوز منابع طبیعی عبور نکرده است. محدوده مورداشاره، در حریم شهر دیر قرارگرفته است و در این محدوده نیز متولی، راه شهرسازی و شهرداری است و ارتباطی با منابع طبیعی ندارد. در سال ۹۵ اداره کل حفاظت محیط‌زیست، حریم ۶۰ متری این محدوده را از منابع طبیعی استعلام می‌کند و طبق نظر کارشناسان ما، این سایت تکثیر که از ما استعلام شده است در محدوده حریم ۶۰ متری دریا قرار نگرفته است؛ اما مسائل زیست‌محیطی آن به عهده منابع طبیعی نیست.

برخورد با هرگونه تصرف در جنگل‌های حرا

مدیرکل منابع طبیعی استان بوشهر تصریح کرد: واگذاری این اراضی به‌استثنای جنگل‌های حرا است و هرگونه تصرفی در محدوده جنگل‌های حرا انجام شود از طرف هر شخصی که باشد، قاطعانه با آن برخورد می‌شود.

سهیل مهاجری همچنین می‌گوید: طبق اطلاعی که ما داریم تاکنون هیچ تصرف یا ورود به منطقه جنگل حرا در آنجا نبوده و این سایت، جاده‌ای را برای دسترسی احداث می‌کرده که ظاهرا هم متوقف‌شده ولی تعرضی به جنگل نکرده است.

مهاجری در پاسخ به این سؤال که آیا این جاده، شاهراه آب‌رسانی به این جنگل‌ها را مسدود می‌کند یا خیر، گفت: بعید می‌دانم این اتفاق بیفتد. اگر این جاده مانع جریان و موج دریا به سمت جنگل بشود شک نکنید که جنگل از بین می‌رود اما کارشناسان ما می‌گویند جاده و محل احداث این مزرعه با جنگل فاصله دارد. البته این توضیحات جدای از آلودگی یا آسیب ناشی از فعالیت حوضچه‌های تکثیر بر دریا و اکوسیستم است که کارشناسان حفاظت محیط‌زیست باید آن را بررسی کنند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد